Heinäkuussa 31 päivää ja elokuussa 31 päivää?
Siis onko nyt karkausvuosi vai mikä? Onko se aina elokuussa?
Kommentit (31)
Mä teen sen rystyshomman kyllä niin, että ei pidä hyppiä yhtään missään. Lasken ensin vasemman käden rystysen etusormesta pikkurilliin, sitten oikean käden etusormesta pikkurilliin päin. Vaikka laskisi vasemman pikkurillistä oikealla päin, ei silti tartte hyppiä missään.
Saahan?! =D
Mutta tietääkös joku ilman "kuuklettamista" MIKSI heinä- ja elokuussa on saman verran päiviä?
MINÄ tiedän! Rooman keisarit Augustus (august=elokuu) ja Julius Caesar (july=heinäkuu) halusivat molemmat kunniakseen pitkän kuukauden :)
Mä teen sen rystyshomman kyllä niin, että ei pidä hyppiä yhtään missään. Lasken ensin vasemman käden rystysen etusormesta pikkurilliin, sitten oikean käden etusormesta pikkurilliin päin. Vaikka laskisi vasemman pikkurillistä oikealla päin, ei silti tartte hyppiä missään.
Saahan?! =D
Eiköhän tää oo just niitä asioita, jotka jokainen on kotona oppinut vähän eri tavalla ja sitten kuvittelee, että oma tapa on "se oikea".
Se oli jotenkin niin hassa rimpsu, että tarttu mieleen vuosia sitten. Niissä kuukausissa kolkyt päivää ja muissa jotain muuta.
Miten sen vasta nyt tänä vuonna huomasit, et elokuussakin oli 31?
Itse käytän kesy marhu:a. Enkä pidä laatikossa ruokailuvälineitä niille "kuuluvassa" järjestyksessä, vaan meillä ne on: ha-lu-ve.
ja huomasin että tässäkin kussa on 31 päivää ja kummastelin sitä tarkastelleen kalenterien sivuja..
Ja meillä aterimet on luhave ilman mitään järjellisyyttä, mutta kai tästä lähtien muistan haaveilun. :)
Ja olen vielä pitänyt itseäni suht sivistyneenä ihmisenä. Kaikkea sitä näkee - peilistä.
ap
Ko-ka-lo-lu auttaa muistamaan, järjestys kuten kellotaulussa.
Ei voi erehtyä :D. Tosin minä olen tottunut aloittamaan oikean pikkusormen kohoumasta ;)
mutta aloitan vasemman pikkurillistä ja etenen vasemmasta etusormesta oikeaan etuosormeen. Eli niinkuin lukisi vasemmalta oikealle. Onnistuisi kyllä oikealta vasemmallekin, mutta itselleni on oikeakätisenä helpompi laskea oikealla etusormella. Ja näin opetan lapsellenikin=) Muuten hauska oli tuo heinä-elokuun juttu, enpä ole aiemmin ajatellutkaan, että siihen olisi joku "maallinen" syy. Mitä lie kuun kiertoa olen vain ajatellut...
syys, kesä, huhti, marraskuus on päivää kolmekymmentä, kahdeksan kolmatta helmikuussa vaan muissa yksi neljättä.
tulla tänne viisastelemaan että tiedän miks niissä on yhtä monta päivää mutta joku olikin ehtunyt sitten jo mua ennen.
Huhti-, kesä-, syys- ja marraskuussa on päivää kolmekymmentä.
Helmikuussa 28 ja muissa yksi neljättä.
Yksi neljättä on siis sitä vanhan kansan laskutapaa, tarkoittaa 31.