Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsesta kuva netissä, mitä vaaraa?

Vierailija
03.08.2010 |

Jossain varoitellaan nettiin lapsen kuvan laittamisesta. Kertokaa mulle tyhmälle mitä vaaraa siitä on, jos meidän lapsi näkyy jossain kuvassa, joka on julkisesti näkyvissä vieraillekin. Mitä pahaa sen vuoksi voi tapahtua?

Tuli vaan mieleen, kun piti pari kuvaa laittaa nettisivulle, joissa lapsikin oli.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä siihen, että netti ei ole oikeasti kenenkään olohuone.

Näinollen nettiin laittamaasi materiaaliin pääsee käsiksi käytännössä kuka vaan. Jos vaikkapa lataat lapsesi kuvan naamakirjaan ja kuvittelet sen näkyvän vain kavereillesi, erehdyt. Ei ole kovin suurikaan temppu päästä käsiksi netissä ihan mihin vaan haluamaansa materiaaliin. Ja joku voi ihan oikeasti käyttää lapsesi viattoman oloista kuvaa omiin seksuaalisten tarpeidensa tyydytykseen ja jakaa kuvaa edelleen samanhenkisille ihmisille.

Ja aikuinen voi turvata halutessaan oman yksityisyytensä ja olla laittamatta itsestään nettiin materiaalia. Kuka turvaa lapsen oikeudet yksityisyyteen, jos taulapäät vanhemmat laittaa lastensa kuvia milloin mihinkin paikkoihin netissä?

Ja periaatteessa on mahdollista saada selville kuvien perusteella myös lapsen asuinpaikka. Sen voi sattumalta saada selville jopa kuvan taustalla olevia asioita tutkimalla, mutta viimeistään sähköisen jäljen perusteella.

Siinä nyt on pari syytä, miksi kannattaa harkita mitä nettiin laittaa.

Vierailija
2/4 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta me ei olla laitettu meiän lasten kuvia nettiin, koska he eivät voi itse asiaan vaikuttaa. En itse haluaisi, että minun kuvia laitettaisiin nettiin ilman suostumustani, niin olen jotenkin ajatellut etten voi sitten lastenkaan kuvia sinne laittaa. En silti tuomitse muita, tää on vain mun näkökanta asiaan.

Varmaan vaikuttaa se, kun yksi kaveri laittoi poikansa vauva/lapsikuvia facebookiin ja nyt hänen ollessa jo alakoululainen, häntä kiusataan niistä kuvista. Tyhmää, mutta pienelle pojalle iso kolaus. Eli siis liian moni on päässyt niitä kuvia näkemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kuva oli menossa ihan kaikille avoimelle sivulle, joten en edes kuvitellut, ettei joku vieras sitä näe. Kuvassa ei siis sinänsä mitään ihmeellistä, lapsi vaan sattuu istumaan siinä.

Sivusto sattuu olemaan mieheni blogi, jota pitää omalla nimellään, joten ei varmasti ole mitään vaikeuksia saada selville lapsen asuinpaikkaa.

Mutta en vain tajua mitä ideaa jollakin olisi kaivaa ihan tavallinen kuva netistä, jossa sattuu olemaan lapsi ja sitten kaivaa tämän asuinpaikka ja tulla sillä perusteella häiriköimään/kidnappaamaan/jotain. Eikö olisi paljon helpompaa ottaa "kohteeksi" joku lapsi vaikka leikkipuistosta ja katsoa missä lapsi asuu tms? Miksi ihmeessä nähdä vaiva etsiä joku netin kautta? Kyllähän me kuljemme ties missä lapsen kanssa ja monenlaisista paikoista netistä saa selville ilman kuvaakin, että meillä on lapsi. Miten muutama kuva muuttaisi tilannetta?

Ja jotenkin mä en oikein jaksa stressata siitä, että joku ottaisi netistä meidän lapsen ihan tavallisen kuvan ja käyttäisi sitä tyydytykseensä. Kai se mahdollista on, mutta en jotenkin jaksa siitä huolehtia, kun lienee sangen epätodennäköistä ja jos niin tapahtuisikin erittäin todennäköisesti me emme koskaan siitä edes tietäisi.

Vierailija
4/4 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pedofiiliratsioissa suurin osa löydetyistä kuvista on ihan tavallisia lapsikuvia, jotka on poimittu netistä. Itse en halua, että oman lapseni kuva kiertäisi pedofiiliringin katseltavana.

Siinä vaiheessa kun laitat kuvan nettiin niin kuka tahansa voi tallentaa sen koneelleen, laittaa eteenpäin jne - ts. kuva on käytännössä vapaata riistaa.

En myöskään laita lasten kuvia nettiin siksi, että he itse eivät voi asiaan vaikuttaa eivätkä ymmärrä asian laajuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä