Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

`helmiäiset ` elokuussa

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin mukavan ja empaattisen kätilön ansiosta ultramme oli ihana: saatiin rauhassa ihmetellä pientä ihmettämme ja nauraa, itkeä ja huokailla :)

Uusi LA on 11.2.2011.

Vierailija
22/54 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä, onko teillä millaisia vaivoja nyt kun viikkojakin on kertynyt? Meidän Niilo on 11+4 ja mulla on kamala olo :( Päänsärky on vakituinen kaveri, vatsa ei toimi kunnolla, mitään ei tule tai sitten tulee liikaa jos erehdyn vähänkin jotain 'uutta' laittamaan suuhuni (eli jotain mitä ennen raskautta söin noin vaan), väsymys on hillitön, koti on pölyinen ja tiskikoneesta otetaan astiat kunnes se tyhjenee, en saa mitään tehtyä.

Viikonloppuna tuli stressipiikki, perjantaista sunnuntaihin tapahtui jotain kamalaa ja nyt on sitten lauantai-illasta asti ollut yrjö tulossa kokoajan ja veto VIELÄ enemmän pois kuin aiemmin.

Kriisi on rauhoitettu ja kaikki on tosi hyvin mutta jotain siitä jäi, voin yksinkertaisesti todella huonosti.

Aion yrittää nyt vain pitää itseäni hyvänä mutta jos jollain on jotain omia kehon ja mielen rauhoittamisvinkkejä niin kertokaa.

Haaveilija ja Niilo 11+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

dreamer87: Mua on vaivannut kans päänsärky. Sitä ei ole ollut aikaisemmin, vaan se on tullut tässä ihan viikon sisällä. Omalla kohdalla siihen on auttanut se, että syö hyvin ja juo paljon vettä. Ja mullakaan ei toimi vatsa sitten ollenkaan :S Ummetus siis vaivaa.. Enkä kyllä oikein tiedä mikä siihen auttaisi..

Ei niistä tekemättömistä kotitöistä kannata liikaa stressata. Itse teen tekemättömiä hommia silloin kun satun vähän jaksamaan.. Enkä sitten edes kauheasti jaksa kerralla. Mun mielestä kuitenkin on tärkeää levätä riittäävästi. Tietenkin pakolliset asiat täytyy hoitaa, mutta jos jossakin pystyy vähän joustamaan niin mun mielestä se on täysin oikeutettua. :)

Sen olen kyllä huomannut, että liikunta auttaa moneenkin vaivaan. Väsyneenä sitä ei vain millään meinaisi jaksaa kävellä metriäkään ylimääräistä, mutta sitten kun lähtee ulos kävelemään, niin kyllä se piristää kummasti. Eli sitä ainakin suosittelen :) Toinen asia joka voi piristää, on tietenkin asian purkaminen jonkun läheisen kanssa. Jutteleminen voi ainakin vähän helpottaa omaa oloa..

Voimia sulle dreamer87!

Vierailija
24/54 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oltiin aamulla np-ultrassa, missä näkyi elävä sikiö, niskatkin näytti normaalilta, mutta sehän selviää paremmin verikokeen jälkeen. Kätilö ei edes suostunut sanomaan, vaikuttaako turvotus normaalilta "ettei teille sitten tule väärää kuvaa", mutta se oli 1,4mm joten en huolestuis.

Sen sijaan suurta huolta aiheuttaa se, että mulla todettiin täydellisesti etinen istukka. Tarkoittaa siis sitä, että istukka on synnytyskanavan päällä. Alatiesynnytys ei tule kysymykseen, ellei istukka siirry, mutta se ei haittaa yhtään. Se haittaa, että istukan irtoaminen, verenvuoto, kohtukuolema, hapenpuute, verenhukka ja kohdunpoisto ja muut "pikkukivat" ainakin netin keskustelupalstojen mukaan on ihan mahdollisia. Usein määrätään vuodelepoon jo aikasessakin vaiheessa ja sektio voidaan joutua tekemään etuajassa.

