Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos fakta on, että pienten lasten paikka on kotona, ja isompienkin hoitoaika pitäisi pitää

Vierailija
10.08.2010 |

mahd. lyhyenä, niin en suoraan sanottuna ymmärrä vanhempia, jotka omaa napaansa tuijottaen pitävät lapsensa vieraan ihmisen hoidossa enemmän kuin olisi tarvis.

Ymmärrän pientenkin lasten hoidon tarpeen tottakai, mutta se, ettei lasta haeta päivähoidosta heti kun se on mahdollista menee yli ymmärryksen. Päivähoidon kaikissa monisteissa ja läpyköissä kerrotaan, miten hoitopäivä on lapselle stressaavaa ja vanhempien työpäivään verrattavissa, joten miten joku lastaan rakastava silti voi käydä kampaajalla tai kaupassa vain sen takia, että on sopinut hakuajaksi klo. 17.

T. lapsi hoidossa vain silloin tällöin ja kyllä juoksujalkaa hikipäässä kipitän suoraan lasta hakemaan, vaikka tiedänkin, että lapsella on ihan hyvä olla. Ikävöin lasta ja tiedän, että lapsenkin on parempi minun mukanani siellä kaupassa..

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen samanlainen kuin ap. mutta esim. esikoisen kanssa en ollut. ajattelin että kun sitä sosiaalisuutta ja kaikkea niin korostetaan, niin hän oli puolipäivähidossa vaikka olin vauvan kanssa kotona.

nyt tuntuu, että tuossa sosiaalisuus ja virike ja kaikessa on menty liiallisuuksiin. eikö pitäsi vain kuunnella enemmän lastaan? ja itseään

Vierailija
2/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti käy kampaajalla kerran kolmessa kuussa ja hakee lapsen vasta sen jälkeen, ymmärrän täysin. Tai jos tulee eteen satunnainen lääkärikäynti tai asiointi jossain hankalassa virastossa, lapsen on varmasti mukavampi hoidossa kuin siellä viraston penkillä tylsistymässä.

En taas sitten ole sitä mieltä, että joka päivä tai edes viikoittain olisi ok hakea lapsi myöhemmin kuin voisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun vastaustani tuossa toisessa ketjussa.

Usko huviksesi, niin meillä muksu (6v.) nauttii päiväkodista. On kavereita ja touhua. Nauttii toki kotonakin, kun saa olla omissa oloissaan (on siis ainoa lapsi) ja meidän kanssamme.

Pointtina se, että nykyinen hoitoaika (n. 8-16) tuntuu sopivan hänelle.

Vapaapäivinäni minä teen kotihommia, opiskelujuttujani, käyn virastoissa, ja jopa siellä kampaajalla ja kaupassakin. Se on minun omaa aikaani, jota ei juuri muuten ole (eikä ole siis lisää tarvettakaan).

Pari kertaa kuussa lapsikin saa ylimääräisen vapaan. Käydään kaupoilla, mummulassa ym. Mutta se riittää. Seuraavana päivänä on jo halukas päiväkotiin.

Näin siis on ollut siitä asti kun lapsi on ollut suunnilleen neljä vuotias.

Epäilen, ettet vain edes halua ymmärtää. Perusteluni kaikuu kuuroille korville ja kuittaat ne saamattomuutenani ja itsekyytenäni. Ihan vapaasti.

Halusin perustella silti.

Vierailija
4/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin 10 minuuttia (yleensä mukavaa leikkiä pihalla), kun taas kävely hoidosta kauppaan, kauppaostokset leikki-ikäisen kanssa ja kävely takaisin vievät 0,5 tuntia. Ja siten iltaruokailu venähtää ja aikaa oikeaan yhdessäoloon (joksi en laske hoitopäivän jälkeistä stressaavaa kauppajuoksua väsyneenä ja nälkäisenä) jää vähemmän.

Kukin toki tavallaan.

Vierailija
5/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän muksu on koko illan ihan onneton jollei saa olla sinne asti kun ekat muut tullaan hakemaan, joten annan sitten ollan ns. täyden päivän.

