Mikä mussa on vikana, kun en halua auttaa pyyteettömästi ketään.
Aina mietin, että mitä saan vastineeksi. Esim jos olen auttanut ystävääni, jään odottamaan vastapalvelusta ennenkuin suostun antamaan uutta palvelusta. Jos saan pienemmän lahjan kaverilta kuin mihin itse olen satsannut, menetän hermoni. Raha-asioissa olen myös hyvin tarkka. Jos vielä enemmän naurettavuuksiin mennään, niin esim koen, että polttarit, vauvakutsut, tuparit jne. ovat kaikki lahjojenantotilaisuuksia, joista jään odottamaan vastapalvelusta.. mikä sairaus mulla on, mistä olen tämän oppinut ja miten tästä voi oppia pois?
Kommentit (5)
Kannattaa alkaa vain tietoisesti muuttamaan käytöstään muita kuuntelevaksi ja epäitsekkääksi.
et voi saada mitään materiaalia takaisin vaan hyvää mieltä.
olet ahne ja varmaan kurja kaverikin?
On muka kauhea hyväntekijä ja sen jälkeen natkuttaa katkerana jokaisesta kahvikupista, jonka toisille antoi. Varoo sairaasti auttavansa toisia turhaan... Esimerkiksi lapsena joskus suuttui mulle, kun hakiessa kaverilta yökylästä kaveri tunki autoon mukaan, kun meni yhteen harrastukseensa. Tämä harrastuspaikka oli matkalla ja vaati äidiltä vain auton pysäyttämisen kohdalla. Hirveästi meuhkasi sitä, kuinka "niin, sopivasti sitten järjestyi ilmainen kyytikin... kyllä toiset osaa hyväksikäyttää". Hohhoijaa.
Minä en ole tuollainen. Mielummin annan kuin otan.
joko olet vain itsekäs - sinua ei ole äidinmaidosta asti kasvatettu arvostamaan muita, ottamaan muita huomioon, vaan kannustettu ahneuteen ja oma arvomaailmasi on materialistinen, suoritukseen ja mitattavuuteen perustuva.
Tai - mikä olisi surullisempaa: et ole koskaan kokenut todella pyyteetöntä apua itse. Sinua ei kukaan ole "pelastanut" pulasta/kuunnellut täysin hyväksyen tms. Sinua on arvostettu aina vain aikaansaannosten perusteella. Yleensä, jos ihminen kokee saaneensa vilpitöntä apua, siitä kokee nöyrää kiitollisuutta josta kumpuaa halu auttaa muitakin. Monen elämä muuttuu, jos vaikka pelastetaan autokolarista jne.
Itsetutkistelemalla opit tuntemaan itsesi ja sen suunnan, mitä kohti haluat kasvaa ja kehittyä.