Kätilö suhtautui positiivisesti, mutta netti masensi mut. 0,5% raskauksista on näitä, että paska tuuri. Saattaa olla, että istukka vielä siirtyy. Verta valuin eilen ja toissapäivänä ja pelkäsin keskenmenoa, mutta nyt verenvuotoon saa ilmeisesti tottua..

Huh, nyt valitin tosi pahasti vaan omaa. Tietenkin pitää olla onnellinen siitä, että vauvalla näytti kaikki olevan hyvin. Pelottaa vaan.

Toivottavasti kaikki saa vaan hyviä uutisia

ultristaan! (LA muuttu 15.2)

-Sonja rv 12

Vierailija
25/54 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helou Adalmis!!

Mulla on ihan samana päivä np-ultra ens viikon perjantaina :) Nyt jo jännittää kovasti,mut toivotaan et molemmilla on kaikki hyvin !!! Väsymys rupeaa oleen ihan järkyttävää..Tänäänkin töissä ruoka tunnilla yritin pitää väkisin silmiäni auki mutta nukahdin ja heräsin kun ruoka tauko oli loppunut!!

Donna 10+3

Vierailija
26/54 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

dreamer87 ja Donna! Täällä nyt 11+2 ja nyt vasta tiedän mitä on todellinen väsymys!! Yhdeksän tunnin yöunien jälkeen meinaan nukahtaa töissä pystyyn ja silmät on punaiset väsymyksestä. Lisäksi maha ei välillä toimi kunnolla ja välillä tulee tosi etova olo ja ainoa mikä maistuu on lihapiirakka ;) Ja näin ensimmäistä odottaessa huomasin uuden jutun: kun painaa mahaa, on se muuttunut ihan pinkeäksi ihon alta, kokeilkaapa! Tuntuu erityisesti seistessä :D

Mulla ultra ensi viikon torstaina ja pelottaa. Verikokeissa on jo käyty. Tänään tullut ekaa kertaa koko raskauden aikana rusehtavaa valkovuotoa, mutta lienee normaalia??

t. yksi, jonka tiskit seisoo myös pöydällä kun EI VAAN JAKSA!

muoks* viikkoja siis jo 11+2

Vierailija
27/54 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaapukka84: Mua alkoi naurattaa, kun mainitsit ton lihapiirakan :D Se nimittäin maistuu täälläkin.. Töissä oli eräällä naisella yhtenä päivänä lihapiirakkaa eväänä niin mä olin niin kateellinen! Mikään rasvainen ruoka ei oikeen tahdo maistua, mutta lihapiirakka on aivan ihanaa :D

Vierailija
28/54 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku noita laskettuja aikoja vielä muokkailee, meillä varmistui 18.2., eka arvio oli keskenmenon takia tosi epävarma.

Mekin ollaan nyt käyty ekassa ultrassa. Mäkin jännitin jostain syystä sitä, et se tehdään alakautta, mutta onneks gyne oli nainen ja tosi mukava. Meiän Luumu tykkää olla vatsallaan kohdussa, eli kun alakautta ultrattiin se oli kasvot meihin päin, hassua! Niskaturvotuksen mittaamisen kannalta se ei ollu hyvä, eikä se mahan tökkimiselläkään suostunu kääntymään, ni saatiin uusi aika seuraavalle viikolla (eli tänään!) Taaskin Luumu oli mieliasennossaan ja jouduin pomppimaan tasajalkaa siellä huoneessa, et siihen saatais liikettä. Onneks se siirtyi sitten sivuttain ja saatiin turvotus mitattua. Onks kellään muulla käyny näin, et vauveli vaan makoilee väärissä asennoissa?

Olihan se aivan uskomatonta nähä pieni sydän ja ihan oikeesti nenän ja suun profiilikin, sit ku se kääntyi. Ja kun mä hyppelin ja kävin uudelleen makuulle, se siellä viuhto jaloillaan ja käsillään, aivan mahtavaa!

