Suomen linnan asukkaat
Tämä on nyt tyhmä ja ennakkoluuloinen kysymys.
Mutta ketä Suomenlinnassa asuu? Ovatko siellä työskenteleviä vai mistä syistä siellä asuvat.
Itsellä ensimmäinen ajatus oli, että varmaan taiteilijoita ja hippejä. Varmasti väärä mielikuva ja ennakkoluuloinen , myönnän.
Mutta kertokaa joku asiasta tietävä. Ja miten esim. talvisaikaan on kulkuyhteydet mantereelle?
Kommentit (29)
Juuri tuolta Googlettelinkin, että Suomenlinnan asukkaat sanovat pahimmiksi terroristeiksi Helsinkiläiset Suomenlinnassa kävijät.
Syntyperäiset helsinkiläiset välttelevät Suomenlinnaa. Turistit ja muualta Suomesta tulleet siellä käy. Helsingin edustalla on niin paljon muita, kivempia saaria, että Suomenlinna jää kauas, kauas taakse.
Eipä ne suomenlinnalaisetkaan siellä niin hyvin pärjäisi, jos ei olisi niitä jokakesäisiä turistivirtoja.
Ennen asui ainakin Kata Kärkkäinen ja näyttelijä Juha Kukkonen.
Onhan siellä talvella jäätie?
Ja lautathan kulkee.
Sen tiedän,että huoltotunnelit meren alla on.
Siellä on kaupungin vuokra-asuntojakin.
Suomenlinnalaisilla vain sitten on jotain hampaankolossa paikallisia vastaan.
Sellaisen jutun nyt kuitenin luin
http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/07/juhlijat_koettelevat_suomenlinnan…
Eipä ne suomenlinnalaisetkaan siellä niin hyvin pärjäisi, jos ei olisi niitä jokakesäisiä turistivirtoja.
Miten jokakesäinen turistivirta mielestäsi hyödyttää suomenlinnalaisia? Suurin osa ei tosiaankaan saa elantoansa turismista, vaan on töissä, jotka eivät mitenkään turismiin liity.
Turistit eivät sitä paitsi tuo kovinkaan paljoa rahaa saarille: suuri enemmistö on pussikaljateinejä, joilla on omat piknik-eväät.
Jo minun lapsuudessani 70-80 luvulla Suokissa turistit olivat vaan rasittava paha: sotkivat, täyttivät paikat ja olivat muuten vaan typeriä (tyyliiin "katsokaa, täällä on posti meidän verorahoillamme").
Suokissa siis sauu normaaleja työssäkäyviä ihmisiä, joiden elantoon turistit eivät vaikuta millään lailla.
Vain kolmannes on puolustusvoimien henkilökunnan työsuhdevuokra-asuntoina. Loput vuokraa valtio ja paikallinen "asukasyhdistys" valitsee vuokralaiset. Asuntoja vapautuu 1-2 kpl per vuosi, eikä voi jonottaa.
Ja inhosi sydämensä pohjasta pienenä turisteja.
Ja BTW: minäkin olen paljasjlkainen helsinkiläinen ;-)
tulonlähde. Tuskinpa sinne olisi perustettu lisää kahviloita ja ravintoloita ja muita palveluita, jos näin ei ole olisi.
Kahvilan pitäjille kyllä varmastikin, juu. Muille ei.
on hyvä, että täällä on kielipoliiseja. Onneksi kouluaikana vielä sujui nuo isot ja pienet kirjaimet niin, että äidinkieli oli pääsääntöisesti 9 tai 10:)
Mutta taito ruosteessa :)
niin eikö se ole saarelaisten etu, että sinne tulee lisää palveluita?
Ja toisaalta, jos oikeasti ihan kamalasti häiritsee, niin kenenkään ei liene pakko asua siellä.
Minä muistan lapsuudesta, kuinka monet suomenlinnalaiset lapset olivat kauhean vihamielisiä ja ilkeitä ei-suomenlinnalaisille lapsille, jotka olivat vain käymässä siellä puoli päivää esim. luokkaretkellä. Saattoivat nakella pikkukivilläkin niskaan aivan syyttä jos käveli ohi ja näytellä sen jälkeen ihme ilmeitä perään. Et kai sinä, 10, vain ollut yksi niistä? :/
Muistan senkin, kun yhdellä kouluretkellä (jossa oli kaikki meidän koulun 5- tai 6- luokkalaiset, jommin kummin) oli tarkoitus tutustua Suomenlinnan historiaan tarkemmin ja oppaana toimi suomenlinnalainen opettaja, joka oli niin hermoheikko, ettei kestänyt lasten puhetta yhtään.
Hän marssi paikalta pois teatraalisen vihaisesti kädet viuhtoen joka kerta, kun jostain kuului pieninkin hiiskahdus lasten suusta - ja hänellä oli kieltämättä hemmetin tarkka kuulo...
Jälkeenpäin meitä nauratti kyseisen opettajan käytös, mutta silloin meitä kyllä vähän säälitti suomenlinnalaisten lasten kohtalo, kun olivat saaneet niin epämiellyttävän opettajan kouluunsa. =D
Minulla jäi vähän huonot muistot Suomenlinnasta, enkä käynytkään niiden kokemusten jälkeen siellä kuin vasta nuorena aikuisena.
Nykyisinkään Suomenlinna ei kuulu varsinaisiin suosikkikohteisiini, vaan suuntaan paljon mieluummin esim. Seurasaareen. Kuten joku aiemmin tässä ketjussa jo sanoi, niin Helsingin edustalla on paljon mukavampiakin saaria kuin Suomenlinna.
Olen samaa mieltä.
