Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mikä katolisessa uskonnosso on niin erilaista?

Vierailija
11.08.2010 |

Miten uskonto näkyy katolilaisessa yhteiskunnassa tai yksilön elämässä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin ne osaa oikeinkirjoitustaidon.

veikkaan että aika paljon on ihan lukutaidottomiakin

Vierailija
2/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkäisyä, ei abortteja, ei avioeroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ero siis se että luterilainen pappi saa seksiä kun menee naimisiin



Vierailija
4/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkäisyä, ei abortteja, ei avioeroja.

nämä on siis syntiä katolisille, koska yhteiskunta, jossa katolilaisuus on valtauskonto tuomitsee ne.

mutta eikö seksi, ehkäisy, abortti jne ole oikeasti syntiä myös kaikissa kristinuskoissa?

Vierailija
5/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkäisyä, ei abortteja, ei avioeroja.

nämä on siis syntiä katolisille, koska yhteiskunta, jossa katolilaisuus on valtauskonto tuomitsee ne.

mutta eikö seksi, ehkäisy, abortti jne ole oikeasti syntiä myös kaikissa kristinuskoissa?

Vierailija
6/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-käsitys pappeudesta - protestanteilla on yleinen pappeus, eli jokainen on itse vastuussa omasta uskostaan ja yhteydestään Jumalaan. Katolisilla Jumalan ja ihmisen välille rukouksen ja sakramenttein välittäjäksi tarvitaan aina ehdottomasti (paitsi hätäkasteessa) pappi. Niin tarvitaan muuten ortodokseillakin. Katolisille ylin pappi, Kristuksen sijainen, taivaan avainten vartija, on paavi. Protestanteilla jokaisella yksilöllä on omat avaimensa.



-käsitys vanhurskauttamisesta. Katolisilla pelastukseen tarvitaan hyviä tekoja, joilla synti tasapainotetaan, hyvien tekojen tekemisessä usko auttaa, Protestanteilla taas pelastukseen tarvitaan usko, joka sitten vain ilmenee sillä lailla, että pyritään tekemään mahdollisimman paljon hyvää ja mahdollisimman vähän pahaa.



- Käsitys sakramenteista. Katolisille sakramentteja on 7 ja ne ovat pelastukselle välttämättömiä. Niihin osallistuminen on hyvä teko tai se (rippi, esim) puhdistaa pahoista teoista. Protestanteille sakramentteja on vähemmän (määrä vaihtelee, luterilaisilla kaste ja ehtoollinen) ja ne ovat armon eli pelastuksen välineitä, mutta eivät välttämättömiä sille, ne vain helpottavat uskossa pysymistä joka voi olla vaikeaa. Lisäksi tähän liittyy sellaisia aikanaan tärkeitä kysymyksiä kuin lapsikasteen hyväksyminen ja transsubstantiaatio, mutta oletan että et juuri nyt kysele näistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ero siis se että luterilainen pappi saa seksiä kun menee naimisiin

Voi raato kun ei tullut luettua papiksi.

Vierailija
8/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä ehkäistä saa ja loistavan sairasvakuutusjärjestelmän ansiosta e-pillerit saa ilmaiseksi (lukuun ottamatta muutaman euron apteekkimaksua)

Myös abortti on sallittu, mutta sitä ei tehdä yleisissä sairaaloissa, vaan on hankkiuduttava erityisklinikalle tai lääkärille, joka ko. toimenpiteeseen on listautunut(myös pillerikeskeytyksessä). Sairaskassa ei korvaa aborttia ja sen hinta on sitten vajaasta 500 eurosta aina tonniin.



Itse olen evankelinen mutta koen rom.katolilaisuuden yllättävän kansanläheiseksi. Usein on sunnuntaina messun jälkeen kirkon pihalla buffetti, musiikkia (ihan maallista). Ja papillekin maistuu hömpsyt.:)



Toki eri maissa katolilaisuutta tunnustetaan eri tavalla. Mutta itselläni pelkästään positiivinen kuva kaikista skandaaleista huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-käsitys pappeudesta - protestanteilla on yleinen pappeus, eli jokainen on itse vastuussa omasta uskostaan ja yhteydestään Jumalaan. Katolisilla Jumalan ja ihmisen välille rukouksen ja sakramenttein välittäjäksi tarvitaan aina ehdottomasti (paitsi hätäkasteessa) pappi. Niin tarvitaan muuten ortodokseillakin. Katolisille ylin pappi, Kristuksen sijainen, taivaan avainten vartija, on paavi. Protestanteilla jokaisella yksilöllä on omat avaimensa.