Nyt on kyllä hyvä olo, kun tietää et on kaikki hyvin.

Tsemppiä kaikille jotka vielä ultraansa jännittää!

Elana ja Luumu 11+5

Vierailija
29/54 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultra oli tänään ja siellä se pikkuinen matkalainen oli kyydissä mukana. Voi mahdoton :)

Hassu ja ihana olo :) Vastasi viikkoja ja sydän sykki hienosti!

Mihinkähän se nielaisi mun viestin äsken. Vaan eka rivi tuli näkyviin.

Istukasta sanoivat, että se katotaan vasta rakenneultrassa kun sen sijainnista kysyin. Kyllä silloin esikoista odottaessa se kerrottiin jo tässä vaiheessa. Niin ne kaikki muuttuu.

Kahvinjuonti on ollu pakko lopettaa. Närästys vaivaa ihan tosissaan ja mahaa korventaa jos juo edes yhden kupillisen. Esikoiselta ei ollu tällaista ollenkaan. Lisäksi väsy vaivaa täälläki. Ens viikolla töihin, saa nähdä miten sitä jaksaa!

TaiMi 11+2

Vierailija
30/54 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päätettiin eilen kertoa anopille vauvauutiset. Täytyy myöntää, että jotenkin sitä jännitti ihan kauheesti! Kun vihjattiin sitten, että olis asiaa, niin eihän siinä muuta tarvinnut sanoa :D Se sitten sanoi heti, että kyllä hän tietää. Ja sanoi monta kertaa, että on kyllä pelkästään hyvä uutinen ja sitä oli jo odotettu ja toivottu kovasti. Tuli ihan mielettömän onnellinen ja hyvä olo. Miehen kaikki sisarukset ovat jo aikuisia, eikä kenelläkään vielä ole lapsia ja anoppi on hyvin lapsirakas, niin se oli kyllä tosi koskettava hetki. Meidän vauva tulee olemaan ensimmäinen lapsenlapsi molemmille isovanhemmille :)

Mutta mä kyllä ihmettelen sitä, että kuinka nuo äidit voi tietää? Ei mun maha nyt kuitenkaan niin iso voi vielä olla :o Ja en edes ole ehtinyt koko kesän aikana käymään siellä kuin pari kertaa. Ihan uskomatonta.

Pautsu 12+0

Vierailija
31/54 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

täällä Vantaalta esikoista odotteleva 35v nainen.

Eka ultra takana se oli 20.7. ja kaikki ok! LA 1.2. pysyi myös ultran jälkeen. NP tulokset tuli jo kotiin, eikä mitään huolestuttavaa löytynyt.

Väsymys vaivaa, koko ajan veskissä pitäis juosta ja kauhia akne, mutta pahinta on tämä närästys. Ihan kauhia närästys on vaivannut nyt parisen viikkoa. Iik! Tosin olen säästynyt ilman pahoinvointeja, joten siinä mielessä onnellisessa asemassa. :)

Joku mainitsi tuosta ensimmäisestä soitosta neuvolaan, kun mitään ohjeita ei annettu ruoan suhteen. Mulla oli sama homma, vaikka oikein erikseen kysyin. Sanoivat vain, että katsotaan sitten kun tulet tänne. Netistä katsoin omatoimisesti ohjeet, enkä kyllä valmiiksi tiennyt kaikkia vältettäviä ruoka-aineita. Eli samaa asiaa ihmettelin itsekin kovin.

Onnea myös kaikille muille helmimasuille!

Onko Vantaalta muita odottajia?

Vierailija
32/54 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään neuvolassa toista kertaa ja yllätyin kun Hb oli laskenut ollen 115. Normaalisti mulla on jotain 140 luokkaa - ja esikoista odottaessa se laski vasta siinä puolen välin tienoilla. Pitänee aloittaa raudan syöminen nyt sitten ajoissa, tuumattiin terkkarin kanssa, kun tod.näk se vielä laskee...

