Mitä open tulee tietää vl-oppilaista peruskoulussa ?
Muutin pääkaupunkiseudun tuntumaan saatuani todennäköisesti pidempiaikaisen sijaisuuden. Minulla tulee olemana rehtorin kertoman mukaan nähtävästi useampi vanhoillislestadiolaisen kodin lapsi. Rehtorin neuvo oli että on oltava yhteydessä vanhempiin.
Mitä minun pitää ottaa koulutyössä huomioon näiden lestadiolaislasten suhteen? Kiitän kaikki aasialisesti vastaavia!
Kommentit (53)
miksi vanhempiin on oltava yhteydessä heidän uskontonsa tähden?
Mitä minun pitää ottaa koulutyössä huomioon näiden lestadiolaislasten suhteen?
Vl.tkään eivät ole yhtenäinen ryhmä ja on loukkaavaa luokitella kaikki samanlaisiksi.
Kasvatus- ja kouluasioissa on aika lailla vaihtelua miten vl vanhemmat suhtautuvat esim. teatteriesitysten tai televisio-ohjelmien käyttöön opetuksessa. Tästä blogista voi olal sinulle hyötyä:
En tiedä lestadiolaisista mutta kyllä itse vanhempana arvostan opettajaa joka on kiinnostunut oppilaittensa taustoista ja kodin toivomuksista!!
Jatka samaan malliin vaan .
Mutta täällä Pohjois-Suomessa on paljon kouluja joissa vanhoillislestadiolaiset ovat suuri ryhmä, jopa enemmistö lapsista.
Tällöin monesti he syyllistyvät törkeään kiusaammiseen ja kohteena ovat ei-lestadiolaiskotien lapset. Tällaista on paljon esim. Oulunsalossa, Kempeleessä, Lumijoella ja muualla Pohjanmaalla.
miksi olisi oltava yhteydessä mutta ajattelen niin (olen VL) että jos minun lasteni käytöksessä tms. olisi jotain poikkeavaa vaikka siihen uskoon liittyen niin asiasta kysyttäisiin minulta, ei vaikkapa täällä av-palstalla :)
siis että monet mielellään kyllä kertovat vakaumuksestaan kun kysytään.
En kyllä hoksaa miten se usko siellä koulussa koko aikaa näkyisi, tietenkin jos kyse musiikinopetuksesta niin laulut ei luultavasti tuttuja, monet ei soita kitaraa, rumpuja tms. rytmisoittimia. mutta silloinkin vanhempana juttelisin opettajan kanssa mielellään. ja tietenkin lapsen kanssa myös.
..ja minun puolesta lapseni saa koulussa soittaa vaikka niitä rumpuja jos haluaa, on vaan taas niin tapaus/perhekohtaista minne kukakin rajat vetää.
Ehkä tarkoitti että ei tarvitse pelätä olla yhteydessä heidän vanhempiinsa? Eri paikoissa on erilaiset ennakkoluulot.
Tällaista on paljon esim. Oulunsalossa, Kempeleessä, Lumijoella ja muualla Pohjanmaalla.
en tosin itse törmännyt.
ja siksipä en ikinä yhteenkään tuollaiseen paikkaan muuttaisikaan :) ja siis ottaisin myös tuollaisessa tilanteessa niihin vanhempiin yhteyttä.
terveisin eräs VL jota on kiusattu koulussa ja jonka pitäisi jo nukkua.
Jatkan vielä täsmentämällä kysymystä.
Voivatko he olla läsnä aivan normaalisti esim. seksuaalivalistuksessa,satujumpassa, rytmi-tai musiikkiliikunnassa, joukkuepeleissä, tai esim. musiikin tunnilla, jos kuunnellaan/soitetaan/lauletaan populaarimusiikkia? Kuten rock, jazz, etno, eri kansojen kansanmusiikki, tms.
