Paljonko painonnousua / vko?
Kuinka paljon muilla on ollut painonnousua viikossa raskauden aikana? Meillä nyt rv 32 ja sain kuulla ettei nyt paranisi sitten syödä jätskiä tms ainakaan joka päivä kun paino on noussut 950g/vko. Mitään isompia turvotuksia ei ole ollut helteistä huolimatta. Sama homma oli toissa käynnillä kun oli tullut hiukka päälle 1000g/vko lisää. Siinä välissä olikin sitten keskiverto 400g:n nousua. Kuitenkin samaan hengenvetoon neuvolan täti puhui vauvan asentoa tunnustellessaan siitä kun olen niin hoikka, lähtö bmi oli 19, siihen on nyt tullut kaikkiaan 15kg lisää mutta olo on hyvä enkä mielestäni ole lihonut mitenkään merkittävästi. Toinen asia mikä hiukka jäi kaivelemaan, oli tädin kehotus pidättäytyä yhdynnästä nyt muutama viikko koska harjoitussuppareita on joka päivä. Kerroin niiden kyllä olevan täysin kivuttomia... Vointini on hyvä, verenpaineeni on hyvä, hemoglobiini, pissatestit, kaikki on kunnossa. Jaksan touhuta eikä mistään särje tai kolota. Onko tämä nyt vaan sitä että neuvolan täti tuijottaa numeroita eikä kokonaisuutta? Ajattelin pitää kiinni siitä että jos minulla on hyvä olla, vauvalla on hyvä olla. Jos seksi tuntuu hyvältä, se on ok, ja jos on nälkä, aion syödä (en siis todellakaan syö mitään roskaruokaa tms. vaan ihan tavallista, terveellistä itsetehtyä kotiruokaa). Kuinka tosissanne olette ottaneet neuvolan "ohjeet" ja suositukset? Miestä naurattaa kun otin hieman itseeni neuvolantädin tavasta puuttua tällä tavalla toisten elämään...
Kommentit (13)
ja siitä lähtien on ollut aika tasaisesti 600-700g/viikko. Nyt viimeksi oli 900g/viikko, mutta turvotusta onkin tullut aivan hurjana (olen jo rv73+). Ei ole juuri mitään kommentoitu ja neuvolan tätikin kyllä huomasi turvotuksen. Alussa BMI oli jotain 24. Ja nyt siis on kerätty noin 12kg.
Esikoisesta alkuBMI oli 20 ja kiloja tuli kaikkiaan 23kg. Edes silloin kukaan ei kommentoinut mitään.
Ja heittäisin piut paut sille, joka kommentoisi. Kaikki arvot on kuitenkin kunnossa ja tiedän, että kilot lähtee synnytyksen jälkeen suht hyvin. Jos mä nyt haluankin vetää herkkuja normaalia enemmän, niin se on minun asiani. Kaikki stressitekijät mahdollisimman pieneksi raskausaikana, niin tulee tyytyväinen vauvakin :) Keskimmäisessä raskaudessa olin nimittäin koko ajan kuin persiiseen ammuttu karhu ja sellaisia oli sitten syntyneet kaksosetkin.
ja siitä lähtien on ollut aika tasaisesti 600-700g/viikko. Nyt viimeksi oli 900g/viikko, mutta turvotusta onkin tullut aivan hurjana (olen jo rv73+). Ei ole juuri mitään kommentoitu ja neuvolan tätikin kyllä huomasi turvotuksen. Alussa BMI oli jotain 24. Ja nyt siis on kerätty noin 12kg.
Esikoisesta alkuBMI oli 20 ja kiloja tuli kaikkiaan 23kg. Edes silloin kukaan ei kommentoinut mitään.
Ja heittäisin piut paut sille, joka kommentoisi. Kaikki arvot on kuitenkin kunnossa ja tiedän, että kilot lähtee synnytyksen jälkeen suht hyvin. Jos mä nyt haluankin vetää herkkuja normaalia enemmän, niin se on minun asiani. Kaikki stressitekijät mahdollisimman pieneksi raskausaikana, niin tulee tyytyväinen vauvakin :) Keskimmäisessä raskaudessa olin nimittäin koko ajan kuin persiiseen ammuttu karhu ja sellaisia oli sitten syntyneet kaksosetkin.
