Tyttö kertoi jännän jutun tekijänoikeuksista
Eli ovat kaverinsa kanssa väsänneet jo useamman vuoden sarjakuvaa nettiin ( Mun tyttö käsikirjoittaa ja kirjoittaa tarinan ja kaverinsa piirtää ja tekee tarinasta sarjakuvasovituksen.)
Saivat sitten mahdollisuuden tehdä tätä sarjakuvaa myytäväksi, mutta tadaa! Lopullinen tekijänoikeus ja sen mukaiset palkkiot menisivät tyttöni kaverille, koska hän on sarjakuvan luoja.
Siis mitä? Alunperin tekivät niin, että kaveri keksi hahmot ja jotain juonta, mutta tyttäreni käsikirjoitti hänelle hienon tarinan, kun kaverilla ei ole sellaista kirjallista lahjakkuutta, piirtää paremmin.
No eiväthän he tätä halunneet julkaista, taisi olla niin pienet palkkiotkin ja netissä on saanut enemmän suosiota.
Mutta ihanko tosissaan käsikirjoittajalle ei makseta mitään, jos pääidea on ollut sarjakuvan piirtäjän?
Kommentit (8)
Ihan älytöntä että pitäisi muutenkin pieni palkkio repiä kahdelle tekijälle puoliksi.
Sitäpaitsi piirtäjä tekee PALJON isomman työn kuin kirjoittaja joka vain vääntää kasaan tarinan viidessä minuutissa.
Hyvällä piirtäjällä saattaa mennä useitakin päiviä luonnoksiin ja lopulliseen työhön!Tää "kirjailijoiden" suosiminen alkaa mennä vähän yli.
Aika hyvä provo. Selvästi tarkkaan harkitun provosoinnin mestarituotos, onnittelut siitä.
niin tekijänoikeuksia saa vain sanoittaja, ei säveltäjä? Ei se nyt noinkaan mene.
Sama sarjakuvassa. Juoni (eli teksti) on yhtä tärkeä kuin kuva.
niin tekijänoikeuksia saa vain sanoittaja, ei säveltäjä? Ei se nyt noinkaan mene.
Sama sarjakuvassa. Juoni (eli teksti) on yhtä tärkeä kuin kuva.
Kaikki ketkä tämän teoksen tekee ovat tekijänoikeuden haltijoita.
Aku Ankkaa kun lukee, on siellä toisinaan erikseen mainittu "käsikirjoittaja" ja "piirtäjä". En usko että tuossa käsikirjoittaja ei saa mitäää rahaa panoksestaan...
Lähdekritiikki on myös lienee paikallaan, KUKA on tuon tytöille kertonut? Sen toki ymmärrän, että piirtämiseen menee enemmän aikaa vert. käsikirjoittamiseen, eli siinä suhteessa 50/50 jako ei ole reilu, vaan esim. 25/75 tai vastaava, riippuu siitäkin piirtääkö nopeassa tahdissa mustalla värillä valkoiseen paperiin tikku-ukkoja vai värikuvia joissa kolmiulotteisuutta jne.
miten muuten esim. Pauli Kallio olisi voinut elättää itseään sarjakuvien käsikirjoittajana jo vuosia? :)
En tiedä miten sarjakuvissa menee tarkkaan, mutta molemmat tytöt ovat sarjakuvan tekijöitä ja heille kuuluu korvaus työstä. Googlaa vaikka "tekijänoikeus", sitä kautta voit päästä eteenpäin sarjakuvien tekijänoikeuksiin.
Käsikirjoituksen tekijänoikeudet vs. elokuvan/tv-ohjelman tekijänoikeudet
Käsikirjoituksen pohjalta valmistettava elokuva/tv-ohjelma on itsessään tekijänoikeudellinen teos, jonka luomiseen osallistuu useita henkilöitä, kuten esimerkiksi käsikirjoittaja, ohjaaja, kuvaaja, lavastaja ja leikkaaja. Tekijänoikeus kuuluu tällöin yhteisesti kaikille tekijöille eikä osallisten panoksia voida erottaa. Jotta elokuva/tv-ohjelma olisi esitettävissä, levitettävissä ja muutoin hyödynnettävissä, on tarkoituksenmukaista, että yksi taho, pääsääntöisesti tuottaja, voi lähtökohtaisesti määrätä elokuvan/tv-ohjelman oikeuksien käytöstä. Tämän johdosta käsikirjoitussopimuksissa tuottaja haluaa myös käsikirjoittajan luovuttavan oikeuksiaan elokuvaan/tv-ohjelmaan.
Sovittaessa käsikirjoituksen oikeuksista on tärkeää erottaa toisistaan käsikirjoituksen tekijänoikeudet ja elokuvan/tv-ohjelman tekijänoikeudet. Ensiksi, jotta elokuva/tv-ohjelma on mahdollista tehdä, käsikirjoittajan ja tuottajan tulee sopia käsikirjoituksen osalta oikeudesta tuottaa käsikirjoituksen pohjalta elokuva/tv-ohjelma. Käsikirjoittajasta ja tuottajasta riippuen nämä voivat sopia myös muista käsikirjoituksen käyttöoikeuksista. Toiseksi, jotta elokuva/tv-ohjelma on mahdollista esittää, levittää tai muutoin hyödyntää, käsikirjoittajan ja tuottajan tulee sopia käsikirjoittajalle yhtenä osallistujana syntyvistä oikeuksista elokuvaan/tv-ohjelmaan. Useimmiten on tarkoituksenmukaista, että käsikirjoittaja luovuttaa tuottajalle tekijänoikeusosuutensa taloudelliset oikeudet itse elokuvaan/tv-ohjelmaan, jotta tuottaja voisi sitä taloudellisesti hyödyntää parhaan kykynsä mukaan esittämällä elokuvaa/tv-ohjelmaa ja valmistamalla siitä kappaleita ja levittämällä näitä tallennekappaleita. Toisaalta käsikirjoittaja ja tuottaja voivat sopia käsikirjoittajalle maksettavista rojaltikorvauksista tuottajan elokuvan/tv-ohjelman myynnistä saamista tuloista.
Sarjakuvan käsikirjoittaminen
Toinen sarjakuvan tekemisen tärkeä osa-alue on käsikirjoittaminen. Sarjakuvan käsikirjoittaminen muistuttaa ehkä jossain määrin elokuvan käsikirjoittamista. Monet sarjakuvantekijät tekevät itse myös käsikirjoituksensa, mutta varsinkin ranskalaisessa sarjakuvassa käsikirjoittaja on usein eri henkilö kuin piirtäjä. Rene Coscinny tai Neil Gaiman ovat hyviä esimerkkejä sarjakuvan käsikirjoittajista. Käsikirjoittajan rooli valmiiseen sarjakuvaan saattaa olla erittäin huomattava,
Ihan älytöntä että pitäisi muutenkin pieni palkkio repiä kahdelle tekijälle puoliksi.
Sitäpaitsi piirtäjä tekee PALJON isomman työn kuin kirjoittaja joka vain vääntää kasaan tarinan viidessä minuutissa.
Hyvällä piirtäjällä saattaa mennä useitakin päiviä luonnoksiin ja lopulliseen työhön!
Tää "kirjailijoiden" suosiminen alkaa mennä vähän yli.