Vieläkö muuten se vankila on toiminnassa siellä?
10 oli siis entinen suomenlinnalainen Ja inhosi sydämensä pohjasta pienenä turisteja.
Ja BTW: minäkin olen paljasjlkainen helsinkiläinen ;-)
Puhui aina siitä kuinka hän asuu Suokissa.
Asui kait Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa.
Niihn kaupungin vuokra-asuntoihin valitaan asukkaita pärstäkertoimen mukaan, etusijalla ennenkin Suokissa asuneita.
Kauppahan sieltä on uhattu lopetta moneen otteeseen.
Siellä on myös työsiirtola, eli avovankila.
niin eikö se ole saarelaisten etu, että sinne tulee lisää palveluita?
Ja toisaalta, jos oikeasti ihan kamalasti häiritsee, niin kenenkään ei liene pakko asua siellä.
Palveluita on neuvola, koulu, kauppa ja posti jne - samaa, mitä sinulla on lähialueellasi.
Jep, ei tarvitse asua, jos häiritsee. Minä en enää tuonne muuttaisi, kuten tuossa jo sanoin :). Toisaalta eipä tuolla ole turistienkaan pakko käyttäytyä huonosti: käydään tarpeilla toisten pihojen nurkkiin, mesotaan humalassa pussikaljojen jälkeen jne.
Eikä yksikään opettajistani ollut hermoheikko, lienee ollut minun ala-asteaikojeni jälkeen.
t. 10
Tämä on nyt tyhmä ja ennakkoluuloinen kysymys. Mutta ketä Suomenlinnassa asuu? Ovatko siellä työskenteleviä vai mistä syistä siellä asuvat.
Suurin osa siellä työskenteleviä. Joko Suomenlinnan hoitokunnalla (eli instanssi joka pitää huolta saaren ja asuntojen kunnosta), puolustusvoimilla (Merisotakoulu), telakalla tai jossain kahvilassa/ravintolassa. Mutta on siellä muuallakin työssäkäyviä.
Syntyperäiset helsinkiläiset välttelevät Suomenlinnaa. Turistit ja muualta Suomesta tulleet siellä käy. Helsingin edustalla on niin paljon muita, kivempia saaria, että Suomenlinna jää kauas, kauas taakse.
Höpö höpö! Itse ainakin käyn mielelläni Suomenlinnassa ja olen syntyperäinen helsinkiläinen. Samoin toimivat useat tuttavani, myös syntyperäisiä helsinkiläisiä.
Miten jokakesäinen turistivirta mielestäsi hyödyttää suomenlinnalaisia? Suurin osa ei tosiaankaan saa elantoansa turismista, vaan on töissä, jotka eivät mitenkään turismiin liity.
Siten, että esim. Suomenlinnan Siwa pysyy pystyssä ja tuottaa aikalailla kesäisen (kaljan) myynnin ansiosta. (Myymälänhoitajan kertomaa muutama vuosi sitten)
Suomenlinnan hoitokunnan bujetti ei varmasti olisi läheskään niin suuri kuin se nyt on, mikäli saarella ei turisteja kävisi. Aikalailla turisteja varten linnoituksia pidetään hyvässä kunnossa. Turistien poistuminen taas tarkoittaisi asuntojen ja ympäristön huonompaa kuntoa.
Käytännön pieni esimerkki. Mikäli esim. juhlatilatoiminta lopetettaisiin saarelta, niin loppuisi myös saarelaisten ilmainen internet yhteys jonka Suomenlinnan hoitokunta tarjoaa joka asuntoon juhlatilojen vuokrista saatavilla tuloilla.
Mikäli turisteja ei olisi, niin lauttayhteydet olisivat varmasti huonommat. Nythän kesäaikaan sinne menee lautta useamman kerran tunnissa ja lisäksi vielä yksityinen vesibussi. Talvella lautta menee n. kerran tunnissa.
Sitäpaitsi suomenlinna on Unescon maailmanperintökohe joka tuo esittelyvelvoitteita eli turistien on päästävä sinne.
Se nimittäin oli oikeasti kamalaa, kun piti vältellä paikallisia vekaroita, kiertää ties mitä reittejä takaisin lautoille, jotta ei saanut pikkukiviryöppyä niskaansa. =P
Se opettaja jäi elävästi muistoihin, oli jo vanhempi keski-ikäinen nainen, kenties totaalikyllästynyt työhönsä näin jälkeenpäin ajateltuna.
t. 19
Eikä yksikään opettajistani ollut hermoheikko, lienee ollut minun ala-asteaikojeni jälkeen.
t. 10
Kahvilan pitäjille kyllä varmastikin, juu. Muille ei.
osteta muualle kuin suomenlinnalaisiin koteihin. Enkä usko, että Siwa-kauppiaskaan tappiota tee kesäkuukausina.
Olen joskus hiukan haaveillut Suokissa asumisesta, mutta täällä on kyllä jotenkin niin vihamielinen meininki tällä ex-suokkilaisella, että enpä taitaisikaan sinne sopeutua, vaikka kulttuurityöläinen olenkin.
Isäni oli upseeri. Suokissa asui niihin aikoihin, ja oletan näin olevan vieläkin, puolustusvoimien henkilökuntaa, Suomenlinnan hoitokunnassa työskenteleviä, taiteilijoita jne.
Talviaikaankin kulkee lautta - ennen vanhaan oli myös jäätie, mutta sitä ei enää nykyisin taida olla laivaväylien vuoksi.
Itse en enää tuolla haluaisi kesäajan turistimassojen vuoksi asua.
Asukkaita Suokissa on noin 800-900, ja tarkempaa tietoa löytynee ihan googlamalla.