Ultra oli viikko sitten ja yksi vauvahan siellä on, vaikka kohdun (ja mahan) kasvu jo sai miettimään muita mahdollisuuksia =). Kaikki hyvin seerumiseuloja myöten. Tänään kuului sydänäänetkin hyvin. Laskettu aika on siis tarkalleen 11.2.

Paino mulla kyllä on pudonnut. Kaiketi helteen ja pahoinvoinnin yhteisvaikutus. Lämmin ruoka maistuu harvinaisen huonosti ja annoskoot on pienentyneet. Maanantaina ostin pizzan töihin evääksi ja sitä söinkin sitten kokonaista kolme päivää lounaaksi. Mehua juon paljon töissä niin pysyy verensokeri edes jotenkin hyvänä päivän aikana. Aamuisin yököttää, tosin nyt jo vähemmän kuin vielä viikko sitten. Hajuja en kestä yhtään, siis pahoja kuten tupakka tai kalja.

Painon putoamisesta huolimatta maha on sitten turvonnut, omat housut ei mene kiinni. Onneksi on kesä niin pöksyt on löysempiä ja niissä on usein nappien lisäksi narukiinnitys niin pysyvät ylhäällä... Mies oli kyllä huomaavainen ja osti jo mulle yhdet äitiyshousut ja -hameen. Niissä olo on tosi hyvä. Tällä viikolla töissä yksi harvemmin samoissa hommissa oleva kollega heti minut aamulla nähtyään kysyi "oletko raskaana?" eli kai se jotenkin jo näkyy... Esikoisen kanssa olin kyllä reilusti yli puolenvälin ennen kuin olin selvästi raskaana olevan näköinen.

Kaikki sukulaiset kaiketi tietää meidän odotuksesta jo ja töissäkin esimiehet ja muutama työkaverikin. Kerron asiaa hiljalleen jos puheeksi tulee. Hoitotyössä kun ollaan niin on tiettyjä seikkoja jotka mun tulee huomioida raskauden kannalta, kaikkea ei voi tehdä kuten normaalisti. Toisaalta en kaipaa mitään erityiskohtelua enkä nyt niin hirveästi jaksa raskautta puidakaan, toisin kuin esikoisen kanssa jolloin mielessä ei paljoa muuta pyörinytkään =) Nyt on ihan kiva keskittyä vielä työhönkin, joka on hirmuisen mielenkiintoista ja haastavaa, mutta raskastakin.

33/54 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siili11: Tervetuloa mukaan! (Itä-)Vantaalla asun minäkin ja esikoistamme odotetaan myöskin.

Mekin saatiin seerumiseulan vastaukset ja kaikki oli hyvin.

Mä olen saanut nauttia oireettomasta raskaudesta viime viikot. Ainoastaan jonkin verran väsymystä on havaittavissa, mutta sekin on vähäistä verrattuna alkukesään. Huh mikä väsymys silloin olikin! Vuorokaudesta ei selvinnyt ilman 9 h yöunia + parin tunnin päikkäreitä.

Eilen ekan kerran närästi. Ehkäpä lautasellinen kevyttäkin keittoa oli liikaa kerralla...

Oikein nautinnollista toista kolmannesta kaikille! =)

Vierailija
34/54 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonlopun reissusta selvitty hengissä \o/.

Jotenkin hassusti ne äidit vaan tietää :). Naisilla on kai jonkinlainen vaisto, mun mielestä ainakin. Omasta mielestä mun vatsa näyttää vaan siltä, että oon vähän paisunu niin moni nainen on sanonu, että kyllä hän heti huomasi, että oot raskaana. Kukaan ei vaan oo kehdannu sanoa ennen kun itse oon paljastanu asian. Enpä mäkään kyllä lähde onnittelemaan ennen kun odottaja itse on sanonut asiasta kun koskaan ei voi olla varma mikä tilanne on.

