Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolivuotiaan puuhapeten nukuttaminen

09.08.2010 |

Meillä on noin 7 kuukauden ikäinen poika, joka on oppinut hyvin varhain liikkumaan: aloitti konttaamisen 6kk ikäisenä ja alkoi nousta seisomaan viikko sen jälkeen. Poika on sinnikäs treenaaja, nousee pystyyn koko ajan - aina ja kaikkialla, on kovin kiinnostunut ympäristöstään. Aikaisemmin nukahtaminen ei ollut juuri ongelma, päiväunille poitsu nukahti usein itse omaan sänkyyn ja illalla rinnalle. Nyt liikkuminen on kuitenkin niin kiehtovaa, ettei sängyssä malta mitenkään maata, pinnat kutsuvat nousemaan ylös yhä uudelleen ja uudelleen. Aluksi jatkoin samaan malliin, poika jäi sänkyyn itsekseen "nukahtamaan", mutta väsyneenä seisomaan nousu johti kaatuiluihin ja loukkaamiseen, pää kolahteli pinnoihin ikävästi. Sitten kokeilimme miehen kanssa vuoroilloin tassuttelua, mutta se johti meillä siihen, että poika nousi, me laskimme makuulle, poika nousi jne. Kunnes molemmilla oli paha mieli ja poika itki - ei siis tuntunut hyvältä. Emme koskaan oikein päässeet edes varsinaiseen tassuttamiseen, kun heppu ei ole hetkeäkään mahallaan.

Nyt olen alkanut nukuttaa sylissä, koska syli tuntuu olevan ainoa paikka, jossa touhukas vauvamme saa rauhan. Mutta sylissäkin tulee usein kiemurtelua ja selän kaarelle vääntöä, kun tekisi mieli liikkua. Olen sitten useimmin laskenut sängylle vielä hetkeksi liikkumaan ja nostanut hetken päästä uudestaan syliin, kun tuntuu tylsältä pitää lasta pakolla sylissä. Näin nukutus kestää kuitenkin helposti melkein tunnin, kunnes heppuli sitten nukahtaa syliin. Kuulostaako kenelläkään tutulta? Onko vinkkejä muihin metodeihin? Olen kiitollinen kommenteista, välillä tuntuu, että omat keinot loppuvat. Toisaalta haluan uskoa, että tämä on vain yksi vaihe, joka menee kenties ohi, kun ylösnousu ei ole enää niin uutta ja kiehtovaa...

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi tyttöäni ovat jo isoja ja nuorin 6kk. Muistan hyvin tuon vaiheen eikä siihen oikein ole ratkaisua muuta kun tosiaan aina laittaa uudestaan makuulle tai antaa pään kolista pinnoihin. Molemmat tuli kokeiltua=) Ja sängyssä noustaan kyllä seisomaan ihan niin kauan kun pinnasängyssä nukutaan mutta kun ylösnouseminen ja alaslaskeutuminen muuttuvat "vanhoiksi" hyvin hallituiksi jutuiksi kaatuilu loppuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla