Virhe on ottaa lapset pois hoidosta heti äitiysloman alettua
Kannattaisi pitää lapset hoidossa ainakin synnytykseen asti, mieluiten ehkä vielä pari viikkoa sen jälkeen.
Ihan perseestä on elämä kaikilla: minä tarvisin lepoa jota en saa, lapset tarvis seuraa ja hoitoa jota ne ei saa koska minä en jaksa. Yhtä huutoa ja pahaa mieltä kaikilla koko äitiysloma.
Kommentit (61)
Mistähän johtuu, että toiset jaksavat ja toiset eivät?!
että ihmiset ovat erilaisia, ja niin myös vauvat: toiset valvottavat, toiset nukkuvat tyynenä.
Olen täysin samaa mieltä, minä tein niin viisaasti että pidin lapseni päiväkodissa vaihtaen sen siten, että hän on siellä 3 kertaa viikossa, täyden päivän. Kaikki ovat tyytyväisiä, okei en saa Kelasta niin paljoo rahaa ku muut, mutta me ollaan tyytyväisiä. Sain aikanaan paljon paheksuntaa aiheesta, ja olenkin ainoa äiti joka on näin tehnyt. Mutta meidän isompi ja pienempi lapsi on onnellisia ja jaksavat toisiaankin paremmin kun ei koko ajan näe!
Riippuu varmaan siitä että millainen myös sen esikoisen luonne on ja minkä ikäinen hän on.
Meillä oli pahin uhmavaihe päällä muutenkin oikukkaan lapsen kanssa kun meille syntyi toinen lapsi. Olis ollut ihan mahdoton meno kotona jos esikoinen olisi ollut joka päivä kotona. Me päädyttiin 2 täyttä hoitopäivää/viikko ratkaisuun ja on toiminut hyvin. jotenkin tasapainotti tuota esikoistakin koska kyllä se pikkusisaruksen syntymä otti hänellä aika koville alkuun.
Jos haluaa lapsen pitää hoidossa loman alettua, täytyy tehdä siirto tarhaan.
jos ei hoida itse kuin vauvan.
Ymmärrän jos vanhempi lapsi käy kerran pari viikossa pari tuntia kerhossa, mutta että monta päivää viikosa täysiä päiviä päiväkodissa.
Älkää tehkö lisää lapsia jos te ette jaksa. Vanhemmat ja lapset pysyvät tyytyväisinä.
ja muodikasta hankkia ne kolme lasta. Vaikka sitten hampaat irvessä ja lasten kärsiessä.
ja muodikasta hankkia ne kolme lasta. Vaikka sitten hampaat irvessä ja lasten kärsiessä.
nosta hirvee haloo, on sulla oikeutes!
miksi siitä kohistaan ja moititaan jos esim.3v uhmaikänen lapsi ois tarhassa ma-pe esim. 9-15. miten muka olisi sitten huonompi äiti jos näin tekee???? kyllähän äiti hoitaa kuiteskin lapsensa vaikka oliskin masennusta yms. miksei lastansa saisi pitää enää tarhassa kun syntyy uusi lapsi???? koska siellähän se lapsi olisi jokatapauksessa vaikkei syntyisikään vauvaa...ei vaan mene mun jakeluun toi touhutus.jokaisella on varmaan ne omat syynsä tehdä niin kuin tekee.
nosta hirvee haloo, on sulla oikeutes!
miksi siitä kohistaan ja moititaan jos esim.3v uhmaikänen lapsi ois tarhassa ma-pe esim. 9-15. miten muka olisi sitten huonompi äiti jos näin tekee???? kyllähän äiti hoitaa kuiteskin lapsensa vaikka oliskin masennusta yms. miksei lastansa saisi pitää enää tarhassa kun syntyy uusi lapsi???? koska siellähän se lapsi olisi jokatapauksessa vaikkei syntyisikään vauvaa...ei vaan mene mun jakeluun toi touhutus.jokaisella on varmaan ne omat syynsä tehdä niin kuin tekee.
välitä hänestä. + on aika paljon joka päivä pitää hoidossa vaikka on itse kotona. Minä en ymmärrä miksi pitää tehdä lisää lapsia jos ei kykene hoitamaan kaikkia kotona. Ps. jos vain viitsii, lapsi saa tarpeeksi virikkeitä kotonakin. Eikä 3v uhmis ole edes paha. Jos ei hermot kestä, älä tee lisää lapsia.
jos saa olla kotona. Jos on hoidossa päivän, osaa laskea jo päässään, että äidillä on nyt toinen lapsi tärkeämpi ja hakee sitten huomiota hyvällä tai pahalla sen illan.
iompi lapsi olisi KOKO äitiysloman ajan tarhassa edes muutamaa päivää viikossa, vaan että olisi synnytykseen asti ja muutaman viikon vielä vauvan kotiuduttua, että äiti palautuu. Siis esim. 2viikkoa vauvan syntymästä. Tässä olen aivan samaa mieltä, se on hyvä asia.