-käsitys vanhurskauttamisesta. Katolisilla pelastukseen tarvitaan hyviä tekoja, joilla synti tasapainotetaan, hyvien tekojen tekemisessä usko auttaa, Protestanteilla taas pelastukseen tarvitaan usko, joka sitten vain ilmenee sillä lailla, että pyritään tekemään mahdollisimman paljon hyvää ja mahdollisimman vähän pahaa.

- Käsitys sakramenteista. Katolisille sakramentteja on 7 ja ne ovat pelastukselle välttämättömiä. Niihin osallistuminen on hyvä teko tai se (rippi, esim) puhdistaa pahoista teoista. Protestanteille sakramentteja on vähemmän (määrä vaihtelee, luterilaisilla kaste ja ehtoollinen) ja ne ovat armon eli pelastuksen välineitä, mutta eivät välttämättömiä sille, ne vain helpottavat uskossa pysymistä joka voi olla vaikeaa. Lisäksi tähän liittyy sellaisia aikanaan tärkeitä kysymyksiä kuin lapsikasteen hyväksyminen ja transsubstantiaatio, mutta oletan että et juuri nyt kysele näistä.

mutta entä sitten käsitys taivaasta ja helvetistä? Onko niin että katoliset saa minkä tahansa synnin anteeksi ripittäytymällä (papille) ja rukoilemalla? ja luterilaiset saa minkä vaan synnin anteeksi uskomalla että jumala on olemassa vaikka ei edes kuuluis kirkkoon?

Vierailija
10/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkäisyä, ei abortteja, ei avioeroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta entä sitten käsitys taivaasta ja helvetistä? Onko niin että katoliset saa minkä tahansa synnin anteeksi ripittäytymällä (papille) ja rukoilemalla? ja luterilaiset saa minkä vaan synnin anteeksi uskomalla että jumala on olemassa vaikka ei edes kuuluis kirkkoon?


Tää on siis tuota vanhurskauttamisasiaa. Ja menee vähän tuonne päin, mutta ei ihan noin.

Katoliset saavat syntinsä anteeksi ripittäytymällä, katumalla ja tekemällä papin ripissä määäräämät katumusharjoitukset/hyvitystyöt. Jos pääsyä rippiin ei jostain syystä ole, jäljelle jääneet pahat teot ja ihmisen hyvät teot pannaan ikäänkuin vaakaan ja katsotaan, kummalle puolelle homma kallistuu. Kiirastulessa voidaan sitten vielä puhdistaa niitä syntejä, jotka kaikesta huolimatta jäävät painamaan. Rukous on hyvä työ ja erityisellä hurskaudella voi myös päästä osallisiksi pyhimystenkin hurskaudesta. Periaatteessa näi nvoi saada anteeksi mitä tahansa - siis Jumalan edessä - mutta se vaatii tosiaan oikeaa katumusta ja hyvitystöitä, juuri noita rukouksia, paastoa, pyhiinvaellusta tms.

Luterilaiset ja muut protestantit saavat kaikki syntinsä (periaatteessa minkä vaan) anteeksi Jumalan edessä vain uskomalla Jumalaan. Periaatteessa tämä ei edelllytä kuulumista mihinkään kirkkokuntaan, mutta tästä on kyllä ollut vähän keskustelua aikojen varrella. Mut se Jumala on kuitenkin oltava oikea Jumala, ei mikä tahansa jumala tai yliluonnollinen olento. Tässäkin tapauksessa syntiä pitää oikeasti myös katua, siis sitä että tuli tehtyä pahaa ja väärin, ei pelksätään sitä, että jäi kiinni ja saa rangaistuksen. Jos ei kadu,s e osoittaa, ettei usko oikeaan Jumalaan oikealla tavalla.

Vierailija
12/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elävä usko, suhde Jeesukseen on kyllä luterilaisuudessakin tie taivaaseen. Pelkkä usko Jumalaan tai kaste ei riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elävä usko, suhde Jeesukseen on kyllä luterilaisuudessakin tie taivaaseen. Pelkkä usko Jumalaan tai kaste ei riitä.

Kolmiyhteinen Jumala ja sillain. Älä siinä käyhköä kun et näytä mitään tietävän.