Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maidosta ja muista ruuista päiväkodissa:

Vierailija
06.08.2010 |

Olen siis eri ihminen jolla oli se tytär joka ei pysty juomaan maitoa..

Minun tyttäreni pystyy juomaan maitoa, mutta meillä juodaan aina luomua. Tiedän etten voi vaatia niitten hankkimaan luomua vain minun tyttärelleni. Vettähän hän voisi juoda, mutta epäilen että ei juo ruokajuomaksi kun muut juo maitoa.

Toinen asia on natriumglutamaatti.

Tädit päiväkodissa ei tiennyt jos keittiö sitä käyttää. Ja olen tosissani sitä mieltä että sitä EI pitäisi käyttää missään muodossa.

Toinen lapseni, jo koululainen on valittanut esim mahakipua ja päänsärkyä kun ruoka on sisältänyt E621.

Itse tulin tulipunaiseksi naamastani kun vedin jauhelihakastiketta. (Ei siis yhden kerran, vaan useamman kerran)

Kesällä ei ole ollut mahakipua, saas nähä kun koulu alkaa..?

Kolmas on aspartaami, mutta sain tietää että juovat mehukattia tai omenamehua, jotka ovat jokseenkin ok..

Epäilen että en saa "lääkärintodistusta" koska lapsillahan ei ole mitää "vikaa".

Mutta välttämällä näitä aineita ja käyttämällä luomua voidaan paremmin ja pidän/yritän pitää sairaudet poissa.

Miten voisin alkaa ajamaan semmonen asia että saatais puhtaampi ruoka päiväkotiin ja kouluun??

Vinkkejä, kiitos.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomua nyt ei ehkä aleta mielellään tarjoamaan vaan maito jätetään sitten pois kokonaan. Mutta tuo lisäaine on ihan helppo jättää pois ja taitaa olla ne koulut harvassa, joissa ei jo joku tällainen allergikko ole. Lääkärintodistuksia saa vaikka eettisesta kasvissyönnistä tai sianlihattomasta ruokavaliosta, luultavasti saa myös tämän lisäaineenkin varalta.

Vierailija
22/24 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paaaljon enempi sanavaltaa vanhemmilla.

Työskentelen päiväkodissa, ja siellä ei lekurintodistuksia kysellä, kun joku listan työntää mitä ei lapselle anneta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdottomuus. Oikeasti.

Vierailija
24/24 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On esim Helsinkiläisissä päiväkodeissa ja kouluissa se summa millä tulee lapsen ruoka-annos raaka-aineineen loihittua. Sisältäen raasteen tai salaatin, näkkärin tai leivän sekä sen maidon ja lämpimän aterian.

Revi siitä luomua, natriumglutamaattia jne.

Ja muuten, mieluummin hieman E621:stä kuin ylenmäärin suolaa jota monissa keittöissä sitten tungetaan liikaa ruokaan makua saamaan.

Suolasuositus kun on aikuisella 1tl/vrk!!!

Mutta kun ei ole. Natriumglutamaattia lisätään ruokaan desilitroissa (siis kun ruokaa on suuria määriä) ja suolaa mitataan ruokalusikalla. Siis havainnollisesti selittäen. Tästä aiheutuu se että natriumglutamaatti nostaa ruoan natriummäärää jopa korkeammalle kuin pelkkä suola. Natriumglutamaatissa on natriumia n. 20 % ja suolassa 45%. Ja natrium opn juuri se aine jonka takia suolan määrää pitää rajoittaa.

Jos yrittää korvata suolaa natriumglutamaatilla, niin metsään menee. Tilanne voi kääntyä jopa huonommaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi