Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tämä mamma teki näin?

Vierailija
01.08.2010 |

Olimme lomalla uimassa Valkeisjärven leirintäalueessa. Se on sellainen pieni, rauhallinen leirintäalue, jossa pikkuinen uimaranta ja vesiliukumäki.

Liukumäessä oli viisi, toisilleen tuntematonta, n. 8-10 v. lasta, joista yksi oli meidän poika. He kaikki leikkivät jotain patoa, kävelivät liukumäkeä ylös alas. Me miehen kanssa katselimme touhua ja näimme, että kaikilla oli äärettömän hauskaa ja kaikki olivat leikissä mukana. Näin kului tunnin verran.

Uimarannalla oli kolme mammaa taaperoidensa kanssa. Yhdellä mammalla oli n. 8 v poikia, jotka lähtivät uimarannalta vesiliukumäkeen. He olivat heti muiden lasten kanssa samassa leikissä mukana, eivät siis laskeneet mäkeä, vaan kävelivät sitä pitkin.

Sitten tämä mamma tuli ja karjaisi vanhan sotilasmestarin äänellä: "pojat, liukumäessä ei kävellä vaan sitä lasketaan! Heti pois sieltä mäestä, jos siellä ei lasketa vaan kävellään ylämäkeen!!"

Kaikki lapset poistuvivat liukumäestä uimaan laiturille. Kukaan ei jäänyt liukumaan. Ei siis myöskään meidän poika. Me miehen kanssa olimme äimän käkenä - MIKSI tämän äidin piti tulla pilaamaan hyvät leikit??? Ymmärtääkö teistä joku sen ja voisi selittää?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuten joku lapsi on rämäpää ja joku toinen katsoo sivusta. Toisilla on aito huoli, ja siksi puuttuvat asiaan. Ei välttämättä mistään pätemisen halusta. Ja onneksi on myös varovaisia ihmisiä, jotka laittaa välillä vähän kapuloita rattaisiin.

Vierailija
22/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö rauhallisesti sanominen riitä? Olisi varmasti jäänyt kaikille parempi fiilis.

Liukumäissä ei kävellä ylös, vaan lasketaan alas istualleen. PISTE

turvallisuussyistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa liukumäessä kiipeily on kiellettyä.

Kuitenkin jos mäki on riittävän pieni ja loiva, sekä koko porukka tahtoo vain kiipeillä eikä kukaan jaksaisi laskea sitä niinkuin pienet taaperot, niin miksi ei?

Kyseessä on silloin suht turvalliseksi ja häiriöttömäksi luokiteltava lasten hauskanpito.

Se ei loukkaa ketään, se ei satuta ketään, se ei maksa mitään.

Mikä siis mättää? Kyllä varmaan tuon ikäiset ymmärtävät tilanteen ja tilanteen erot ilman jyrkkiä tästä-säännöstä-ei-poiketa -periaatteitakin.

Eli sympatiat ap:lle ;-)

Vierailija
24/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukumäessä kiipeily kehittää lapsen motorisia taitoja, ja erityisesti pienemmille lapsille sitä jopa suositellaan. Valvotuissa olosuhteissa tietenkin. Itse olen pienestä pitäen antanut lasten kiipeillä liukumäessä kuinka lystäävät, jos puistossa/pihassa ei ole ollut muita lapsia, jotka haluavat mäkeä laskea.

Vierailija
25/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että tuossa tilanteessa ei vaaraa ollut ja että pojat olivat keksineet luovan ja kivan leikin. Aikuisten näköalattomuutta nillittää että aina pitää toimia juuri tietyllä muotilla eikä mitään hauskaa saa keksiä.

Vierailija
26/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teki mun mielestä aivan oikein. Oli mikä tahansa tilanne, yleisillä paikoilla noudatetaan tiettyjä asioita; liukumäki on laskemista varten, vain ja ainoastaan.

Ei niitä voida ruveta luokittelemaan sen mukaan, kuinka loivia/matalia ym ovat. Sääntö on ihan sen takia,että osa voi olla vaarallisia väärässä käytössä.

Joillakin voi olla niin arkoja lapsia tai pieniä arkoja lapsia, etteivät uskalla tulla lähellekään liukumäkeä ( vaikka haluaisivat laskea), kun lauma vanhempia poikia terrorisoi siellä. Tyytyvät sitten pysymään surullisina poissa.

Eihän tämä kyseinen äiti ehkä tiennyt että sä siinä vahdit niitä lapsia, hän saattoi ajatella että sä vain omias siinä tyytyväisenä kattelet, etkä ole kiinnostunut muitten lapsista.

Tämä äiti teki aivan oikein ja sä voit mennä ostaa omalle pihalles mäen, jota pitkin poikas voi roikua miten päin huvittaa, taitella reunoja ja tippua sieltä sit vaikka.

Ja tosiaan, kun on isompi poikaporukka leikkimässä, osa voi tosissaan haluta myös laskea, mutta yleensä joukon "tyrannia" seurataan ja tehdään niinkuin Hän haluaa.

Muuten saa toisten ivat niskaan.. Ja vieressä tyrannin äiti hymyilee tyytyväisenä.

Vierailija
27/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täydellisesti.

Voishan sitä koko perheen voimin puhkoa autosta renkaita, varastaa satulat polkupyöristä ja kivittää ikkunoita. Sitten kun joku tulee sanomaan, niin ollaan suu mutrussa, että "tyhmää, pitää aina pilata hauskat leikit".

Säännöt ovat sääntöjä.

