must vaatteet ekaluokkalaiselle, että ei ole jengin ulkopuolella?
Onko esim. verkkapuku? Kannattaako ostaa joku urheilumerkki verkkapuku (adidas, nike, puma tms. ) eikä mitään "lapsellista" Ciraf-pukua? Muita vaatteita tai kenkiä?
Mistä noita sais kätevimmin Kuopiosta?
Poikani on muita rauhallisempi, taipuvaisuutta kiusatuksi tulemiseen...Siksi joudun miettimään, että ei ainakaan vaatteiden takia suljeta piireistä pois...
Kommentit (62)
Ehkä kolmannella alkaa kriittisyys lisääntyä.
asti viihtynyt farkuissa. Collegehousut olisivat heti likaisen näköisiä tai menisivät rikki, mutta farkut vain kestävät pihaleikeissä. Farkunsininen ei näytä helposti likaiseltakaan. Farkuissa on elastaania ja ovat hyvin mukavat käyttää.
Kostealle säälle sopivat esim beaver-kankaiset myöskin vahvat housut tai muuta kosteutta hylkivät matskua olevat.
Helsinki kuittaa
Ei täälä käytetä sanaa verkkarit. Kuulostaa korviini kummalta, mutta en silti haukkuisi sanaa verkkarit "kamalaksi".
Ja kumpikiin ei ole oikea sana. Nehän on tietysti verryttelyhousut, tai verryttelypuku.
Kamala sana tuo "verskat" Missä päin noin sanotaan:)
Asian vierestä, sori.
muistan itseäni ensi kertaa kiusatun vaatteista.Äitini niitä osteli, enkä halunnut häntä loukata sanomalla että haluaisin jotain kalliita merkkivaatteita.
Nyt lapseni saa kyllä valitsemansa vaatteet,kohtuuden rajoissa.Kiusaajat osaavat olla julmia.
jossain määrin että saa sellaiset kuin on in. On kauheaa joutua kiusatuski vaatteidensa vuoksi, samalla rahalla voi ostaa jotain mistä lapsi pitää ja "muillakin" on.
Kannatan yksilöllisyyttä, käytännöllisyyttä ja edullista pukeutumista, mutta totuus ikävä kyllä on että olen liian vanha seuraamaan alakouluikäisten muotivillityksiä ja näin ollen annan vastuuta vaatevalintoihin lapselle. Valitkoon sellaiset mitkä on hyvät, kivat, muodikkaat ja kädet ristissä toivon myös että edes vähän käytännölliset :)
Tottakai perus asioista minä pidän huolta esim. että talvellä kuljetaan talvivaatteissa jne. Mutta värit, mallit ja kohtuuden rajoissa pysyvät merkkivaatteetkin.
Järkyttävää lukea tällaista.
Kiusaamista ja ulkopuolelle jäämistä ei kenenkään tarvitsisi pelätä, jos vaatteiden miettimisen sijaan jokainen opettaisi kakaralleen, että pyyttää sellaista leikkiin, joka on yksin.
Mutta kaikki suomessa ovat tyytyväisiä niin kauan kuin omalla kakaralla on kavereita.
ja vanhemmat vielä juoruoavat ja valehtelevat muiden lapsista, jotta oma olisi suosittu ja ei ainakaan epäsuosituin. jopa saatetaan keksiä, että omaa on kiusattu, jotta toinen lapsi olisi epäsuosittu.
Törkeää.
Yleensä suosituimmat ovat ne pahimmat kiusaajat.
ei ole näkynyt kellään verkkareita...mutta ehkä maalaisilla on eri muoti.
Järkyttävää lukea tällaista.
Kiusaamista ja ulkopuolelle jäämistä ei kenenkään tarvitsisi pelätä, jos vaatteiden miettimisen sijaan jokainen opettaisi kakaralleen, että pyyttää sellaista leikkiin, joka on yksin.
Mulla on sen verran aivokapasiteettia, että tuon opettaminen ja vaatteiden miettiminen eivät sulje toisiaan pois. ap
meidän poika aina sanoo että x ei pysty juoksemaan kovaa kun sillä on aina farkut jalassa... ja se taas on hänelle tärkeintä. Mukavuus on ykkösenä, eikä halua esim. hupparia, koska se huppu on hankala takin alla. Verkkarit näyttää täällä Oulussakin olevan suosittuja ja olen myöntynyt siihen, vaikka minustakaan ne ei nättejä ole. Ovat ainakin kestäviä.
Jotkut vanhemmat ruokkii tätä vaatekiusausta, sanomalla lapselleen suurella liioitellulla tunteemma esim. että yöks, inhoaa kimallepaitoja! Eikä osta lapselleen sellaisia ikinä. Suruaan paikatakseen lapsi kostaa sen kaverille, jolla on kimallepaita, josta taas tämä lapsi niin tykkää. Haukkuu sen tosi rumaksi ja seuraavana päivänä kimallepaidat saa tämän toisen lapsen vaatekaapista kyytiä. Että kyllä tämä vanhemmista on lähtöisin!
Pitääpä tosiaan itsekkin siistiä suuta. En vain ollut asiaa näin aatellu. T. äiti, joka on haukkunut lapsensa kuullen juurikin niitä kimallepaitoja
Flexfit-reuna on hieno juttu ja säätöä nyt ei ainakaan saa olla takana.
Merkkejä esim, Es, Volcom, Burton ja nyt tuli Nikeltä kivoja väerjä syysmallistoon
Hintaa noilla on 35-50 euroa.
toki jos hävitän verkkarit niin joutuu muissa vaatteissa menemään, mutta miksi kiusata poikaa? Varsinkin kun niissä farkuissa ei voi juosta tarpeeksi kovaa ja muut housut eivät kestä ehjänä viikkoakaan.
Poikani oli ekalla. Halusi itse ehdottomasti haalarin. Puhuttiin vielä et muilla ei taida olla, mutta sanoi ettei haittaa. Haalarin alla college- housut. Useimmiten harmaat ja joku muodikkaampi paita (esim.pääkallokuvio tms, liekki jne.)
Keväällä useimmiten farkut ja huppari. Märemmillä keleillä veden kestävä tuulipuku ja gore lenkkarit.
Poika on ollut aina innostunut roolivatteista ja välillä laittaa kouluunkin jonkun huivin jne. Minä aina kysyn jos laittaa jotain erikoista et kestätkö jos joku siitä mainitsee tai arvostelee. Poika miettii ja useimmiten sanoo kestävänsä.
Suosittelen siis ihan perusvaatetta, merkkivaatteita ei tarvita näin pienillä lainkaan. Vaatteen pitää olla toimiva ja liikkuva.
Me emme ole ostaneet suoralippaista lippistä jne ja vaatetutuksesta ei ole kiusattu. Ollut puhetta et ulkomailta ostetaan feikkejä.
Lapsen pystyy pukemaan oikein kivasti halvallakin jos tyylitajua, merkkejä ei tarvita montaakaan.
Asumme helsingissä.
Saas nähdä meneekö nyt tokallakin haalari, kaksiosainen kyllä odottaa kaapissa mut jos poika haluaa saa toiseksi asuksi haalarin.
Lapsi menee nyt kolmannelle ja varsinkin se ekan vuoden talvi oli niin loskainen, että gore-tex nilkkurit meni ihan märäksi siinä märässä loska lumessa. Lapsi ei enää niitä suostunut käyttämään vaan vaati ostettavaksi lämminvuoriset kumpparit,koska muillakin on sellaiset. Niille olikin sitten talven aikana kovasti käyttöä.
Viime talvena käytti ainoastaan kuoman saappaita ja tarvittaessa noita kumppareita.
Niin ja kyllä tuo käytti collegehousuja ihan omasta halustaan ja ulkona päällä välikausihousut tai toppahousut. Kun ei vielä ollut välikausivaateiden aika, niin oli tavalliset halvat h&m farkut jalassa.
Täälläpäin on lähes kaikilla pojilla suoralippaiset kalliit lippikset. Meidän poikien päät on sen malliset ettei nuo oikein istu heidän päähänsä ja sen vuoksi eivät itsekään sellaisia halua. Eikä heitä ole sen vuoksi kiusattu, vaikka halpa marketin lippis onkin päässä.
Poikani oli viime vuonna ekalla ja minä pelkäsin myös kiusatuksi tulemista vaatteitten takia, joten syksyllä ostettiin farkkuja, kun ajattelin, että kaikki pitää varmasti jo "isojen" lasten vaatteita. Ekat päivät kaikilla oli farkut jalassa, mutta äkkiä ne vaihtui verkkareihin. Ulkoilupukua ei meidän koulussa pitänyt kukaan, vaan kaikilla pojilla oli yleensä verkkarit jalassa. Minä ostin pojalleni muutamat adidasverkkahousut ja itse valitsi semmosia cooleja huppareita. Niillä mentiin syksy.
kun vasta itsekin varustan omaa tulevaa ekaluokkalaistani. Mutta ainakin college-housut jätetään nyt tänä syksynä hankkimatta eli kouluvaatteena varmaankin pääasiassa farkut ja joku huppari tms. Verkkarit ja lenkkarit meiltä löytyy (taitaa olla adidaksen) urheilukäyttöön. Muuten tuo taitaa syksyllä kävellä tennareissa.
Kyllä kouluvaatteet on eri kuin urehiluvaatteet, eikö?
Farkut on kouluvaatteet tai jotkin muut siistit housut, farkut nyt varmaankin on paremmat.
Ihmeen paljon stressaatte vaatteissa tuota miten sopii jengiin. Eikö tärkeämpää ole että lapsi itse viihtyy niissä vaatteissa ja ovat tarkoituksenmukaiset?
Eiköhän siis kaikki verkkarit, gollegehousut, farkut ja syyssäällä jo ulkohousut/kuorihousut siihen päälle ole hyvät. Paita voi olla tavallinen ohut tai paksumpi, huppari tai gollege tai vaikka mukava kauluspaita. Eiköhän kaikki käy. Lisäksi jos on sellaiset kengät joilla on hyvä juosta ja pelailla, niin homma hoituu. Päässä voi olla huivi, lippis, suoralippainen lippis tai pipo.
Suurempi merkitys tuossa miten sopeutuu joukkoon on muulla kuin tietyn merkkisillä vaatteilla noin pienillä.
Jos on taipuvaisuutta kiusatuksi tulemiseen, niin itse kiinnittäisin enemmänkin huomiota kaverisuhteisiin ja siihen että lapsi osaa pitää puoliaan ja käskeä toista tarpeen mukaan lopettamaan.
Noilla pienillä tuntuu piirit olevan enemmän kiinnostuksen kohteen mukaan. Toiset mielummin leikkivät, toiset pelaavat jalkapalloa.