Yhden vauvan sijasta kaksi, arjen selviytymisvinkkejä?
Meillä on nyt 1kk ikäiset kaksoset. Lähes koko raskausajan luulimme, että saamme vain yhden vauvan, mutta noin pari viikkoa ennen hätäsektiota saimme tietää, että saammekin kaksoset. Kumpikaan ei ehtinyt toipua tuosta shokista kun saimme jo pienet kääröt syliimme ja piti aloitella arkea. Nyt on kuukausi takana ja olen/olemme aivan poikki. Ennestään meillä on neljä lasta ja kun kaksoset itkevät paljon enemmän kun aiemmat lapsemme ja nukkuvat todella lyhyissä pätkissä (10-30min) öin ja päivin niin jaksaminen alkaa olla jo nyt kortilla. Lisäksi migreenini on nyt pahentunut kun en saa nukuttua tarpeeksi niin kohtaus on kerran tai kaksi viikossa ja tämäkin osaltaan verottaa voimia.
Neuvolasta emme saa mitään apua ja rahallisesti olemme aika tiukoilla toistaiseksi emmekä voi palkata esim. lastenhoitajaa. Sukulaiset ja tutut asuvat useamman sadan km päässä ja siksi heistäkään ei ole pahemmin apua. Miehen työpaikka vaihtui pari kuukautta sitten ja siksi jouduimme muuttamaan toiselle paikkakunnalle, kauas kaikista tutuista.
Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä, joilla voisi tätä arkea edes jotenkin helpottaa. Poden huonoa omaa tuntoa usein siitä, että isommat lapset eivät saa niin paljon huomiota ja katsovat usein dvd:tä, kun kaksoset vievät paljon aikaani.
Kommentit (19)
Sieltä saa kullanarvoisia neuvoja ja vinkkejä. Eikä kannata mihinkään puolituttujen "tietoihin" luottaa, soitat vaan sinne kunnalle ja sanot, että tarvitse nimenomaan kodinhoitoapua, et perhetyöntekijää.
Sai lääkäriltä apua, sieltä kirjoitettiin joku lausunto tms. jonka avulla sai lastenhoitoapua.
Myös ystäviä on hänellä ollut valvomassa lasten kanssa, että saa nukuttua.
Sosiaalitoimen kautta on myös varmasti mahdollista saada jotain kotipalveluapua.
En tiedä kuinka käytännössä toimii, mutta tuttavani on lähihoitaja joka työskentelee kotipalvelutyöntekijänä ja käynyt myös lapsiperheissä, juurikin monikkoperheissä.
saa apua ja he voivat pyytää sosiaalihuollosta kodinhoitajaa. Tämä on teille maksuton palvelu.
Kannataa soittaa neuvolaan ja kysyä.
MLL:stä ja seurakunnasta saa myös apua.
Ulkopuolinen apu olisi varmasti hyvä, jos ette muuten sitä saa niin käy lääkärissä. Meillä oli vastaava tilanne ja menin lääkäriin kun olin todella yliväsynyt ja alkoi olla jo muitakin oireita ja lääkäri määräsi minut lepäämään pariksi viikoksi ja kun oli lääkärin lausunto niin saimme myös apua lastenhoitoon ja se ei maksanut muistaakseni mitään.
Itsekin olen kaksosten äiti. Olin todella väsynyt kaksosten vauva-aikana. Synnytys vei voimat totaalisesti ja ihan fyysestikin olin aluksi rätti. Siihen varmasti vaikutti rankka odotusaika, jolloin en voinut normaalisti liikkua ja pitää peruskuntoa yllä. Kahden vauvan kanssa oli vaikeaa selviytyä ihan perusasioista, jo imetys oli sellaista akrobatiaa. Vauvat olivat todella itkuisia yötä myöten 4kk ikään saakka, vaikka mitään varsinaisia allergioita ei ollut. Ilmesesti koliikkia kuitenkin huudon määrän perusteella. Teillä on lisäksi neljä muuta lasta ja kaksosraskaus oli täysi yllätys!