Onko Teidän vanhempien mielestä parasta että lapsi itse huolehtii asiasta, vai että opettaja kehoittaa lasta poistumaan luokasta tai tekemään jotain sijaistehtävää, jos opetuksessaan käsittelee jotain aihealuetta joka ei lestadiolaisten mielestä ole sopivaa?
Kyselen näitä asioita vain helpottaakseni kodin ja koulun yhteistyötä,
kiitos vastauksistanne.
ap
että heillä ei käytännössä ole oikeutta valita elämäntapaansa. Suku ja lähipiiri pakottaa ihmiset ko uskontoon, jossa naisen pitää omistaa elämänsä lasten tekemiseen ja muuta mukavaa.
Se, mitä tästä ääritapauksissa seuraa (ja lukuisia muita ongelmia) on, kuten lestadiolaisserkulleni... Lääkärit kertoivat, että hän kuolee, jos tekee vielä yhden lapsen, eikä pistetä ns. putkia tukkoon. Hän laitatti ja tämän jälkeen hänen ÄITINSÄ katkaisi häneen välit. Näin siis 2000-luvulla lestadiolaispiireissä...
...
Älä tuomitse, jottei sinua tuomittaisi. Meilläkin on oikeus valita elämän tapamme ja olkaa ylpeitä uskostanne, mutta antakaa muillekkin oikeus elää valitsemiensa periaatteiden mukaan.
jos katsottiin mitä hyvänsä televisiosta. Nykyään kai vetävät rajan siihen MITÄ katsotaan (eli että saisivat katsoa opetusvideoita). Sillon ei todella yhtään mitään opetusfilmejä, olivat tekemässä muita tehtäviä niiden aikana.
Sukupuolivalistuksessakin mielestäni saivat olla, mikä teki varmasti hyvää, kun naapurin lestalapset kertoivat minulle aina haikarasta, joka pisti siemenen äidin mahaan... huoh.
Terveisiä Ouluun tosiaan...
Voivatko he olla läsnä aivan normaalisti esim. seksuaalivalistuksessa,satujumpassa, rytmi-tai musiikkiliikunnassa, joukkuepeleissä, tai esim. musiikin tunnilla, jos kuunnellaan/soitetaan/lauletaan populaarimusiikkia? Kuten rock, jazz, etno, eri kansojen kansanmusiikki, tms.
Onko Teidän vanhempien mielestä parasta että lapsi itse huolehtii asiasta, vai että opettaja kehoittaa lasta poistumaan luokasta tai tekemään jotain sijaistehtävää, jos opetuksessaan käsittelee jotain aihealuetta joka ei lestadiolaisten mielestä ole sopivaa?
kiitos vastauksistanne.ap
-eivät katso mitään ohjelmia, videoita tms. -eivä osallistu tanssiin, musiikkilikuntaan tms. -eivät osallistu musiikintunneille, jossa maallista musiikkia (siis rock, iskelmä jne). Jos lapsille tulee konflikteja (tai muutenkin), lestalapset vetävät helposti lestakortin esiin ja sen avulla haukkuvat muita vääräuskoisia, pelottelevat helvetillä jne. Kannattaa olla tarkkana.
Tätähän se on. Vain he ovat pelastettuja, muita ei kristuksen sovitus ristillä koske!!!
Että jo nelivuotiaasta joidenkin vl lasten on täytynyt ripittäytyä joka ilta.
http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/nelivuotiaan-synnit/
-eivät katso mitään ohjelmia, videoita tms. -eivä osallistu tanssiin, musiikkilikuntaan tms. -eivät osallistu musiikintunneille, jossa maallista musiikkia (siis rock, iskelmä jne). Jos lapsille tulee konflikteja (tai muutenkin), lestalapset vetävät helposti lestakortin esiin ja sen avulla haukkuvat muita vääräuskoisia, pelottelevat helvetillä jne. Kannattaa olla tarkkana.
