Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette Harry Pottereista?

Vierailija
30.07.2010 |

Minkä ikäiselle elokuvat on teidän mielestänne sopivia?

Entäs kirjat? Uskallanko antaa 10-vuotaalle luettavaksi? Olen saanut jotenkin sellaisen kuvan, että etenkin kirjat on suunnattu vähän vanhemmille.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loput ehdottomasti ei. Varsinkaan, jos lapsi on herkkä!

Leffat ovat sinänsä huonoja, nojaavat siihen että kaikki ovat lukeneet kirjat ja käyvät tapahtumia läpi nopeasti. Tilanne muuttuu usein niin nopeasti että aikuinenkin menee sekaisin.

Vierailija
22/32 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vielä aikuisenakin tosi herkkä ja muakin on pelottanut vikat Harry Potter -kirjat:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kirjaa voi hyvin lukea jo ekaluokkalaiselle, mutta sitten olisi hyvä odotella taas vuoden pari ennen kuin lukee seuraavat osat. Aika paljon on myös lapsesta kiinni; vanhimmalle luettiin potterit jo aika pienestä (luettiin siis yhdessä, pidettin aina muutama kuukausi taukoa osien välissä) mutta nuoremmalle ei tunnu oikealta lukea vielä vähään aikaan.

Mutta ihan kivoja kirjoja ovat. Leffat sopivat tosiaan vasta vähän vanhemmille.

Vierailija
24/32 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikää löytyy 17-vuotta. Ei tykkää leffoista kun ovat kuulemma todella huonosti tehtyjä.

Luin itsekin Kuoleman Varjelukset (viimeisin), eikä sitä todellakaan voi suositella 10-vuotiaalle. Todella moni "päähahmo" kuolee ja muutenkin teemaltaan aika synkkä.

Sitäpaitsi, en usko että 10-vuotias pystyy vielä käsittelemään tuota kirjojen maailmaa. Aika monisyinen ja syvällinen.

Eka kirja on tosin iha ok nuoremmillekin.

Voisi sanoa, että kannattaa kasvaa Harryn mukana, kun jokaisessa kirjassa se on vuoden vanhempi, niin kannattaa lukea ne oman ikäluokkansa mukaisesti. :)

(11v, 12v, 13v, 14v, 15v, 16v ja viimeinen kirja 17v)

Vierailija
25/32 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että maailmaa katsotaan Harryn silmistä, joka kasvaa kokoajan.

Maailma on kovin erilainen, kun sitä tutkaillaan 11-vuotiaan ja sitten lopulta 17-vuotiaan Harryn silmistä.

Vierailija
26/32 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin keväällä lukea iltalukemisena kirjoja kymmenvuotiaalleni ja hänestä ne ovat todella hyviä - nyt olemme kolmannen eli Azkabanin vangin loppupuolella.

Lukemisessa on aina se etu elokuviin verrattuna, että lapsi voi itse säädellä, millaisia kuvia muodostaa päähänsä - elokuvissa se tulee valmiiksi pureskeltuna silmille.

Elokuvia olemme katsoneet yhdessä sitä mukaa, kun olemme lukeneet kirjan.

Koska luemme yhdessä, tahti on sen verran verkkainen, että loppupään kieltämättä aika jännittävät jutut tulevat eteen vasta 11-12 -vuotiaana.

Se on aika yksilöllistä, miten lapsi niihin reagoi, mutta ainakin elokuvien ikärajojen mukaan sopivat myös 10-vuotiaalle, ikärajahan on K-11 eli saa katsoa aikuisen seurassa jo 9-vuotiaana.

Vierailija
27/32 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu henkilöstä itse en pellännyt lukea kirjoja 9v Ekan elokuvankin katsoin silloin. Ja sitten katoin ja luin vaan lisää.

Omasta mielestä elokuvat on pelottavempia kuin kirjat mutta ei ne leffatkaa pelottavii oo. Et se riippuu ihmisestä

Vierailija
28/32 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tolkkua koko taikuusjutussa on?

Taika yhdistuu mielessäni automaattisesti sanoihin "sairaan tylsä", koska mikä vain on mahdollista. Olen kyllä lukenut siitä, että milloin missäkin universumissa taikuutta ja sen käyttöä on rajoitettu milloin milläkin tavalla, joka tekee siitä "realistisempaa" ja estää "jumala koneesta" -ratkaisut. Näin ei kuitenkaan koskaan ole, vaan aina voidaan löytää jokin loitsu, joka ratkaisee mahdottomalta tuntuvan ongelman.

Taikajutut määräävät mitä voi tehdä ja mitä ei, vaikka terve järki muuta sanoisi. Tämä ei ole kaikille lukijoille / katsojille ongelma, mutta minulle tämä on perustavaa laatua oleva juttu, joka tekee koko fantasiagenrestä aivan menetetyn.

Vierailija
29/32 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat kolme voi lukea. Loput ehkä vuoden tai kahden päästä. Varsinkin jos lapsi on herkkä kannatta odottaa. Hyvä idea on toki itse lukea kirjat ja arvioida soveltuuko omalle lapselle.

Vierailija
30/32 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tunne tyyppiä...

Vierailija
31/32 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvii

Vierailija
32/32 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ne on tosi hyviä.

Lapselle 8-10 vuotiaille voi lukea muutaman ekan ja kattoa 3 ekaa.

Mun mielestä aikuisetkin voi lukea ja kattoa, ei ehkä minään hurjana leffana mutta kannattaa.