Kaikki helpotus arkeenne on tarpeen. Itse saimme ilmaiseksi lähiopiskelijaharjoittelijoita perheeseemme aina silloin tällöin muutamaksi viikoksi kerrallaan. Heistä oli todella apua. Kannattaa tiedustella! Pahimpana aikana hankimme myös siivoojan joksikin aikaa. Sekin auttoi. Täysimetystä en harrastanut lainkaan. Pullo oli alusta asti rinnalla, välillä toiselle pyyhettä vasten tuettuna, jotta kädet riittivät. Pyysimme apua myös isovanhemmilta, jotka auttoivat onneksemme mielellään. Kun vauvat kasvoivat ja alkoivat syödä jo kunnon ruokaa, teimme aina runsaasti ruokaa myös pakkaseen, jotta sitä oli helppo lämmittää ainakin toiseksi ruoaksi. Kaikki niksit ja apu kannattaa todella käyttää. Rankkaa se on, mutta siitä silti selviää. Tärkeintä on, että et missään tilanteessa vertaa itseäsi ei-kaksosten vanhempiin, sillä kahta vauvaa ei niin vain hoideta kuin yhtä, etenkin jos itkuisuutta on paljon. Juttele asioistasi paljon neuvolassa ja kysy, mistä saisit asiantuntevaa neuvoa, sillä tavalliset neuvolat eivät kuitenkaan niin hyvin tunne kaksosasioita. Ainakin monikkoperheyhdistykseen kannattaa ottaa yhteyttä. Onnea kaksosistanne ja voimia tähän pikkulapsiaikaan, joka loppujen lopuksi on kuitenkin niin lyhyt aika. Meidän kaksoset on jo isoja, ja nyt heistä on paljon seuraa toisilleen ja arki on lokoisaa : ).
Itsekin olen kaksosten äiti. Olin todella väsynyt kaksosten vauva-aikana. Synnytys vei voimat totaalisesti ja ihan fyysestikin olin aluksi rätti. Siihen varmasti vaikutti rankka odotusaika, jolloin en voinut normaalisti liikkua ja pitää peruskuntoa yllä. Kahden vauvan kanssa oli vaikeaa selviytyä ihan perusasioista, jo imetys oli sellaista akrobatiaa. Vauvat olivat todella itkuisia yötä myöten 4kk ikään saakka, vaikka mitään varsinaisia allergioita ei ollut. Ilmesesti koliikkia kuitenkin huudon määrän perusteella. Teillä on lisäksi neljä muuta lasta ja kaksosraskaus oli täysi yllätys!
Kaikki helpotus arkeenne on tarpeen. Itse saimme ilmaiseksi lähiopiskelijaharjoittelijoita perheeseemme aina silloin tällöin muutamaksi viikoksi kerrallaan. Heistä oli todella apua. Kannattaa tiedustella! Pahimpana aikana hankimme myös siivoojan joksikin aikaa. Sekin auttoi. Täysimetystä en harrastanut lainkaan. Pullo oli alusta asti rinnalla, välillä toiselle pyyhettä vasten tuettuna, jotta kädet riittivät. Pyysimme apua myös isovanhemmilta, jotka auttoivat onneksemme mielellään. Kun vauvat kasvoivat ja alkoivat syödä jo kunnon ruokaa, teimme aina runsaasti ruokaa myös pakkaseen, jotta sitä oli helppo lämmittää ainakin toiseksi ruoaksi. Kaikki niksit ja apu kannattaa todella käyttää. Rankkaa se on, mutta siitä silti selviää. Tärkeintä on, että et missään tilanteessa vertaa itseäsi ei-kaksosten vanhempiin, sillä kahta vauvaa ei niin vain hoideta kuin yhtä, etenkin jos itkuisuutta on paljon. Juttele asioistasi paljon neuvolassa ja kysy, mistä saisit asiantuntevaa neuvoa, sillä tavalliset neuvolat eivät kuitenkaan niin hyvin tunne kaksosasioita. Ainakin monikkoperheyhdistykseen kannattaa ottaa yhteyttä. Onnea kaksosistanne ja voimia tähän pikkulapsiaikaan, joka loppujen lopuksi on kuitenkin niin lyhyt aika. Meidän kaksoset on jo isoja, ja nyt heistä on paljon seuraa toisilleen ja arki on lokoisaa : ).
Joskus omista valinnoistaan joutuu maksamaan eli halusitte lapsen nro 5, samaan syssyyn tuli myös lapsi nro 6. Neuvola ei ole paikka, josta saa ilmaisen kodinhoitajan ellei itse ilmaise, että apua on saatava. Ilmaista se ei yleensä ole silloinkaan.
