Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teen "huonompaa" työtä jotta lapsen hoitopäivä olisi lyhyempi. Mitä mieltä olet?

Vierailija
04.08.2010 |

Olen korkeakoulun käynyt, vähän alle 30v äiti. Minulla on 2-vuotias lapsi, joka on aloittamassa päivähoidon tänä syksynä.

Mieheni työmatka on edestakaisin laskettuna yhteensä 80km, tekee 8h työpäivää. Miehen palkka ei ole mitenkään hyvä, mutta työ on hänelle mielekästä, ja työtä riittää hyvin todennäköisesti tulevaisuudessakin.

Minä sen sijaan olen aloittamassa työt matalapalkkaisessa työssä (oman alani töissä tienaisin aika paljon paremmin). Tuleva työni liippaa joltain osin hivenen myös omaa alaani, mutta vain hivenen. Uskon kuitenkin työn olevan palkkaa lukuun ottamatta itselleni mieluisaa ja kevyttä. Työpäiväni ovat max 8h, mutta oletettavasti vähintään kerran viikossa jopa 2h lyhyempiä (oman alani töissä lyhyempiin päiviin ei olisi mahdollisuutta, ja työmatka olisi yhteensä noin 30km pitempi). Myös vapaapäiviä minulla on tulevassa työssä useammin kuin oman alani töissä olisi.

Olen kuitenkin miettinyt, teenkö typerästi oman urani tai taloudellisen tilanteemme kannalta, että en pyri hakeutumaan oman alani töihin (syynä pääasiassa tämän nykyisen työni työaaikaedut, eli lyhyempi työpäivä ja useammin vapaata). Toisaalta taas, vaikka taloudellinen tilanne on tällä järjestelyllä aika paljon huonompi, niin koen tärkeämmäksi sen, että lapsemme ei tarvitse olla pitempää päivää hoidossa. Ajattelin myös pitää yllä omaa ammatillista osaamistni avoimen yliopiston opinnoilla (jotka tietysti vie myös jonkin verran aikaani, mutta opiskelun voin aikatauluttaa täysin vapaasti).

Ai niin, se ei ole vaihtoehtona, että mieheni hakisi töitä lähempää ja minä keskityisin uraani. Vaihtoehdot käytännössä ovat joko lapsen pitkät hoitopäivät ja minulle oman alani työ TAI lapselle lyhyemmät hoitopäivät ja minulle ei oman alani töitä. Kun lapsi kasvaa, aion toki hakea oman alani töitä.

Mitä mieltä olet? Voisitko itse kuvitella tekeväsi samalla tavoin, tai oletko ihan päätynytkin samanlaiseen ratkaisuun?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on pieniä vain hetken, joten ura voi odottaa!

Vierailija
2/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen huonompaa työtä, jotta pääsen helpommalla. Ja koska sitä parempaa työtä ei ole. Luulen kyllä, ettei mahdollisuuteni saada sitä parempaa työtä tällä tyylillä kasva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ja perhe-elämän kannalta ratkaisu on ollut hyvä ja toimiva, mutta voi olla, että itselläni tulee vaikeuksia päästä etenemään "parempiin" töihin myöhemmin. Mutta näin ei siis tarvitse olla asian laita kaikilla aloilla.

Vierailija
4/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankin itselleni kevyen, stressivapaan, huonosti palkatun ja osa-aikaisen työn läheltä kotia, koska en halunnut matkustaa jatkuvasti, enkä pyöriä siinä hiivatin oravanpyörässä koko elämääni ja katua vanhana. Nyt minulla on paljon vapaa-aikaa ja lasten hoitopäivät ovat lyhyitä, mutta meillä on kuitenkin riittävästi rahaa elämiseen ja pieneen ylimääräiseenkin. Minun ei tarvitse tehdä ylitöitä, eikä käkkiä yötä myöten koneella, eikä stressata siitä, mitä jonkun muun rahoille tapahtuu. Elämä on todella hyvää!

Olet varmasti ap tehnyt juuri oikean ratkaisun!

Vierailija
5/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ajattelen, että lapset on pieniä vain kerran, ja että se menee etusijalle. Lähipiiristäni (onneksi en kovin monelta kuitenkaan) olen saanut hieman eriävää mielipidettä ja hämmästystä osakseni siitä, että "tyydyn" tulevaan työhöni enkä havittele sitä mitä voisin saada.