Vierailija
28/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä oli liukumäki, jota muutamat lapset juoksivat ylös alas ja riehuivat. Omat lapseni halusivat laskea mäkeä. Sanoin aina koska voi laskea, niin ettei kukaan satuta itseään. Yhtäkkiä pieni lapsi tarvitsi apua ja menin auttamaan häntä portaille. Sillä aikaa oma lapseni laski ajas ja hänen silmäänsä osui kiipeilevän lapsen kenkä. Hiukan otti päähän, kun näiden kiipeilijöiden vanhemmat eivät olleet paikalla.

Vierailija
29/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä ihmetellään että mistä näitä "kaikki-heti-mulle-nyt" aikuisia tulee..

Kiipeily kehittää lapsen motorisia taitoja. Kyllä. Mutta kiipeilyä harrastetaan sitten niissä paikoissa jotka on sille kiipeilylle tarkoitettu. Liukumäki on tehty sitä liukumista varten.

Ja se patoaminen voi olla oikeastikin vaarallista. Se liuku on rakennettu kestämään hetkellisesti painoa ja niitä ei ole tarkoitettu sitä varten että jotkut 8-10 vuotiaat pojat jotka luultavasti painaa ainakin noin 20-30kg(raaka arvio, nykyajan pojat on hirveän pieniä) patoaa itsensä yhteen kohtaan. Luultavasti siinäkin liukumäessä on painorajoitus.

Riskejä ne on pienetkin riskit.

BTW meillä saa lapset kiipeillä puissa (vaikea sitä olisi kieltää kun sekä mieheni että minun vanhemmat on kertoneet juttuja kuinka me kiipeilimme puissa) ja temuta aika vapaasti, mutta yleisillä paikoilla on omat pelisääntönsä joita pitää noudattaa.

Vierailija
30/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikamme menoa katsottuamme sanoin omalle 6v:lle, että liukumäki on laskemista varten, laske vaan. Tietty lapsi osui jalat edellä toiseen, joka "kiipesi" ylös eli kantapää suoraa nenään. Verta tuli ja silloin ilmestyi kiipeilijälapsen äiti jostain sivusta huutamaan, että ettekö te näe että sieltä tullaan ylös! Vastasin, että liukumäki on laskemista varten ja jos lähtee kiipeämään niin voi syyttää itseään. Tämä oli juuri niitä mäkiä, joiden vieressä on kyltti "ei saa nousta".

Vierailija
31/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän siinä pyöritteli päätään ja ihmetteli vielä seuraavana päivänäkin, että miksi ihmeessä äidit ovat sellaisia, että haluavat kieltää kaikki hauskat leikit. ap

Äidit kieltävät pojilta "hauskat" leikit.

Vierailija
32/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta armias, jos hän on niin tyhmä, ettei sitä muista... Tästä pääsisin lastenkasvatuskeskusteluun, jos minulla olisi siihen aikaa. Pidän kyllä johdonmukaisuutta tärkeänä lastenkasvatuksessa. Mutta vieläkin tärkeämpänäpidän sitä, että lapsi oppii ajattelemaan omalla päällään. ap

Ei, lapseni ei saa kävellä likumäessä leikkipuistossa, jos siinä on muita lapsia. Mutta jos hän on siinä yksin, niin hän saa siinä kävellä.

On ristiriitaista opettaa tuollaista. Liukumäessä ei kävellä koskaan. Luuletko, että lapsesi muistaa, että: "ahaa nyt täällä puistossa on muitakin lapsia, nyt ei saakaan temppuilla". Not! Kyllä sitä kiipeillään liukumäessä, kun äiti on sen kerran sallinut, oli muita lapsia tai ei.

eikä aikaa lastenkasvatuskeskusteluun. Miten paradoksaalista.

Vierailija
33/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä liukumäkeä ylös, ovat niin pässejä ja itsekeskeisä paskoja,etteivät ne anna muille tilaa,jotta saisivat laskea alas.

oppineet kaiketi vanhemmiltaan asenteen että "minä ja minun tarpeeni.minä itse."

Vierailija
34/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö rauhallisesti sanominen riitä? Olisi varmasti jäänyt kaikille parempi fiilis.

Vierailija
35/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin liukumäessä ei saa kiipeillä.

Etkö sä ap, ja muut mäkikävelijäin äidit, tajua, että laitteet tehdään tiettyyn tarkoitukseen ja niiden vahvuudet ym. on suunniteltu just sitä varten. Esim. just vesiliukumäkien usein kaarevat laidat ei oo suunniteltu niin, että niistä sais ylös kiivetessä otettua tukea niin, ettei ne siitä kärsis.

Mulle kävi muuten samalla lailla, kun oltiin ihan tavallisessa leikkipuistossa ja menin kieltämään noin 10-vuotiaita koltiaisia kiipeilemästä liukumäkeen. Niiden poikien mukana oleva isä piti mua kaiken kivan kieltävänä tanttana. Sillekään ei juolahtanut mieleen, että liukumäessä oleva hiekka kuluttaa vaatteiden persukset aika nopeesti rikki. Eli kyllä näitä vanhempia tosiaan on, jotka ei noudata sääntöjä, eivätkä edellytä sitä lapsiltaankaan.

Vierailija
36/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanut laskea liukumäestä?

Onko teillä pyöräillessäkin niin, että ajatte miehen kanssa vierekkäin ja muut saa väistää? Kiva leikki, kaikki mukaan.

Vierailija
37/37 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät? Mulla nousee niskakarvat pystyyn näistä rääkyjä-äideistä, jotka ei voi asiallisesti sanoa, vaan pitää heti alkaa karjumaan.

Jos olisi sanonut rauhallisesti, kukaan ei olisi uskonut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan