Kerhosta asiaa..
Eli meillä tilanne on sellainen, että esikoinen on 3 vuotias (täytti helmikuussa) ja nyt syksyksi haettiin läheisestä avoimesta päiväkodista kerhopaikkaa, neuvolatädin suosituksesta. Kerho olisi siis maanantaisin ja tiistaisin 2½h.
Nyt kerhon lähestyessä olen alkanut epäröimään, että viedäkkö vaiko eikö sinne ollenkaan. Esikoiseni on todella arka lapsi ja tiedän, että iloisella mielellä hän ei sinne ainakaan ensin jäisi. :(
Tämän lisäksi tyttö ei ole ollut hoidossa missään! Mummulassa ollut 2 kertaa yötä ja mummun kanssa kun äiti ja isi on käynyt saunassa..
Mitä siis teen??Aiheutanko lapselle traumoja jos jätän sinne?Mikään pakko ei ole viedä, enkä välttämättä sitä itse edes tahdo, vaikka ihme kävisi ja tyttö sinne mielellään jäisi, "ero" ja huoli on itselleni varmasti vaikeaa.
Tähän asti, kun ollaan siitä kerhosta juteltu, oltu isän kanssa kauhean innoissamme ja sovittu että mennään kaikki tarvittavat kerhojutut ostamaan, on tyttö ollut innoissaan, mutta mutta..kyllä äiti lapsensa tuntee.. ;)
Mitä te tekisitte?
Kommentit (14)
Miten tuo kokeilu tapahtuu? Siis mennäänkö sinne ja jos (kun) huuto alkaa tullaan kotiin?
Onko kenellekkään käynyt niin, että lapsi ei vain ole ollut valmis?
ja pikku hiljaa sitten hän jäi yksin, nyt on todella tärkeä asia
Mutta ole rohkea lopettamaan, jos se kerhoon lähteminen on aina raastavaa. Kolmevuotias ehtii kyllä vielä muihinkin rientoihin vanhempana. Joku tunnin harrastus kerran viikossa on ihan mukava sekin.
Neuvolantädinhän kuuluu tehdä ns. palveluohjausta, eli "kehoittaa" kaikkia kolmevuotiaita mnemään kerhoon. Se on tavallaan kaupungin mainostamista: mainostetaan omille asiakkaille omia toisia palveluja. Ryhmätoiminta on "välttämätöntä" vain jos on esim. vaikea puhehäiriö tmv.
T: Eskikoisensa suoraan eskariin vienyt ja tokan "kerhoon pakottanut" (ja olis pitänyt olla rohkeempi ja lopettaa se kerhoilu. Vasta eskari-ikäisenä lapsi oli selvästi kypsynyt hoitoon.)
maksat ensimmäisen kuun maksun. olet pari kertaa lapsen mukana, sitten pari kertaa olet johonkin tiettyyn kellonaikaan asti mukana (lähdet vaikka lapsi itkisi, jos olet sanonut, että lähdet, niin lähdet). sitten pari kertaa jätät heti aamusta. Toiset itkee yhden kerran- toiset kuukausitolkulla. Minusta kuukaudessa näet kyllä mihin suuntaan se kerhoilu lähtee.
mikä tilanne on.
Kuinka monta kertaa viikossa kerho on?
hyvin luit ap:n tekstin...
mikä tilanne on. Kuinka monta kertaa viikossa kerho on?
Kiitos vastauksistanne!!
Kai me sitä kerhoilua koitetaan, mutta lopetetaan, jos näyttää siltä ettei tyttö ole siihen valmis. Käymme kuitenkin lapsen kanssa samassa paikassa perhekerhossa(nuorempi yttäreni on siellä myös mukana), niin ehkä tuo tytteli löytää rohkeutta sitä kautta myös ja myöhemmin onnistuu yksin kerhoilu. :)
mikä tilanne on.
Kuinka monta kertaa viikossa kerho on?
Maanantaisin ja keskiviikkoisin 2½h kerho olisi.
Ja lopettaisin tollaset lässynläät!
Meinaatko töihin joskus mennä vai onko lapsien ok olla epäsosiaalisia vaan koska se sopii vanhemmalle?
On se niin että vanhemman tehtävä opettaa lapselle asioita, että lapsi itse pärjää ja tykkää olostaan.
Jokseenkin säälittävää että teidän vanhempien yhteinen aika lukeutuu yhdelle kädelle, sisältäen SAUNOMISET!!!
EI IHME ETTÄ LASTA PELOTTAA OLLA ILMAN OMIA VANHEMPIAAN!
Ko. tyttö alkoi 4kk:n iässä vierastamaan, ja sitä jatkui 1,5-vuotiaaksi. Vielä 2-vuotis syntymäpäivillään itki, kun tuli vieraampia ihmisiä. Käydään perhekerhossa yms, mutta en ole saanut tytöstä yhtääm rohkeampaa!Kannustan ja yritän, päivittäin vien leikkkipuistoon, jossa on muita lapia, mutta tyttö menee toisia lapsia karkuun!
Varmasti syytä on minussakin, itse olen tytön pitänyt kuin kukkasen kämmenellä..
Nuorempi lapseni (10kk) ei ole vielä ainakaan alkanut vierastamaan, ujostelee kyllä, mutta ei vierasta ja on selvästi rohkeamman luontoinen.
Joten en usko että vanhemman tytön arkuus olisi pelkästään "lässynläätien" syytä..
Ja itse ollaan miehen kanssa tiemme valittu, meillä on yhteistä aikaa joka ilta, kun lapset nukkuu.