Kun taas sitten se, että pidetään koko äitiysloma ja vanhempainvapaa isompi lapsi tarhassa vaikka vaiin muutaman päivän viikossa, niin se on VÄÄRIN, ja typerää. Mielestäni kotihoidontukea ei tulisi edes maksaa mikäli joku lapsista on hoidossa.
oikeastaan mielestäni niillä lapsilla joiden äiti ti isä on kotona ei tulisi olla oikeutta päivähoitoon,tai jos olisikin oikeus niin ainakin pitäisi maksaa ihan oikeiden kulujen mukaan sitten kunnalle. Muuta kun siis silloin juuri ennen synnyystä ja esim. 2-3vk sen jälkeen.
että ei siinä paljon jää aikaa antaa huomiota ja virikkeitä sille vanhemmalle lapselle. Lapsellekkin kova paikka kun joutuu eroon kavereistaan ja kaikesta kivasta tekemisestä mtä tarhassa tehdään.
Mutta tätä ei täällä av:lla ymmärretä, kun on itse oltu niin täydellisiä äitejä ja otettu vanhemmat lapset kotiin tarhasta kun vauva syntyy, ja vedetty hampaat irvessä se arki, niin ei muutkaan saa päästä helpolla!
Eiköhän se vanhempi lapsi saata ajatella ettei äiti välitä hänestä. + on aika paljon joka päivä pitää hoidossa vaikka on itse kotona. Minä en ymmärrä miksi pitää tehdä lisää lapsia jos ei kykene hoitamaan kaikkia kotona.
Esikoisella oli tuttu, turvallinen rytmi päivissä ja kaverisuhteet hoitopaikassa. Äidin äitiysloman & vauvan kanssa rytmi katoaa ja vähintään osan aikaa esikoinen joutuu odottamaan vuoroaan/äiti on yövalvomisesta zombie/ vauva nukkuu ja täytyy olla hiljaa. Esikoiselle pikkusisarus ei tuo tässä tapauksessa mitään hyvää eikä kivaa; koko elämä ja kaverisuhteet menee päälaelleen. Sitten kotona elämään totutaan 9kk aikana, kunnes hupsan; taas elämä uusiksi palatessa uuteen hoitopaikkaan, uusiin tapoihin, uusiin kaverisuhteisiin. Ei se kotonaoleminen ole mikään ideaaliratkaisu jokaiselle perheelle!
Meillä esikoinen jatkoi tutussa hoitopaikassa 3pv/vko ja palatessani töihin kumpikin lapsi meni samaan paikkaan hoitoon.
kuin se yksi lapsi, jos on noin avuton ja kädetön.
miten siinä vauvassa ollaan niin kiinni, ettei muka aikaa jää muulle. Ns. normaalivauva nukkuu tosi paljon, joten muuta siinä ei olekaan kuin aikaa.
Uusavutontahan se on, jos ei osata yhdistää esim. vauvan ja kaksivuotiaan hoitoa kotona.
ap:lle näkökulmasta. En tiedä olisinko osannut ajatella, että se äippäloman alku ja synnytyksen jälkeiset viikot olis hyvä esikoisen olla hoidossa. Hyvä pointti, täytyy pohtia itekin vielä tarkemmin miten toimitaan kun tuonne asti päästään.
Meillä tosin se ero, että esikoinen aloittaa eskarin, joten joka päivä tulee kuitenkin siellä olemaan. Ei olla laitettu puolipäiväiseksi, kun ajateltiin katsoa sen mukaan miltä elämä näyttää sitten vauvan synnyttyä. Mitä esikoinen itse haluaa ja mikä on meille kaikille parasta.
Luulen, että aluksi haluaa olla puolipäiväisenä ja tulla heti eskarin jälkeen kotiin, mutta varmaan se uuden vauvan hohto ja kotielämän tylsyys alkaa jossain vaiheessa vaivata. Suuttuu nykyisinkin ihan täysillä, jos työt onkin loppunu aikaisemmin ja menen hakemaan ajoissa. Sitten mököttää kotona ku ei ole kaveria ja leikit jäi päikyssä kesken...
Missään nimessä en halua, että tuntee mustasukkaisuutta tai itsensä ulkopuoliseksi, joka dumpataan päiväkotin. Katsotaan tosiaan kuinka elämä lähtee sujumaan...
Tuo ei ole varmastikkaan mukavaa.
Mistähän johtuu, että toiset jaksavat ja toiset eivät?!