TV1:llä toi puhevikanen nainen: Miten L-vika voi kuulostaa noin vammaselta
elokuvakäsikirjottaja joka puhuu kirjoista jne.
En muista ikinä kuulleeni miehellä tota L-vikaa. Lapsilla ehkä. Se on niin vammasen kuulosta!!!
Kommentit (20)
mutta erittäin lapsenomaiselta se kuulostaa.
Serkullani on L-vika, ja olen tietty siihen jo tottunut, mutta vaikka hän on aikuinen, on silmissäni edelleen se pieni tyttö :)
L-vika, tavallisesta puheesta häneltä ei L-vikaa kuule kuin sellainen joka tietää sen olemassaolon, eli vain tietyissä sanoissa ja tietyissä kirjainyhdistelmissä kuulee vian (esim RL on sellainen joka ei taivu miehen suuhun ei sitten millään, tässä vielä se paha että miehen sukunimessä on RL :D)
Hänen siskollaan on myös L-vika, ja sen kuulee kyllä erittäin selvästi, L tulee usein V:nä. Puhevika mikä puhevika mutta oikeastaan hauskankuuloista. Mielummin L-vika kuin R-vika.
Puheterapeutilla on varmasti ravannut ainakin kouluikäisenä... Jos ei opi, ei voi tms, se on vaan hyväksyttävä.
Ikävä kyllä et saa uusia aivoja, mutta puheopetusta voi äännevirheisiin saada. Sääli sinua, ap.
Itellä on R-vika ja juoksin ala-asteen puheopetuksessa. En vain oppinut, vaikka miten yritin. Nykyään se ei itseäni haittaa enkä ole huomannut, että muitakaan haittaisi. Tosin R-vikani ei ole kovin paha ja en sitä enää puhuessa mieti. En ymmärrä miksi jotkut olettavat, että L, R yms vikaiset eivät muka olisi yrittäneet korjata tätä vikaa. Kaikilla se ei vain onnistu! Ihmisiä on erilaisia ja se on vain hyväksyttävä.
Itse te vammaiselta kuullostatte, kun haukutte toisen poikkeavuutta.
Vai käykö kateeksi, kun toisella on parempi ura kuin teillä?
sit mä teen varsinaista veipäduunia kunnanvavtuutettu
on r-vika. Aluksi se vähän häiritsi kun särähti korvaan mutta nykyään en eden huomaa sitä. Enkä ole huomannut että kukaan muukaan sitä päivittelisi tai pitäisi "vammaisen kuuloisena".
Alappas kuule välittömästi siistiä suutasi tämän puheasian suhteen, viestiketjun aloittaja. Kaikkeen tottuu, mutta on luultavasti paljolti kyse henkilöistä, jotka ei itse voi asialle mitään. Eli vaikka on muuten normaali tavallisesti menestyvä ihminen, muttei osaa lausua L-äännettä siinä missä muut, saa tuommoista kommenttia kun tämä viestiketsun aloittaja tuossa kirjoitti. Sietäisi hävetä.
Mulla oli pentuna sekä L- että R-vika, ja opin sanomaan ne vasta teininä. Puheterapia lopetettiin "turhana", mutta kyllästyin häpeilemään vikaani ja pitkän oman treenin jälkeen opin ne sanomaan. Nyt lausun äänteet aivan normaalisti, paitsi että LT-yhdistelmä (esim. "hyvältä") vaatii välillä keskittymistä.
Voi olla myös rakenteellinen vika, ei siinä aina puheterapiat auta. Surullista että aikuiset ihmiset pilkkaavat.
Päinvastoin, ihailla pitäisi että joku uskaltaa menestyä ja esiintyä julkisesti vaikka on varmasti sitä samaa pilkkaa saanut kokea jo kauan sitten. Että ei ole antanut kypsymättömien ihmisten huonon käytöksen lannistaa.
Ja mulla kyllä vähän särähtää kun sanaa vammainen käytetään haukkumasanana..
Mieluummin fyysinen poikkeavuus kuin luonnevika!
Onpas vanha ketju kun alotus neljän vuoden takaa! Mut eihän se asia vanhene, kiusaaminen. Valitettavasti.
Minä luulin puhuvani aivan normaalisti, kunnes kuulin nauhoituksen omasta puheestani. Tajusin, että sössötin ässää, ja olin aivan kauhuissani. En ollut oman pääkoppani läpi kuullut sössötystä. Olen sen jälkeen yrittänyt erityisen huolellisesti lausua ässän normaalisti.
Täällä L-vikanen, kiitos vaan alottajalle huomiosta :P
Lapsena kävin puheterapeutilla korjaamassa R-vian, mitään L-vikaan viittaavaa ei ilmeisesti huomattu. Teininä sitten aloin tajuta että jotkin sanat ja kirjainyhdistelmät ovat vaikeampia sanoa ja kaipa joku ikätoverikin on asiasta huomauttanut. Mistä tuo ällävika sitten tuli, en tiedä.
Ilmeisesti vika on suht lievä koska en aikuisiällä muista kenenkään asiasta huomauttaneen ja ystävät sanovat etteivät edes huomaa asiaa (enää). Eipä ole kauheasti elämää haitannut, onnekseni en ole hinkunut radioääneksi tai vakuuttavaksi puhelinmyyjäksi :P
Mulla on suussa rakenteellinen vika jonka vuoksi l- ja n-kirjaimet ovat liian pehmeitä. Lisäksi r ja s tulevat joissain sanoissa "väärin". Pitää varmaan lopettaa puhuminen ettei tule ärsytettyä ketään.
että osaattekin olla ilkeitä!!! :( en katsonyt kys. ohjelmaa, mutta minun ei tarvitse sillä itselläni on L-vika- ja R-vika. kiitos liian tiukkijen kielijänteiden, joita ei lapsuudessa leikattu!
tiedän kyllä, miten hirveältä kuulostan mutta minkäs teet?
Mieluummin puhevika eikä pahoja puutteita ymmärryksessä ja empatiakyvyssä niinkuin aloittajalla.