Auttakaa loma ajan palkasta kysymys?
Pitkä kysymys..
Olen palannut äitiyslomien ja hoitovapaan jälkeen töihin viime vuonna 1.10.2009. Mulla on iltatyö klo17-21. Ja olen säästänyt kaikki lomapäiväni. Meillä on näin saanut tehdä. Jäin vuonna 2008 äitiyslomalle keväällä ja kesällä minulla olis ollut normaalit 30 päivää lomaa. Ne jäi säästöön. äitiys ja vanhempain vapaalta kertyi lomia 23 pvää. Siis kertyi seuraavaksi kesäksi nuo 23 pvää. Ja hoitovapaalta ei tietty kertynyt mitään ja nyt olen ollu lokakuusta töissä ja tuosta lokakuusta tähän kesään kertyi lomapäiviä 15.
Noi kaikki ihan oikein.
Mutta pidin nyt keväällä pois nuo vanhimmat 30 pvää ja palkkalaskelmassa lukee kaikkien iltalisien ja muiden joukossa, Vuosiloma, sitten päivien määrä ja päiväpalkka 48 euroa.
Nyt kun olen pitänyt heinäkuun lomaa. Eli noita seuraavia vanhoja lomia niin palkkalaskelmassa lukee vuosiloma ajan palkaksi 27 euroa päivä.
Miksi? Selittäkää tyhmälle, että onko tuossa virhe vai miksi se on noin pieni verrattuna edelliseen.
Palkka ei muuten oo muuttunut.
Kommentit (15)
Tuon 27 euron mukaan se olisi ollut 5 tunnin työpäivillä n. 5,40 eur/h. Tuntuu matalalta, ei voi pitää paikkaansa. Jokin virhe on palkkalaskennassa tullut.
Ilmeisesti olet jäänyt äitiyslomalle juuri lomanmääräytymisvuoden alussa, joten sinulle ei ole paljoa kertynyt siltä lomanmääräytymisvuodelta palkkaa. Normaalisti keskipäiväpalkka laskettaisiin näin:
"Keskipäiväpalkka saadaan siten, että lomanmääräytymisvuoden aikana työssäolon ajalta maksettu tai maksettavaksi erääntynyt palkka jaetaan tehtyjen työpäivien lukumäärällä."
Mutta kun sinulla ei ilmeisesti ole silloin tullut (paljoa) palkkaa, niin silloin pitäisi: "Lomapalkkaa ei aina voi laskea keskipalkan perusteella esimerkiksi siksi, että työntekijä on ollut poissa töistä koko lomanmääräytymisvuoden lomautuksen tai perhevapaiden vuoksi. Näissä tilanteissa lomapalkka arvioidaan työntekijän yleensä saaman päiväpalkan perusteella."
9 / 11 prosenttia sitten lomapalkka ansioista. Kun äitiysloma-ajalla ei ole ansiokertymää, käytetään laskennallista palkkaa.
Tuon 27 euron mukaan se olisi ollut 5 tunnin työpäivillä n. 5,40 eur/h. Tuntuu matalalta, ei voi pitää paikkaansa. Jokin virhe on palkkalaskennassa tullut.
Ilmeisesti olet jäänyt äitiyslomalle juuri lomanmääräytymisvuoden alussa, joten sinulle ei ole paljoa kertynyt siltä lomanmääräytymisvuodelta palkkaa. Normaalisti keskipäiväpalkka laskettaisiin näin:
"Keskipäiväpalkka saadaan siten, että lomanmääräytymisvuoden aikana työssäolon ajalta maksettu tai maksettavaksi erääntynyt palkka jaetaan tehtyjen työpäivien lukumäärällä."
Mutta kun sinulla ei ilmeisesti ole silloin tullut (paljoa) palkkaa, niin silloin pitäisi: "Lomapalkkaa ei aina voi laskea keskipalkan perusteella esimerkiksi siksi, että työntekijä on ollut poissa töistä koko lomanmääräytymisvuoden lomautuksen tai perhevapaiden vuoksi. Näissä tilanteissa lomapalkka arvioidaan työntekijän yleensä saaman päiväpalkan perusteella."
http://pau-fi-bin.directo.fi/@Bin/9ce0dccbe46a87ed33a62ef929c2669c/1280…
Mutta en ymmärrä silti.
ap
Tulee vaihtoehtona mieleen että vietit nyt lomia jotka ovat kertyneet äitiys- ja vanhempainvapaalta jolloin ei ehkä lomapalkkaa tule ilta- ja muista lisistä? En ole kyllä varma onko näin.
Ennenkuin meen valittamaan virhettä pomolle. Voiko se johtua siitä että oon ollut silloin äitiys-vanhempain ja hoitovapaalla. Kun nuo lomapäivät on kertynyt?
Kyllä kai joku av-mamma tietää.
Ehdin vastata ennen kuin näin viestisi. Ei noiss kummassakaan oo niitä ilta- tai yölisiä. Ne on merkitty ihan erikseen. Ja kaikki muut on ihan samalla lailla paitsi tuo kohta. Vuosiloma ajan palkka.
ja kyllä tuo kieltämättä omituiselta vaikuttaa. Jossain taitaa kyllä olla laskuvirhe, mene vaan kysymään asiasta.
t. 2
tietää työehtosopimus. Yleensä lomanmääräytymisvuoden tulot lasketaan kokonaisuudessaan ja loma-ajanpalkka lasketaan joko keskituntiansion tai työehtosopimuksessa määritellyn prosentin mukaan. Luultavasti tuossa käytetty prosenttia, yleensä 9% alle vuoden työsuhteissa ja 11,5% yli vuoden kestäneissä työsuhteissa. Eli luultavasti sulla on äitiys- ja vanhempainlomalla tulot olleet pienemmät kuin aiempana vuonna, siksi tuo loma-ajan palkkakin siltä ajalta kertyneenä luonnollisesti pienempi.
Ja oletkontunti- vai kuukausipalkalla, nämä vaikuttavat lomapalkan laskentaan.
todennäköisesti kyse on siitä että työssäoloajalta kertyneen loman lomapalkkaan vaikuttavat lisät, mutta äitiysloman ajalta kertyneen loman lomapalkkaan ei ole lisiä vaikuttamassa.
Kokoaikatyössä lomapalkka muodostuu eri lailla. Yleensä kuukausipalkkaisilla kuukausipalkan mukaan, tuntipalkkaisilla lomanmääräytymisvuoden ansioiden mukaan.
ap juurikin kertoi tekevänsä osa-aikatyötä. Alkuperäisessä viestissään sanoo työajakseen 17-21, eli ei tuo ainakaan miltään kokoaikaiselta työntekijältä kuulosta. Oletin että näin tehnyt töitä myös ennen äitiyslomaa.
Noita prosentteja (9 ja 11,5) käytetään vain osa-aikatyössä. Kokoaikatyössä lomapalkka muodostuu eri lailla. Yleensä kuukausipalkkaisilla kuukausipalkan mukaan, tuntipalkkaisilla lomanmääräytymisvuoden ansioiden mukaan.
Toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Ollut jo ennen äitiyslomalle jääntiä. Töissä Itellalla. Posti ja logistikka ala
ap
Paras kai kysyä työnantajalta. Mutta ketuttaa.
muuten se ei kyllä natsaa mun mielestä