Ja jos lapset koko vuorokauden nukkuvat 10-30 min pätkissä niin jotain on vialla.
palkatkaa kotiinne yksityisenhoidon tuella hoitaja. Menetät siinä vain kotihoidontuen, joka ei liene kovin iso sulla nyt äitiyspäivärahakaudella muutenkaan? Kaikkihan ei sa sitä lainkaan, euroakaan, jos äitiyspäiväraha on minimiä isompi.
Kotihoidontuen lisäksi joudut maksamaan hoitajan palkasta noin 6 % eläke- ja sosiaalikuluja.
Monessa kunnassa on omat järjestelynsä, millaisia summia maksavat: meidän kunnassa sekä KELA että kunta osallistuvat tuohon maksuun: KELA maksaa 165 euroa per alle kouluikäinen lapsi ja jos tuntimäärä viikossa ylittää 25 tuntia, kunta maksaa vielä saman summa lisää per lapsi.
Eli täällä meillä saa 330 euroa jokaisesta alle kouluikäisestä se hoitaja. (ja esim. Espoossa taitaa olla vielä paremmin, mun muistaakseni siellä maksetaan yhteensä pitkästi yli 400 euroa per lapsi). Ja muuten, se vauva (tai teillä vauvat) suljetaan pois, niitä ei lasketa tässä alle kouluikäisiksi. Mutta ne muut.
Suosittelen lämpimästi ottamaan selvää, varmasti jo naputtamalla Googleen tyyliin: "Espoo yksityisenhoidontuki" saat selville jo teidän kunnan tilanteen.
Joka tapauksessa tuon 165 euroa saa, se on KELAN tasapuolisuutta. Ja mitä luultavimmin kunta sitten osallistuu myös omalla panoksellaan, näin lähes joka kunnassa.
Mä nyt peukutanm, että teillä on pieniä lapsia ne muutkin, niin silloin tämä on loistava ja melkeinpä ilmainen tapa saadaa pau. Jos siis van löytyy sopiva ihminen, joka haluaa tulla.
Näin allergioiden takia valvottaneiden kaksosten äitinä ja lisääntyneiden migreenikohtausten aiheuttaman aivoinfarktin kokeneena suosittelen hoitajaa kotiin.
Me saimme ilmaisen hoitajan neuvolan kautta, mutta tämä taitaa olla neuvolakohtaista ja kaksosemme ovat nyt 10v, ymmärtääkseni nykyään hoitajan kotiin saanti neuvolan kautta on paljon vaikeampaa kun meidän kaksosten ollessa vauvoja.
Lisäksi suosittelen käymään yksityisellä kaksosten itkuisuuden ja tiheän heräilyn takia, se saattaa hyvinkin olla merkki alergioista tai siitä, että jotain muuta on vialla. Allergiatestit harvoin näyttävät vauvoilla tai kenelläkään totuutta allergioista vaan kokeilemalla sen saa parhaiten tietää, mutta se on myös todella haastavaa.
Voimia ja jaksamista!
Miksi kaksoisraskautta ei huomattu?
Miksi kaksoisraskautta ei huomattu?
väsymyksenne noin hyvissä ajoin.
Ota yhteyttä kuntasi/kaupunkisi kotipalveluun, sieltä saatte varmasti kodinhoitajan arkea helpottamaan heti!!
Yksityisellä lääkärillä kannattaa käydä näyttämässä vauvoja myöskin. Itkuisuuden taustalla voi olla vaikka vilja tai maitoallergiaa =/
Neuvolassa kannattaa myöskin puhua, sieltäkin osataan neuvoa eteenpäin!
Halaus ja tsemppiä teille.
Nimim. Saman kokenut, uupunut ja lopulta masentunut
(joka ei tajunnut valvovansa ja uupuvansa, vasta kun olin jo todella vakavasti masentunut)
Meillä lapsella todettiin sitten vasta 1v5kk iässä vilja-allergiat. Ja kun viljat jätettiin pois alkoi lapsikin nukkumaan =) Pikkuhiljaa siitä alkoi omakin vointi parantua. Tosin lääkitys on päällä masennukseen.
rv 12 ja sitten noin rv 20. Aina rv 30 asti raskauteni sujui todella hyvin, sitten alkoi ongelmat vähitellen ja rv 34 joutuessani lisäultraan saimme tietää kaksosraskaudesta.
