Voko 11-vuotiaan laittaa yksin optikolle näöntarkastukseen?
Kommentit (27)
ei saa tarkkoja tuloksia. Enkä muutenkaan, en Helsingissä varsinkaan, missä asutaan.
Voi olla turhan jännä juttu noin nuorelle, ja jos esitetään hankalia kysymyksiä, ei ehkä osaa vielä itse vastata kaikkeen.
Mutta riippuu täysin lapsesta, pärjääkö hän yksin.
Optikkoliikkeethän ovat usein auki vähintään kuuteen, joten luulisi että ajan saisi illaksikin, että pääsisit itse mukaan.
Optikkoliikkeethän ovat usein auki vähintään kuuteen, joten luulisi että ajan saisi illaksikin, että pääsisit itse mukaan.
voi. Varoita etukäteen, että optikko voi koskea silmään, mutta tekee sen niin, ettei se satu, vaikka ajatus on ällöttävä. Sano lapselle, että jos ei ymmärrä, mitä kysytään ja pitää tehdä, niin kysyy reippaasti optikolta, että selittää uudestaan.
Ja anna oma puhelinnumerosi mukaan ja pyydä optikkoa soittamaan sinulle, kun tarkastus on tehty, niin saat kuulla tulokset varmasti oikein.
voi. Varoita etukäteen, että optikko voi koskea silmään, mutta tekee sen niin, ettei se satu, vaikka ajatus on ällöttävä. Sano lapselle, että jos ei ymmärrä, mitä kysytään ja pitää tehdä, niin kysyy reippaasti optikolta, että selittää uudestaan.
Ja anna oma puhelinnumerosi mukaan ja pyydä optikkoa soittamaan sinulle, kun tarkastus on tehty, niin saat kuulla tulokset varmasti oikein.
Voi olla turhan jännä juttu noin nuorelle, ja jos esitetään hankalia kysymyksiä, ei ehkä osaa vielä itse vastata kaikkeen.
näkeekö tällä paremmin kuin tuolla, tai onko tämä parempi vai huonompi kuin tuo....
Vastaus ap:lle, kyllä voi mennä yksin.
Kuulostaa oudolle, koska kyseessä on vielä lapsi. Itse ainakin haluaisin että tarkastuksen tekee silmälääkäri.
ihan normaalia, optikko kirjoittaa lähetteen silmälääkärille, jos siihen on aihetta (karsastus tai muu)
reipas tyttö ja kauppa ihan lähellä - varmaan hoituisi
Minä kyllä haluaisin mennä mukaan, koska se optikko tuskin kirjoittaa kovin pitkää selitystä siitä, mitä nyt pitää tehdä. Ja 11v lapsikaan tuskin osaa ihan kaikkia ymmärtää, muistaa ja kotona toistaa, puhumattakaan jos olisi jotain kysyttävää tuloksista.
ENkä mäkään ymmärrä, miksi lähete on optikolle. Optikko ei mitenkään näe, jos vika ei olkaan taitossa tai karsastuksessa vaan esimerkiksi silmänpohjassam, on putkinäkö tms. Lääkäriä tarvitaan.
ja kyllä se OIKEA PÄTEVÄ optikko näkee jos siellä silmässä on jotain "outoa" ja ohjaa sitten lääkärille jos näin on.
Ja toisekseen se nyt riippuu apljon siitä lapsesta, kyllä meillä on käynyt tuon ikäisiä yksin ja vanhemmat sitten itse kyselleet jos jotain mitä ei ymmärrä, ja optikko ei koske silmään, miks koskis??? sehän vaan kyselee että onko parempi yks vai kaks jne... eihän ne vanhemmat sitä osaa sanoa mitä se lapsi näkee, kyllä lapsen pitää ihan ite osata niihin optikon kysymyksiin vastata.
T:optinen myyjä
nykyään terkkarit laittaa lähetteen optikolle ja optikko lääkärille (tai ainakin näin täällä maalla).
Toki saa suoraan lääkäriltä varata aikaa ei sitä kukaan kiellä.
jos lapsella on putkinäkö, niin se lapsi näyttää niissä teidän kojeissanne täysin normaalilta. Hän näkee tasan sen mitä normaalia on, eikä vaikuta tarvitsevan mitään erityistä. Silti hänen näkökenttänsä voi olla niin kapea, että hän on käytännössä invalidi ja todellakin tarvitsee oikeaa silmälääkäriä.
tosin ksyseessä 9v.
Kunnallisella puolella koululainen saa kouluterveydenhoitajalta/terveydenhoitajalta lähetteen optikolle, joka lähettää tarvittaessa eteenpäin silmälääkärille. Joskus terveydenhoitaja voi laittaa lähetteen suoraan silmälääkärille, kuten esim. jos hän huomaa selvää karsastusta.
Mutta pääsääntö on että optikon kautta tarvittaessa silmälääkärille.
Jos haluaa niin jokainen voi varata ajan silmälääkärille suoraan, silloin sen joutuu kyllä itse maksamaan.
optikon näöntarkastukseen?
Laittaisit ihan silmälääkärille!