Meidän ekaluokkalaisen yöunet muuttuivat painajaisiksi kun vl-lapsi pelotteli tulimerellä
:(
Lapset joutuu jäämään pois koulun teatteriretkistä.
, en todellakaan ottaisi yhteyttä uskiksien kotiin! JOs valittamista, niin lapsi sitten vaan ulos luokasta, kun muut tekevät kivoja juttuja, kuten katsovat leffaa (pari kertaa vuodessa), laulavat ja soittavat kivoja biisejä musatunneilla, harjoittelevat itsenäisyystanssiaisiin ym.
Pidän täysin naurettavana tuollaisia vakaumuksia, enkä muuta opetustani sellaisten vuoksi. Pidän huolta, että ketään ei kiusata, mutta omia suunnitelmiani ja opetustapojani/sisältöjäni en muuta.
t. ope
Että ei saa näyttää koulussa tv-ohjelmia
harvoin enää nykypäivänä katsotaan videoita tai tv ohjelmia.
Kaikki aiheet eivät heille sovi. Esim pääsiäisnoita-askartelut, fantasiajutut (sadut/ainekirjoitus velhoista keijuista jne..).
Onko jossain päin todella näin?!? En ole ikinä kuullutkaan että jotkut vl:t eivät hyväksyisi noita-askarteluja tai satuja :O Taidat huijata...
t. vl jo 30 vuoden ajan
Ei pidä paikkaansa nuo askartelujutut. Kaikkea pajunköyttä sitä yritetään tietämättömille syöttää.
Muuten ap:lle kommentoisin, että hienoa, kun haluat ottaa erilaiset oppilaat huomioon. Koulumaailmassa on loppujen lopuksi tosi vähän sellaista, mikä ei vanh.lestadiolaiselle sovi. Jos jonkun asian yhteydessä epäröit, niin kannattaa keskustella näiden oppilaiden ja/tai vanhempien kanssa.
T. vl-äiti
jos yrittää joskus pitää lapsensa puolta koulussa niin heti opet kitisee, että taas joku curling-mamma haluaa erityiskohtelua kakaralleen.
Mutta olepa vl niin opet ja rehtori matelee edessä ja kyselee ja utelee, että mikä nyt sattuisi sopimaan vl-vanhemmille tällä kertaa, että miten heidän lapsiaan nyt erityisesti kohdeltaisiin ja mitä he haluavat opettajien tekevän.
Ja tosiaan jos tavislapselle yrittää jotain poikkeavaa, pitää olla lekurintodistukset yms. että saa johonkin poikkeusluvan.
En ymmärrä tätä lestiläisten paapomista.
Vl-massa valehtelee ja kiusaa muita minkä ehtii. Terveisiä Pohjois-Pohjanmaalta.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2010 klo 02:02"]
kiitos vastauksistanne.
ap
[/quote]
Laita tasa-arvon vuoksi kaikille luokkasi lasten vanhemmille kyselylomake, johon he voivat merkitä, mitä lapsi saa tehdä ja mitä ei. Silloin ei vl-vanhempien tarvitse syyttää siitä, ettet ymmärrä heidän olevan "aivan tavallsia perheitä."
samanlaisia lapsia ovat kuin muutkin.
Mutta katsot vähän, jos niitä esim kiusataan tai jotain niin siihen puutut. meidän luokalla ala-asteella olivat paljon omissa porukoissaan kun muut kiusasivat.
eivät myöskään katsoneet videoita tunnilla vaan piirsivät tms. toisessa tilassa. eivät lähteneet teatterireissuille jne. eikä siitä liiemmin huudeltu. mukana oli usein myös pari hellaria (minä :P) ja joku muukin uskovainen, en muista mikä.
mutta siis tuo kiusaaminen teki heistä syrjäänvetäytyneitä. että hienotunteisuutta mutta sitähän se on kaikkien valtavirrasta erottuvien kanssa.