Minuakin mietityttää, kelpaanko enää oman alani markkinoille sitten myöhemmin. Meillä myös toinen lapsi haaveissa, joten työllistymisyritykseni omalle alalleni joutunevat odottelemaan mahdollisesti useamman vuoden, kerran nyt en niitä havittele. Toisaalta taas, kuten sanoin, lapsi menee tässä asiassa tällä hetkellä edelle. :)

Vierailija
6/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vielä oikein kovasti teille vastanneille rohkaisevista mielipiteistä! Tuli heti paljon parempi mieli! =) Pysyn siis tiukasti omassa kannassani ja pyrin elämään tyytyväisenä ;)

Vierailija
7/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellesi paremman työn.

Vierailija
8/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkälle yli kolmikymppisenä alkaa kyllä olla vaikea päästä enää "omalle alalle ylempiin tehtäviin", jos työkokemusta on niukalti tai ei ollenkaan, ellei sitten ole sosiaali- ja terveydenhuolto-alalla tai jossain, missä työvoimalle on aina kysyntää.

Vierailija
9/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toimin aivan samoin. Tai nyt kun lapset ovat hieman kasvaneet, niin vaihdoin hieman vaativampaan. Se ei kuitenkaan liiaksi haittaa perhe-elämääni. Olen ajatellut, että sitten joskus, kun lapset ovat vielä isompia voisin keskittyä paremmin uraani, mutta toisaalta tuleeko sellaista aikaa koskaan. Kyllä minulle on kuitenkin tärkeämpää lasteni ja muutenkin perheeni hyvinvointi kuin pätemiseni työelämässä.

Vierailija
10/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin mietityttää, kelpaanko enää oman alani markkinoille sitten myöhemmin. Meillä myös toinen lapsi haaveissa, joten työllistymisyritykseni omalle alalleni joutunevat odottelemaan mahdollisesti useamman vuoden, kerran nyt en niitä havittele. Toisaalta taas, kuten sanoin, lapsi menee tässä asiassa tällä hetkellä edelle. :)

Tuskin työllistymisessä omalle alalle myöhemmin on mitään ongelmia. Se jo osoittaa sinusta jotain, että ylipäätänsä teet töitä. Ylläpidät myös osaamistasi samalla opiskelemalla. Se osoittaa johdonmukaisuutta ja suunnitelmallisuutta. Tulevissa työhaastatteluissa sinulla on hyvät perustelut näille ns. välivuosille uraputkesta. Enemmänkin niissä katsotaan kieroon sellaisia, joilta löytyy "tyhjiä aukkoja", eli ei ole loogista selitystä sille miksi on ollut esimerkiksi poissa työelämästä.

Ja ehdottomasti valintasi kuulostaa oikealta! Et kuitenkaan joudu kokonaan olemaan pois työelämästä, ja ainahan se työ jotain sinulle opettaa ja kehittää joitakin taitoja, vaikkei se ihan koulutustasi vastaavaa olisikaan.

Tsemppiä :)

Vierailija
11/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko miehesi ollut järkevämpää muuttaa työtään, koska käyttää päivässä 2-3 tuntia pelkkiin työmatkoihin??!

Vierailija
12/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse niistä valinnoistaan kantaa vastuun. Miksi siis kuunnella muiden mielipiteitä. Antaa ihmetellä. Eivät he elä sinun elämääsi ja kanna ratkaisujesi jälkiseuraamuksia.

Jos koet, että on hyvä ratkaisu jättää uran rakentaminen lapsen takia ja tehdä toinenkin niin asia on OK. Mutta älä kosta sitä sitten jälkeen päin lapselle ja vingu sille, että sun takia mun eläke on pienempi ja en päässyt etenemään ja ole kiitollinen kun uhrasin oman tulevaisuuteni.

Eli ole sinut oman ratkaisusi kanssa, minkä sitten teetkin.

Minä olen tehnyt hyviä ja huonoja ratkaisuja. Eli huonot tein nuorena kun en jaksanut lähteä lukemaan vaan lähdin helpon rahan perään. Minulla on raskas ja huonopalkkainen työ. Toisaalta työttömänä ei ole tarvinnut olla, eikä taistella työpaikoista ja mielistellä työnantajia. Ovat suorastaan taistelleet minusta aina.

Olen ollut kotiäitinä, tehnyt puolikkuutta, osittaista hoitovapaata yms. Eli olemme hävinneet rahassa isoja summia siksi, että olemme halunneet lapsilla olevan aikuinen läsnä mahdollisimman paljon.

Minusta ei tule rikasta, en etene uralla, eikä kukaan kunnioita minua, koska olen vain se duunarimamma, joka ei etene urallaan kun sillä ei edes ole sitä.

Mutta tämä onkin minun elämää ja olen tyytyväinen siihen.

Vierailija
13/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli noin 80km yhteensä. Lähempänä ei ole miehelleni työtä, johon kannattaisi vaihtaa nykyistä työtään. Tämä sen vuoksi, että nauttii siitä mitä tekee, työnantaja on luotettava ja työpaikka tulevaisuuden kannalta turvallisen oloinen. Tätäkin vaihtoehtoa mietittiin aiemmin, mutta hylättiin se, koska näin on meistä parempi. :)

Kiitos taas vastanneille!

Vierailija
14/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että vielä joskus saan oman alani töitä vaikka nyt tällä hetkellä jättäydynkin niistä. Olen nauttinut kotona olemisesta ja lapsen kanssa arjen touhuamisesta tosi kovasti, ja mielestäni lapsen kanssa mahdollisimman paljon oleminen on tällä hetkellä minulle kaikkein tärkeintä.

Vaikka itse uskoisi tekevänsä oikein, niin kummasti sitä vaan toisten eriävät mielipiteet meinaa saada itsensäkin ajoittain epävarmaksi. Pitää muistaa pitää tiukasti kiinni omistaan! ;) Jokaisella on kuitenkin oma elämänsä, ja mikä ratkaisu sopii kullekin. Tämä ratkaisu voisi jollekin toiselle olla tyystin väärä, jos ei sitä itselleen oikeaksi kokisi!

terv. Ap

Antoisa keskustelu! :)

Vierailija
15/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen huonompaa työtä, jotta pääsen helpommalla. Ja koska sitä parempaa työtä ei ole. Luulen kyllä, ettei mahdollisuuteni saada sitä parempaa työtä tällä tyylillä kasva.

toisaalta mun kiinnostus mitään uraa kohtaan on tällä hetkellä hyvin lähellä nollaa, joten on kaikille parempi että pitäydyn näissä nykyisissä töissä. Minä (laiska) pääsen helpommalla, lapsella on kivempaa ja uskoisin että perheemmekin toimii paljon paremmin näin.

Uraohjus & pieni lapsi -yhdistelmä kuulostaa tällä hetkellä aika painajaiselta! Onhan ne jotkut kotonakin 10 vuotta ja väittävät ettei "ura" siitä kärsi - tuskin tästäkään sen suurempaa katastrofia tulee.

Sitäpaitsi meillä on lainat maksettu joten mihkäs tässä hätä on.

Vierailija
16/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit valita oman alan töiden ja tulevan työsi välillä, kun ei sulle ole oman töitä vielä edes tarjottu? Oman alan töistä olisi varmaan mielekkäämpää jäädä sit sille toiselle äittärille ja hoitovapaalle, kun saisit kunnon äittärirahat. Ja olisi se oman alan paikka odottamassa.

Mutta jokaisella omat valinnat. Mä hakemalla hain oman alan paikan, tein 2 lasta ja palasin vastaaviin tehtäviin samaan yritykseen.

Vierailija
17/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan työn ja perhe-elämän yhteensovittamisesta. Jos se oman alan työ on niin raskasta ja vaativaa, että ap kokee perhe-elämän kannalta tämän nyt paremmaksi vaihtoehdoksi.

Äitiyslomathan on kaikilla aloilla samat, mutta mitä se elämä sitten on kun palaa äitiyslomalta/hoitovapaalta töihin.

Vierailija
18/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapseni syntymää olin määräaikaisessa työssä ja sain onnekseni hyvän äitiyspäivärahan. Toki mahdollinen tuleva äitiyspäivärahani olisi pienempi, mikäli ei jo nyt heti alkaisi tärppäämään ja saisin saman kuin esikoiselta. Raha ei ole kuitenkaan minulle se tärkein pointti. Meille pääasia on tällä hetkellä, että pärjätään ja koitetaan elellä hyvillä mielin! :)

t. Ap

Vierailija
19/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaatko ap kehuja, vai mitä?

Vierailija
20/37 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainausmerkeissä. Mutta ymmärrän ratkaisusi hyvin. Itsekin tekisin mielelläni työtä, joka ei vastaa koulutustani ihan täsmälleen, saadakseni lapselle lyhyemmät hoitopäivät.