osapäivädossa olevat lapset - millaisia hoitopäiviä/yhdistelmiä?
haen lapselle osapäivähoitopaikkaa ja mietin olisiko järkevämpää ottaa puolipäiviä vai pari kokonaista päivää viikossa. kun lapsi hoidossa käytän sen ajan itse kotona (etä)opiskeluun. Lapsi 2.5v. Onko jotain minimiaikoja päiväkodeissa? vai voisiko olla esim 8-12 parina päivänä tai vain yksi kokonainen päivä viikossa? en raaskisi vielä laittaa kovin pitkäksi aikaa/moneksi päiväksi viikossa hoitoon kun ei ole pakko!
Kommentit (6)
kuin muutama pitkä päivä siinä samassa viikossa.
Lapsesi varmaan nukkuu vielä päiväunet? Yksi vaihtoehto olisi pitää lasta päiväkodissa 8-11:30/45 ja hakea sitten päikkäreille kotiin. Tai sitten pitää päikkäreiden yli mutta viedä vasta aamu-ulkoiluun eli 9-14.
Päivä per viikko en suosisi ihan senkään takia että lapsi ei pääse koskaan kunnon pk-rytmiin sillä ja toisaalta ei tutustu muihin lapsiinkaan kunnolla kun on vain "vieraileva tähti".
Itse varmaan valitsisin rytmin 9-14 sillä päiväkotiin lähtöön ja sieltä hakuun menee kuitenkin sen verran aikaa vaikka päiväkoti olisi ihan lähellä että en saisi keskityttyä opintoihin kunnolla. Niihinhän jäisi 8-12 tyylillä vain kolmisen tuntia aikaa per päivä. Ennen kuin saa taas kiinni missä olikaan niin sekin vie aikaa.
esim 3-4 päivänä 8-12. Lapsi pysyy ryhmän touhuissa mukana, tottuu ryhmän rutiineidin eikä joudu joka viikko "uutena" menemään ryhmään, jos olisi vain yhden päivän viikosta hoidossa.
vaan saa olla vaikka joka arkipäivä, mutta enintään 5h/pv..
Paska systeemi, pakko on vissiin laittaa kokopäivähoidossa, kun työtunteja ei kerry.
(työmatka puol tuntii/suunta)
Menet oman kunnan nettisivuille lukemaan kunnallisista päiväkodeista. Sieltä varmasti selviää mahdollisuudet ja kustannuksetkin.
Osapäivä hoidon voi valita itselleen paremmin sopivana. Kummin nyt saat paremmin opiskeltua.
Tai on ollut aika kauankin tuo soppari.
Hoitopäivinä on hoidossa vanhempien työvuoroista riippuen joko 10.15-16.30 tai 7.30-15.45.
Jossain vaiheessa hotiopäiviä oli kuussa 12, joskuso n olltu 15, meidän kunnassa 15 on maksimi osa-aikaiselle hoidolle. Jos menee yli sen, pitää maksaa täyttä maksua. Maksu kulkee neljän kuukauden sykleissä, edellisen neljän kuun keskiarvolla. Hyvä systeemi mielestäni.
Minä itse pitäisin parina päivänä viikossa, mutta ehkä pidemmän pätkän. 8-14.30. Siinä ehtii itse opiskella hyvin ja tehdä ehkä jotain muutakin. Tarvittaessa.
2v pari kertaa viikossa 5h kerrallaan =)