Yksi lapsistamme on koululainen (menee kolmannelle) ja toinen on tuleva ekaluokkalainen. Kaksi isosisaruksista on vielä alle kouluikäisiä.
Neuvolassa olen kertonut väsymyksestäni, mutta mitään apua sieltä ei ole tarjolla, on vaan todettu, että sellaista se on kahden pienen kanssa se vauva-aika. Tuota on vaikea uskoa, koska aiemmat eivät ole itkeneet näin paljon ja alkuunkin heräilivät 30min-1tunnin välein.
Yksityiselle olemme varanneet ajan ihan varmuudeksi, itselläkin käynyt mielessä mm. allergioiden mahdollisuus. Sisaruksilla ei ole allergioita, mutta itse olen todella monelle allerginen, minun ruokavaliooni kuuluu 10eri ruoka-ainetta.
En tiedä mitä tukia täällä saa jos palkkaa lastenhoitajan, mutta aion selvittää sen ensi tilassa.
ap
kykyjensä mukaan. Kyllä jo 5-vuotiaskin osaa tehdä jotakin. Ja kunnalta pitäisi noin ison perheen saada kyllä kodinhoitoapua.
eikä tee muuta kun kiusaa vauvoja, toivottavasti on ohimenevää, käyttäytyi ihan samoin 2v:n ollessa vauva. 2v ei ole mustis, välillä turhankin innokas hoitaja.
Muiden ns. puolituttujen kertomana "tiedän", että täällä ei saa apua kotiin, ainoastaan perhetyöntekijän, joka keskustelee ja pahimmassa tapauksessa kääntää kertomasi sinua vastaan ja perhetyöntekijä ei siis ole konkreettisena apuna, vain keskusteluapua saa.
Lainaa meillä on nyt jo liikaa, jonka takia on tiukkaa, emme kuitenkaan voineet vaikuttaa kaikkeen aiemmin tapahtuneeseen ja oli pakko ottaa lisälainaa ja nyt eletään velkahelv_____ssä. Tämän takia en tiedä, että saisimmeko edes lainaa, jotta voisimme maksaa lastenhoitajan.
ap
kykyjensä mukaan. Kyllä jo 5-vuotiaskin osaa tehdä jotakin. Ja kunnalta pitäisi noin ison perheen saada kyllä kodinhoitoapua.
ja hoitajan palkkaamisesta kotiin alle kouluikäisille lapsillesi. Pitäisi onnistua kaiken järjen mukaan! Tsemppiä ja toivottavasti löydätte reippaan ja mukavan hoitajan!
harjoittelijan perheeseen avuksi!
Itse olin lähihoitajaksi opiskellessa eräässä perheessä, jossa oli pienet kaksoset ja pari muuta pientä lasta, harjoittelussa muutaman viikon. Heillä oli ollut muitakin harjoittelijoita. Ei maksa perheelle mitään, tai no, ruoan tarjosivat.
harjoittelijan perheeseen avuksi!
Itse olin lähihoitajaksi opiskellessa eräässä perheessä, jossa oli pienet kaksoset ja pari muuta pientä lasta, harjoittelussa muutaman viikon. Heillä oli ollut muitakin harjoittelijoita. Ei maksa perheelle mitään, tai no, ruoan tarjosivat.
Ota yhteyttä lähiseutusi sosiaalialan oppilaitoksiin, sieltähän niitä opiskelijoita saattaisi löytyä.
JA lohdun sana ap. ( joka sinänsä ei lohduta), mutta muistan kun itse sain tokan lapsen, naapuriin oli juuri syntynyt kaksoset. Heillä oli lisäksi 1,5v vanhempi lapsi ja vaikeasti vammainen esikoinen, joka oli n. 11-vuotias. Joskus siinä pihalla sitä juteltiin, kuinka aika kuitenkin tulee kulumaan niin nopeasti... että heidänkin kaksoset olivat jo 2kk ikäiset siinä vaiheessa. Nyt täyttivät just 5 vuotta, ja elämä perheessä tietysti hyvin paljon helpompaa kuin tuolloin, kun heilläkin kaksoset olivat todella huonoja nukkumaan.
Se on ihan fakta, että vauvat valvottaa ja jos sitä ei jaksa niin ei kannata tehdä niitä lapsia.