Nro 2, ihmettelen itsekin että minne ihmeeseen se paino oikein menee, käytän nimittäin esim. kokoa normaalia isompia paitoja jos ovat pitkähelmaisia eli mahdun vielä kokoon 38! Mahakaan ei ole mikään järjettömän iso ja tissitkin kasvanu maltilliset 2 kuppikokoa a:sta c:hen. Kyllä raskaus vaan on jännää noin fysiologisesti mietittynä :o)
-Ap
Jokaisesta lapsesta on tullut se 20-25kg, mutta sen verran hyvin on paino aina lähtenyt että juoksen maratonin kesässä. (Lapset nyt 3, 6 ja 10) Neuvolassa tuijotettiin jo silloin yli 10 vuotta sitten pelkkiä lukuja eikä mikään ole näköjään muuttunut. Itse tiedät parhaiten mikä on hyväksi ja mikä ei.
Oli lähtö bmi 19 ja raskaudessa tuli 6 kiloa yhteensä. Vauva oli 3,4 kg.
Mitkä olivat mittasi ennen raskautta?
pahoinvointia ja en pystynyt syömään mitään muuta kuin hedelmiä. Loppuvaiheessa viimeiset 4 viikkoa oli pahoinvointia (hedelmiä tällöinkin). Kuten sanoin painoindeksi oli 19. Raskauden jälkeen 18.
T:7
ettei koko raskausaikana kiloja tule kuin 6-10. He saavat sitten kuunnella sitä kun paino ei nouse tarpeeksi ja sikiön kokoa vahdataan... Koskaan ei ole hyvä.
Mulle tullut n 600g/vko ja paino-indeksi oli 20 paikkeilla ennen raskautta. Mulla on nyt aika paksu olo, turvotusta tullut mutta ihan ekstra-läskiäkin. Helteet tekee sen, että heikotta ja naposteltava usein, tosin yleensä terveellisesti ruisleipää, hedelmää tms. Kyllä jäätelöäkin kulunut myönnetään.. mutta uskon, että imetys karistaa kiloja. Neuvolassa sanottiin, että ei nyt pidä tuijottaa painonnousuun vaan siihen että itse jaksaa ja pysyy helteillä tolpillaan, jos lähtöpaino alhaalla niin painoa saakin tulla reilusti.
tullut 1 kg lisää painoa. Kai se räjähtää käsiin 20+ viikoilla kuten viimeksi.
Viimeksi tuli painoa yhteensä n 22kg, siitä 20kg oli kadonnut 2 vkoa synnytyksestä... :P Vähän keräsin siis kylpyvettä ja nesteitä ylipäätään.
Ja kuuntelin valitusta painosta joka kerta neuvolassa.
Ja kyllä, olin ylipainoinen 90kg/ 172cm ennen odotusta.
Mulla rv33, tänään oli neuvola ja paino noussut 800g/vko viimeisen kuukauden ajan. BMI ennen raskautta 19 ja kokonaispainonlisäys 12kg tähän asti. Neuvolatäti sanoi että pitäs painonnousu olla nyt 500g/vko (eli mulla enemmän) vaikka alussa sanottiin että kun oon niin hoikka niin 15kg tod näk tulee lisää. Syön terveellisesti, ei pahoinvointeja, mahdun S-koon mammavaatteisiin tai M koon normaalivaatteisiin. Massu ei kauheen iso, pienet kahvat tullu lanteille - lieko siitä kun en ole harrastanaut paljoa liikuntaa raskausaikana. Moni kaveri sanonut että raskauskilot lähtee kyllä imetyksessä, en siis ole huolestunut. Pientä turvotusta myös ja rinnat kasvaneet C --> D/E. Musta on tärkein just että itsellä on hyvä olla ja ei noi AP:n luvut mitään huolestuttavia ole - samoilla käyrillä mennään :) Tsemppiä sulle AP!
Tuohan on kokolailla tosiaan samat luvut kun mullakin! Eli ei muuta kun nyökytellään vaan kiltisti neuvolan tädille että juujuu ja haetaan kotimatkalla se jäätelö syötäväksi ja toinen iltapalaksi ;o) Jaksamisia muillekin "liian isoille"!
Ap
noilla viikoilla. Mulla tullut painoa 8kg ja nyt rv 31.