Vierailija
6/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äiti koukkaa kymmenen minuutin lisälenkin kaupan kautta ennen päiväkotiin menoa kuin että hän juoksee hiki päässä hakemaan lapset ja raahaa heidät sitten mukaan ruokakauppaan, kun kaikilla on jo väsy ja nälkä ja matkaa tulee monin kerroin.

Vierailija
7/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle paras on kohtuullisen mittainen hoitopäivä sekä lapsesta JA itsestään huolehtivat vanhemmat.

Puolen tunnin lisäys hoitopäivään silloin tällöin koettelee korkeintaan ikuisessa syyllisyydentunnossa rypevien äitien mielenterveyttä. Lasta se ei haittaa millään tavalla.

Mutta tokihan sinulla on vapaus uskoa, että lapselle on parempi tulla raahatuksi nälkäisenä ja toppahaalarissa hikoilevana kauppaan kiukuttelemaan. Mitä vaan, kunhan ei tarvitse olla liian kauan päiväkodissa, tuolla kaiken saatanallisuuden tyyssijassa.

Vierailija
8/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä jaksa välittää, jos et usko, mutta todellakaan ei ole niin, että lapsen on aina parempi äidin jaloissa vaikkapa rautakaupassa palvelutiskin jonossa kuin hoidossa jossa pääsee vessaan/syliin/juomaan/leikkimään turvallisella pihalla.

Ehkä sinun elämäsi on niin tasaista päivästä toiseen, ettet voi ymmärtää, että muissa perheissä on isompia lapsia joita viedään lääkäriin tai asioille, tai jopa talonrakennusta joka vaatii kaikenlaista asiointia paikoissa jotka eivät ole lapsille sopivia.

minusta olet kyllä vähän yksinkertainen.

tiedän, että lapsenkin on parempi minun mukanani siellä kaupassa..

Vierailija
9/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ettei kaikki äidit ole niin täydellisiä kuin sinä!

Vierailija
10/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä työssäkäyvät ajoittavat käyntinsä niin.

Miten jotkut vanhemmat ajoittavat nämä käyntinsä lastensa kustannuksella, lasten hoitoaikaan?

t. ap

Vierailija
11/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä työssäkäyvät ajoittavat käyntinsä niin. Miten jotkut vanhemmat ajoittavat nämä käyntinsä lastensa kustannuksella, lasten hoitoaikaan? t. ap

Minusta on lapselta enemmän pois, jos vanhemmat tuhlaavat yhteiset, rauhalliset viikonloput kampaajareissuihin.

Vierailija
12/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi olla tyytyväinen päiväkodissa vaikka tiistai-iltapäivänä, kun äiti käy kampaajalla. Hän leikkii kavereiden kanssa ja viihtyy hyvin.

Lauantai-päivänä äidin ei tarvitse mennä kampaajalle, sillä hän voi touhuta päivän lapsensa kanssa.

Tämä on siis sinusta väärin.

Sinusta on siis parempi, että äiti touhuaa lapsen kanssa tiistai-iltapäivänä ja lauantaina kampaaja-aikaan lapsi pönöttää yksinänsä kampaajalla Aku Ankka -lehti seuranaan ja odottaa parikin tuntia äidin permanentin valmistumista?

Vierailija
13/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hakisin lapsen kokopäivähoitoeskarista kävellen klo17; siten että ajaisin ensin kotiin ja kävelisin koululle (vajaa 10min) ja sitten lapsen kanssa yhdessä kotiin. Saisin itse happihyppelyn ja lapsi liikuntaa.

Tämä ajatus lynkattiin täysin; olen hirviö itsekäs minä-minä-minä -ihminen, jonka pitää kävellä omalla ajalla ja harrastaa lapsen kanssa liikuntaa illalla eikä venyttää itsekkäästä syystä hoitopäivää.

Tällä palstalla tekee aina väärin :(

Vierailija
14/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi olla tyytyväinen päiväkodissa vaikka tiistai-iltapäivänä, kun äiti käy kampaajalla. Hän leikkii kavereiden kanssa ja viihtyy hyvin. Lauantai-päivänä äidin ei tarvitse mennä kampaajalle, sillä hän voi touhuta päivän lapsensa kanssa. Tämä on siis sinusta väärin. Sinusta on siis parempi, että äiti touhuaa lapsen kanssa tiistai-iltapäivänä ja lauantaina kampaaja-aikaan lapsi pönöttää yksinänsä kampaajalla Aku Ankka -lehti seuranaan ja odottaa parikin tuntia äidin permanentin valmistumista?

Ja muut tutut lapselle läheiset ihmiset..

t. ap

Vierailija
15/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpöhöpö!

Kyllä meidän elämään kuuluu harrastukset, kampaajat, kaupat, sukulaiset ja muut ihan joka päivälle!

Jos lapsi on hoidossa viiteen, pääset töistä neljältä niin ihan on hyvää aikaa käydä nopsaa kaupassa ja hakea lapsi hoidosta sovitun mukaan.

Kyllähän lasta voi sitten välillä hakea suoraan klo 16.20, ei kai joka päivä tarttekaan käydä kaupassa? :)

Sitten ei tartte lähteä viikonloppuna kaupoille..

Tai ei tartte raahata klo 16.30 alkaen kiukuttelevaa lasta kauppaan -koska sielä pääsisi tuolloin jo ulos jos yksin menisi..

Vierailija
16/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpäs jos siellä rautakaupassa ja kampaajalla käytäisiin vaikkapa lauantaisin?

sattunut tietämään, töitä voi joutua tekemään myös viikonloppuisin eli paha mennä lauantaina esim.sinne kampaajalle.

Vierailija
17/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lauantaisin minä olen usein töissä. Esimerkissäni voidaan siis ajatella, että isä on töissä.

Eli päiväkotiviikon päätteeksi kehoitat, että lapsi viedään vielä lisää hoitoon?

Onko noin vaikeaa hyväksyä, että jonkun lapsi saattaa viihtyä päiväkodissa?

Ihan kuten joku saattaa viihtyä töissä (huolimatta siitä, että viihtyy kotonakin).

Vierailija
18/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinusta OK että lapsi haetaan tarhasta, kiikutetaan mummolaan, mennään kauppaan, mennään kauppaan, siitä hakemaan lasta mummolasta?

Tämä on sun mielestä parempi kuin lapsi on sielä tarhassa ja leikkii juttujaan, haetaan ja mennään kotiin?

Sen mää tajuan että vaikka isä tai äiti hakee lapsia ja toinen menee kauppaan.

Mutta oma ukko tekee keikkahommaa ja itsellä vuorotyö niin minusta järkevämpää on noudattaa niitä sopimusaikoja, hakee itse nopeasti kaupasta eikä kiusaa lasta kaupassa.

Kyllä lasta voi sitten hakea välillä reippaasti ennenkö sopimusaika menee umpeen.

Vierailija
19/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hakisin lapsen kokopäivähoitoeskarista kävellen klo17; siten että ajaisin ensin kotiin ja kävelisin koululle (vajaa 10min) ja sitten lapsen kanssa yhdessä kotiin. Saisin itse happihyppelyn ja lapsi liikuntaa. Tämä ajatus lynkattiin täysin; olen hirviö itsekäs minä-minä-minä -ihminen, jonka pitää kävellä omalla ajalla ja harrastaa lapsen kanssa liikuntaa illalla eikä venyttää itsekkäästä syystä hoitopäivää. Tällä palstalla tekee aina väärin :(

ja kysyn/ihmettelen teiltä kaikilta vastaajilta, ettekö te kaipaa lapsianne työpäivän aikaan tai sen päätteeksi? Ettekö halua perheen kanssa jo kotiin rauhoittumaan heti kun vain mahdollista yhteistä omaa aikaa viettämään?

Jos vastaus on ei, niin miksi?

Vierailija
20/32 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muut tutut lapselle läheiset ihmiset.. t. ap

olla yhdessä kiireettömästi. Mieti nyt, miltä lapsesta tuntuu, kun pitkän työ- ja päiväkotiviikon jälkeen äiti häipyy kampaajalle ja isä rautakauppaan. :(

Ehdottomasti mieluummin hoidetaan kauppareissut viikolla ja pyhitetään viikonloppu perheelle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi