Pitääkö koirien tulevaisuudessa päästä ravintolaan?
Minusta ehdottomasti EI...kamala ajatuskin että sinne haisevia ja kuolaavia koiria tuotais räksyttämään ja touhottamaan. Entä kaikki allerkigot ja astmaatikot? Koira tai muuten vaan vahva eläinpöly ravintolassa voi aiheuttaa pahan astmakohtauksen astmaatikolle ja siitä on leikki kaukana puhumattakaan vain surkeasta olosta kun henki kulkee vaivoin ja nenä vuotaa,aivastuttaa ja yskittää. Samaan syssyyn kai sitten vois roudata ravintolaan kaikki lemmikit...kanit, marsut, kissat yms...kohta kai Rekut ilmestyis sitten teattereihin, kauppoihin. Nyt niitä viedään sääntöjen vastaisesti jo yleisille uimarannoille ja lasten leikkipuistoihin.
Kommentit (71)
olette aika itsekkäitä ja jos siellä hienossa Euroopassa (eikö mekin kuuluta siihen) ei piitata asioista, niin ei se tarkoita että kaikkea pitää matkia. Jos mä olen elukoiden kanssa samassa tilassa viisi minuuttia pitempään niin henkeäni alkaa ahdistaa ja saan ihottumaa ja mun pitää poistua paikalta. Ja Suomessa on valitettavasti paljon muitakin allergikkoja ja astmaatikkoja. Voittehan te perustaa omia koiraravintoloita, jos niistä ei pysty tuntia erossa olemaan.
olette aika itsekkäitä ja jos siellä hienossa Euroopassa (eikö mekin kuuluta siihen) ei piitata asioista, niin ei se tarkoita että kaikkea pitää matkia. Jos mä olen elukoiden kanssa samassa tilassa viisi minuuttia pitempään niin henkeäni alkaa ahdistaa ja saan ihottumaa ja mun pitää poistua paikalta. Ja Suomessa on valitettavasti paljon muitakin allergikkoja ja astmaatikkoja. Voittehan te perustaa omia koiraravintoloita, jos niistä ei pysty tuntia erossa olemaan.
entäs kaupat, teatterit, uimahallit, kaikki maailman yleisötapahtumat, urheilutapahtumat jne? Sinne vaan elukat mukaan jotta hukutaan niiden pölyyn ja paskaan.
miksi vain koirille moisia paikkoja?
Pöyristyttävää että ne elukat pitäis raahata mukaan joka paikkaan entäs kaupat, teatterit, uimahallit, kaikki maailman yleisötapahtumat, urheilutapahtumat jne? Sinne vaan elukat mukaan jotta hukutaan niiden pölyyn ja paskaan.
ihmistiheys on siellä hieman suurempi kuin Suomessa. Työskentelen terveydenhoitoalalla enkä koskaan kuullut, että ambulanssia olisi astmaatikolle ravintolaan tarvinnut tilata. Tietysti joskus on voinut näin käydä, mutta on kyllä niin harvinaista, että eivätpä ne astmaatikot itsekään koskaan valittaneet, että koirat pois ravintoloista. Voihan sitä kauhukuvia maalailla, se on yksi ihmisten hauskimpia harrastuksia ja siinä harrastuksessahan ei ole kuin taivas kattona.
Suomessa nyt asuessani voin koiran kotiin kyllä jättää, mutta täytyy sanoa, että on vähentynyt selvästi kahviloissa tai ravintoloissa käyntini. Ennen oli niin rentoa ja mukavaa mennä vaikka lenkin aikana tauolle ja syödä jotain pientä mukavaa. Kun ei kellään ollut sen kanssa mitään ongelmaa. Nyt kun ei koira saisi edes terassille tulla, niin eipä niillä paljoa huvita istuakaan, tuntuu niin typerältä koko kyttäysmeininki. Boikotoin mieluummin koko hommaa.
Miten muuten te hygieniavalittajat, jos kaverillanne on koira ja hän kutsuu teidät kotiinsa syömään, niin jätättekö menemättä? Vai menettekö ja jätätte syömättä? Ravintoloissahan eivät koirat keittiön puolella oleile, mutta ihmisten kotona kylläkin.
koiralle että puolen tunnin jälkeen (kun koira ollut lähellä) joudun lähtemään ensiapuun astmakohtauksen takia. Että todellakaan en tule istumaan sellaisessa ravintolassa missä istuu koirat lattioilla! Tekis muuten hyvää eräille joskus itse kokea miltä tuntuu kun ei henki kulje...
kuola valuu ja henki haisee...karvaa irtoaa tuppoina jne. Hyi olkoon että sellaiset tulis rtavintoloihin.
Ei kai ole liikaa vaadittu? Miettikää allergista työntekijää joka joutuis kaiket päivät olemaan töissä allergenien joukossa!!! Todella itsekästä ajattelua eräiltä...
Kerro nyt ihmeessä, kun tunnut tietävän. Luettele mieluummin maittain, tulee sitten ihan yksittäistä tietoa. Millainen on Belgian puhtauskäsitys? Entä Itävallan? Entä Sveitsin? Entä Hollannin? Mitenkäs Saksa? Tai Luxembourg? Kerro toki tarkemmin.
kokea joskus se allergisuus ja kenties jopa astmaattisuus. Monikaan ei tajua miltä tuntuu astmakohtaus kun ei itse ole kokenut. Mun kaveriin meni tajuttomaksi astmakohtauksen takia ja jouduin soittamaan paikalle ambulanssin. Luulin että tukehtuu...koirat pysykööt poissa ravintoloista!
vertaat yksityiskoteja ravintoloihin, jossa (jälkimmäisissä) kuitenkin harjoitetaan hygieniapuolella laitoshygieniatasoa?
Jos jokin asia on lakiin kirjattu, niin se ollaan tehty pitkään, harkiten ja monesta näkökulmasta katsottuna. Titeysti tuo saattaa jostain vapaamman maan kansalaisesta tuntuakin kyttäämiseltä ja ties miltä vainoamiselta, mutta se liittyy vain henkilön omaan mielipiteeseen, jolla ei varsinaisesti ole tekemistä itse lain kanssa.
Yksityiskodin ja ravintolan vertaaminen on aika amatöörimainen veto, koska niitä ei voi verrata keskenään.
ihmistiheys on siellä hieman suurempi kuin Suomessa. Työskentelen terveydenhoitoalalla enkä koskaan kuullut, että ambulanssia olisi astmaatikolle ravintolaan tarvinnut tilata. Tietysti joskus on voinut näin käydä, mutta on kyllä niin harvinaista, että eivätpä ne astmaatikot itsekään koskaan valittaneet, että koirat pois ravintoloista. Voihan sitä kauhukuvia maalailla, se on yksi ihmisten hauskimpia harrastuksia ja siinä harrastuksessahan ei ole kuin taivas kattona.
Suomessa nyt asuessani voin koiran kotiin kyllä jättää, mutta täytyy sanoa, että on vähentynyt selvästi kahviloissa tai ravintoloissa käyntini. Ennen oli niin rentoa ja mukavaa mennä vaikka lenkin aikana tauolle ja syödä jotain pientä mukavaa. Kun ei kellään ollut sen kanssa mitään ongelmaa. Nyt kun ei koira saisi edes terassille tulla, niin eipä niillä paljoa huvita istuakaan, tuntuu niin typerältä koko kyttäysmeininki. Boikotoin mieluummin koko hommaa.
Miten muuten te hygieniavalittajat, jos kaverillanne on koira ja hän kutsuu teidät kotiinsa syömään, niin jätättekö menemättä? Vai menettekö ja jätätte syömättä? Ravintoloissahan eivät koirat keittiön puolella oleile, mutta ihmisten kotona kylläkin.
paikka verrattuna Suomeen. Itse siellä kummastelin miten roskapusseja pitkin katua...ei tarvi sellaista menoa matkia. Miksi hemmetissä koirien kans pitäis päästä joka paikkaan?
useamman kerran. Kummallista tosiaan että siellä päin kaikilla tuntuu henki kulkevan, koirastani huolimatta ;)
useamman kerran. Kummallista tosiaan että siellä päin kaikilla tuntuu henki kulkevan, koirastani huolimatta ;)
Idioottimaista väheksyä astmaa se on hengenvaarallinen sairaus. Onneksi Suomessa sentään ihmisoikeudet menevät eläinten edelle tässä asiassa.
luulevat että se oma Rekku pitää saada joka paikkaan mukaan viis siitä että viereisen pöydän allerginen ihminen kärsii.
tuntuvat kovasti sitä väheksyvän. Ei olla vaan huomattu sitä miten siellä Saksassa kovasti allerginen ihminen on vähin äänin häipynyt kun sinä olet Rekkuinesi ilmestunut paikalle.
se hygieniapuoli ei kyllä ole (vain) minun mielipiteeni, vaan myös Suomen lakiin kirjattu asia.
Tosin ällöttää ajatuskin, miten ravintolahygienia voi Keski-Euroopassa olla noin lapsenkengissä ja sitä vielä kirkkain silmin kehutaan sivistyneeksi.
"Annettu Helsingissä 9 päivänä lokakuuta 2007
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus
eräiden elintarvikehuoneistojen elintarvikehygieniasta
Sosiaali- ja terveysministeriön päätöksen mukaisesti säädetään 13 päivänä tammikuuta 2006 annetun elintarvikelain (23/2006) 10 §:n 3 momentin, 11 §:n 4 momentin ja 20 §:n 5 momentin nojalla:
1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Soveltamisala
Tätä asetusta sovelletaan hyväksyttyihin elintarvikehuoneistoihin, joissa:
1) harjoitetaan vähittäismyyntiä;
2) ennen vähittäismyyntiä käsitellään elintarvikkeita lukuun ottamatta sellaisia elintarvikehuoneistoja, joista säädetään maa- ja metsätalousministeriön eläimistä saatavien elintarvikkeiden elintarvikehygieniasta antamassa asetuksessa (787/2006) tai joissa ennen vähittäismyyntiä pelkästään pakataan tai muutoin käsitellään hunajaa; tai
3) ennen vähittäismyyntiä varastoidaan eläimistä saatavia elintarvikkeita alle 48 tuntia.
Asetusta ei sovelleta elintarvikkeiden ulkomyyntiin, siten kuin se on määritelty sosiaali- ja terveysministeriön elintarvikkeiden myynnistä ulkotilassa sekä suurten yleisötilaisuuksien hygieenisistä järjestelyistä ja jätehuollosta antamassa asetuksessa (731/2007)
16 §
Eläinten pääsyn rajoittaminen elintarvikehuoneistoon
Elintarvikehuoneistoon ei saa päästää eläimiä.
Näkövammaisten opaskoirat, liikuntavammaisten avustajakoirat sekä kuulovammaisten kuulokoirat saa kuitenkin päästää elintarvikehuoneiston asiakastiloihin.
Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske kauppakeskuksen sisätilaa, jossa ei ole säännöllistä elintarvikkeiden vähittäismyyntiä, eikä ulkotarjoilualuetta."
Ellei sinulla ole muuta kuin mutu-mietteitä asiasta, niin mitä jos annettaisiin asian vain olla?