Onko oikein laittaa eskarilainen ip-ryhmään jos...
- kotona ei ole naapurustossa yhtään kaveria
- lapsi on kotona pitkästynyt eikä huoli tehdä mitään, mitä äiti ehdottaa
- ei leiki yksin juuri lainkaan
- ei askartele yksin (eikä äidin kanssakaan)
Äiti on kotona vauvan kanssa. Ip-ryhmässä on kaikki kaverit ja siellä on ohjattua toimintaa. Lapsi haetaan n. klo 16.15.
Kommentit (23)
Läheisestä tarhasta ope hakee eskarilaiset tarhan tiloihin. Tarha on sama vanha, josta lapsi siirtyi eskariin.
Isä hakee töiden jälkeen lapsen.
Mitä mieltä tästä kuviostamme? Valaisevia mielipiteitä?
Meidän mielestä lapsen itsensä kannalta parempi vaihtoehto. Kauan tätä kyllä keväällä päätöstä tehdessämme mietin...
ap
Onko lapsi siis aamupäivän tarhassa vai kotona?
Onko lapsi siis aamupäivän tarhassa vai kotona?
lapsesi oppii viihtymään itsekseen ilman ohjattua toimintaa ja tutustumaan sisarukseensa?
ajattelin että tulee tietty kotiin kun esikouluosuus on ohi. en edes hakenut tarhapaikkaa. poika oli kuitenkin ainoa, joka ei saanut jäädä iltapäivällä muiden kanssa leikkimään ja sehän harmitti. joidenkin viikkojen jälkeen sovittiin että hänkin saa jäädä leikkimään ja hain hänet siitä eteenpäin vasta kolmelta. sekin oli pojan mielestä liian aikasin, koska muut jäivät vielä tarhaan leikkimään...
lapsesi oppii viihtymään itsekseen ilman ohjattua toimintaa ja tutustumaan sisarukseensa?
No sepä se...Mutta oikeesti, lapsi on kotona tosi passiivinen. Huone täynnä leluja, ja valittaa ettei ole tekemistä. Ei suostu puistoilemaan, ei lähtemään pyöräilemään, ei pelaamaan mun kanssa...!!
Eikö se ole parempi, että vireystaso pysyy ohjatussa ryhmässä kavereiden ympäröimänä kuin olla kotona ja vikistä?
Leikkii kyllä hirmuisesti autoilla tässä olkkarin matolla yksinäänkin, mutta siltikin...
Pikkusisko on käynyt kyllä ihan tutuksi :)
Ap
Haen hänet 12-12.30 eli silloin kun muut pakotetaan nukkumaan. Mun mielestä aivan älytöntä tuon ikäisille!
jotka tulivat samaan eskariin, ovat ip-ryhmässä.
Ap
jotka tulivat samaan eskariin, ovat ip-ryhmässä.
Ap
lapset viihtyy hyvin kotona ja kaveriseuraksi riittää se eskari + pari kerhokertaa/vko. Ei meillä tosin lapset ehdi leikkimään, meillä tehdään töitä perheen hyväksi, on siivoamista ja ruuanlaittoa. Yhdessä.
Haen hänet 12-12.30 eli silloin kun muut pakotetaan nukkumaan. Mun mielestä aivan älytöntä tuon ikäisille!
KOlme vuotta sitten yritin tuosta eroon, mutta ei käy, heillä on kahvitauko!
Monet eskari-ikäiset haluavat olla aina ja koko ajan kaverien kanssa. Meille tuli sisko eskarivuoden alussa ja pidin esikoispoikaa vain eskariajan 4h tarhassa. Sisko kuitenkin tuli 2-vuotiaana kun on adoptoitu ja halusin että he ovat paljon yhdessä, jotta tutustuvat ja tulevat sisaruksiksi toisilleen. Poika myös on aina halunnut olla äidin kanssa tosi paljon ja olisi ollut hyvin pahoillaan jos sisko olisi ollut äidin kanssa kaksin koko päivän. Nytkin 4 tunnin hoidossa olon jälkeen hän epäili että sillä välin on pidetty tosi hauskaa kotona ilman häntä.
Jos itsestäni olisi tuntunut että poika tarvitsee enemmän kavereita kuin kotonaoloa niin olisin laittanut hoitoon iltapäiviksikin vaikka moni sen tuomitseekin. Eskari-ikäinen on kuitenkin ihan eri juttu kuin 2 tai 3v.
"vireystason" tarvitse aina olla tapissa, vaan on todella hyvä oppia rauhoittumaan ja olemaan itsekseen ja toisaalta myös keksimään itse tekemistä. Kautta aikain lapset ovat narisseet "mitä minä tekisin" ja sitä varten voi tehdä vaikka "työpurkin" johon lappusille kirjoittaa erilaisia tekemisiä, ihan oikeita askareita tai leikki/harrastusjuttuja, joita voi sitten käyttää kannustimena.
No sepä se...Mutta oikeesti, lapsi on kotona tosi passiivinen. Huone täynnä leluja, ja valittaa ettei ole tekemistä. Ei suostu puistoilemaan, ei lähtemään pyöräilemään, ei pelaamaan mun kanssa...!!
Eikö se ole parempi, että vireystaso pysyy ohjatussa ryhmässä kavereiden ympäröimänä kuin olla kotona ja vikistä?
Leikkii kyllä hirmuisesti autoilla tässä olkkarin matolla yksinäänkin, mutta siltikin...
Pikkusisko on käynyt kyllä ihan tutuksi :)
Ap
Eskarilaiset lepäävät (esim. lueskelevat) silloin kun muut lapset (vuotta-paria nuoremmat) nukkuvat.
Ap
Teet niin tai näin, teet väärinpäin...!
Musta tuntuu, että meidänkin eskarilainen on nyt alkanut mustasukkaiseksi, kun on itse päivän pois ja äiti vauvan kanssa kotona. On alkanut puhua ettei halunnut koko pikkusiskoa vaan halusi veljen jne...
Voinhan hakea lapsen joinain päivinä suoraan koululta, ei sinne ip-ryhmään ole pakko mennä. Toisaalta en viitsisi tyhjästäkään maksaa...
ap
ip-paikkaa keneltäkään sitä oikeasti tarvitsevalta.
Keväällä tuli, kysely, jossa piti päättää tuleeko lapsi ip-ryhmään vai ei. Tarha on yksityinen.
Ap
- kotona ei ole naapurustossa yhtään kaveria
- lapsi on kotona pitkästynyt eikä huoli tehdä mitään, mitä äiti ehdottaa
- ei leiki yksin juuri lainkaan
- ei askartele yksin (eikä äidin kanssakaan)Äiti on kotona vauvan kanssa. Ip-ryhmässä on kaikki kaverit ja siellä on ohjattua toimintaa. Lapsi haetaan n. klo 16.15.
Jos lapsi on käynyt tarhansa siellä, voi käydä siellä myös ip-ryhmässä. En usko, että kyseisen tarhan ip-ryhmään hakee kukaan, kuka ei olisi ollut siellä ennen eskaria tarhassa.
Ap
Vai onko eskarilaiselle ip-ryhmä?
Miksi haetaan "vasta" 16.15?