Mulla on järkyttävä väsymys edelleen. Varsinkin tuon reissaamisen jälkeen on taas aivan silmät ristissä x_X.

Perjantaina olis sitten sen kauan odotettu ultra. Onneks ei oo enää kovin montaa päivää ja onneks se on heti aamusta :P.

Adalmis ja keijo möttönen 11+2

Vierailija
35/54 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea taas näitä teidän kuulumisia :)

Mun massu on nyt sellanen että jos tiukkaa paitaa käyttää niin kyllä se selväks tulee että vauvaa oottelen :)

Mekin kerrottiin molempien vanhemmille ja läheisille nyt ultran jälkeen ja olihan se ihanaa :)

Omien vanhempien eka lapsenlapsi on tulossa ja olin melko yllättynyt ihanista, spontaaneista onnen kyyneleistä

Vierailija
36/54 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo ehkä(?) taitaa vähän helpottaa?...

En uskalla lipasta vielä, se tulee tuo närästys niin salakavalasti takakisin ;)

Ruokahalua ei lämpimän ruoan suhteen ole minullakaan, tosi pieniä annoksia pystyn kerralla syömään. Muuten sitten maistuukin pitkin päivää hedelmät, marjat...ja "ihan vähän" herkut..-yritän parhaani rajoittaa mutten pysty ;D

t.Mekkinen rv 13+3

Vierailija
37/54 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin nyt sitten eilen ultrassa ja kaikki oli oikein hyvin. Vauva oli kuulemma oikea linssilude kun esitteli niin hyvin itseään :) Oltiin ihan yllättyneitä siitä, kuinka hyvin esim sydän saatiin näkyviin. Sydämen lokerot ja läpät näkyi selvästi.. Ja se liikkuminen! Hassua, että se mönkii niin kovasti masussa, eikä sitä kuitenkaan itse tunne. Oli kyllä aika ihmeellistä nähdä pikkuinen

Vierailija
38/54 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johan tässä on aika rientänyt lomalla (miehen lomalla :D) Meillä oli np-ultra toissa viikolla ja masusta löytyi oikein aktiivinen nyrkkeilijä-akrobaatti :) Seulan tuloksetkin jo tulivat ja kaikki hyvin. Laskettu aika siirtyi päivällä eli on nyt 10.2., vaikka kätilön mittausten mukaan vauva oli päivän isompi kuin kuukautisista laskien(!).

Etova olo on helpottanut mutta väsymystä riittää. Epäilen kyllä raudan puutettakin, onneksi ylihuomenna on neuvolalääkäri niin saan hemoglobiinin mittautettua. Että semmoista meillä :D

Hemmuli 13+5

Vierailija
39/54 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin odotellaan esikoista. Ensin oli 28.01. la mutta ultran perusteella siirtyikin 05.02, eli helmikuun puolelle. Olis kiva jakaa muidenkin kanssa kokemuksia. Itsellä ollu kamalat pahoinvoinnit enkä voinu kolmeen kuukauteen juoda kahvia. Onneksi nyt on helpottanu ja olinki maailman onnellisin nainen kun onnistuin juomaan puolikkaan kupin kahvia :)

Vierailija
40/54 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja sikiö vastasi ennakoituja viikkoja eli laskettu aika pysyy meillä samana 20.02.2011. Kaveri haukotteli mahassa ja välillä vähän potkaisi, mutta oli tosi laiskalla tuulella, joten päämitan saaminen oli hankalaa. Ensi viikkoon mennessä tulee ilmoitus, jos seulassa olisi jotain huolestuttavaa. Nyt vain mahaa kasvattelemaan. Vielä ei ole tarvinnut jättää mitään vaatteita pois käytöstä, mutta farkut alkaneet kyllä vähän kiristämään. Väsymys jatkuu, iltapäivisin on pakko nukkua tunti ja yölläkin menee helposti 9h.

Vaapukka84 + matkustaja 12+4