Pitäisikö nyt sitten alkaa jättämään lasta joka paikkaan, vai mitä?!Tottakai tahdon pystyä rohkaisemaan lasta olemaan ilman vanhempiaan, mutta onko oikea tapa viedä kerhoon ja antaa huutaa siellä?Kuulostaa niin kamalalta..
Ja töihin olen itseasiassa menossa kuukauden päästä, mutta työni on iltatyötä ja lapset ovat silloin kotona isänsä kanssa. En elä sosiaalituilla ;D
vaikka lapsi jäisikin itkien kerhoon. Moni lapsi reagoi niin uusiin tilanteisiin ja varsinkin, jos vaistoaa äidin epävarmuuden.
Itse yrittäisin pitää iloista mieltä yllä ja puhua kerhosta "isojen juttuna", jossa pienempi sisarus ei käy. Ja kyllä jättäisin lapsen kerhoon vaikka jäisikin itkien. Nopeat hyvästit, pusut ja lapsi kerhoon. Ja tietysti lupaus, että iltapäivällä sitten jutellaan kaikesta mitä kerhossa on tehty. Kysyisin sitten ohjaajilta, että miten meni. Useimmiten lapset rauhoittuvat parissa minuutissa vanhempien poistuttua. Lapsi on myös niin vanha, että osaa itse kertoa oliko kerhossa kivaa. Jos useamman kokoeilukerran jälkeen tuntuu, että lapsi ei viihdy kerhossa eikä halua mennä sinne uudestaan, niin sitten lopettaisin. Jos lapsi kuitenkin haluaa mennä, mutta erotilanteessa tulee itku, niin sitten jatkaisimme ja eiköhän se erotilannekin pikkuhiljaa alkaisi sujumaan helpommin. Toki pyytäisin henkilökuntaa ilmoittamaan jo ihan ensimmäisillä kokeilukerroilla, jos lapsi itkee hillittömästi eikä ollenkaan rauhoitu.
Oma lapseni aloitti päiväkodissa vajaa 3-vuotiaana, ja sujui yllättävän helposti. Ei ollut ollut missään kodin ulkopuolella hoidossa ja on varsinainen "äidin tyttö". Mutta niin vain yllätyksekseni hoidon aloitus sujui ongelmitta.
Miten tuo kokeilu tapahtuu? Siis mennäänkö sinne ja jos (kun) huuto alkaa tullaan kotiin? Onko kenellekkään käynyt niin, että lapsi ei vain ole ollut valmis?
Ja lopettaisin tollaset lässynläät!
Meinaatko töihin joskus mennä vai onko lapsien ok olla epäsosiaalisia vaan koska se sopii vanhemmalle?
On se niin että vanhemman tehtävä opettaa lapselle asioita, että lapsi itse pärjää ja tykkää olostaan.
Jokseenkin säälittävää että teidän vanhempien yhteinen aika lukeutuu yhdelle kädelle, sisältäen SAUNOMISET!!!
EI IHME ETTÄ LASTA PELOTTAA OLLA ILMAN OMIA VANHEMPIAAN!
niin kyllä hän aikanaan rohkaistuu. Näin kävi minun tytölleni. Toiset vain tarvitsevat kauemman aikaa ja on hyvä, jos ei pakolla tarvitse kiirehtiä. Ujo ei tosiaankaan ole sama kuin epäsosiaalinen. Minun lapseni on nykyään valtavan lahjakas sosiaalisesti, osaa mm. lukea ihmisten kehon kieltä ja ilmeitä ja tulkita tilanteita aivan ilmiömäisesti. Taisi oppia aika lailla tarkkaillessaan maailmaan äidin sylistä niin pitkää.
Sinuna kyllä kokeilisin kerhoa, voit yllättyäkin. Jos kerho ei ala sujua vaikkapa kuukauden jälkeenkään, sitten sen voi lopettaa ja alkaa uudestaan esim. vuoden kuluttua.
Ko. tyttö alkoi 4kk:n iässä vierastamaan, ja sitä jatkui 1,5-vuotiaaksi. Vielä 2-vuotis syntymäpäivillään itki, kun tuli vieraampia ihmisiä. Käydään perhekerhossa yms, mutta en ole saanut tytöstä yhtääm rohkeampaa!Kannustan ja yritän, päivittäin vien leikkkipuistoon, jossa on muita lapia, mutta tyttö menee toisia lapsia karkuun! Varmasti syytä on minussakin, itse olen tytön pitänyt kuin kukkasen kämmenellä.. Nuorempi lapseni (10kk) ei ole vielä ainakaan alkanut vierastamaan, ujostelee kyllä, mutta ei vierasta ja on selvästi rohkeamman luontoinen. Joten en usko että vanhemman tytön arkuus olisi pelkästään "lässynläätien" syytä.. Ja itse ollaan miehen kanssa tiemme valittu, meillä on yhteistä aikaa joka ilta, kun lapset nukkuu. Pitäisikö nyt sitten alkaa jättämään lasta joka paikkaan, vai mitä?!Tottakai tahdon pystyä rohkaisemaan lasta olemaan ilman vanhempiaan, mutta onko oikea tapa viedä kerhoon ja antaa huutaa siellä?Kuulostaa niin kamalalta.. Ja töihin olen itseasiassa menossa kuukauden päästä, mutta työni on iltatyötä ja lapset ovat silloin kotona isänsä kanssa. En elä sosiaalituilla ;D
Tekee lapselle ihan hyvää. Kerho aika on kuitenkin tosi lyhyt ja sitä on vaan 2 kertaa viikossa.
Tiedän, että on ihan kamalaa jättää itkevä lapsi kerhoon mutta meillä ainakin lapset on kuitenkin sit aina viihtyneet ja pois hakiessa huudetaan ettei vielä saa tulla hakemaan.