Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka säästätte omaeläkettä!!!! (kysymyksiä..)

Vierailija
28.07.2010 |

Olen tutustumassa eläkesäästötarjouksiin.. mitä minun pitäisi ottaa huomioon??

Paljonko säästätte? Olen ajatellut 50-80€/kk.

Kaikki vinkit ovat tervetulleita :)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen on erittäin fiksua, mutta nuo eläkesysteemit ovat todella hankalia, koska

a) niissä se firma ottaa tosi paljon välistä eli jos tuotto olis vaikka 7% muuten, niin ottavat välistä 3-4%, jolloin sinulle jää vain 3-4% tuotto itsellesi

b) tulee elämäntilanne, jolloin yllättäen tarvitsisitkin rahoja eli vaikka sairastuisit vakavasti tai haluaisit hoitaa vakavasti sairastunutta lastasi tms., niin et saa rahoja pois

Suosittelen lämpimästi, että alat säästämään, mutta säästät sen niin, että saat lähes koko tuoton itsellesi ja saat tarvittaessa rahat itsellesi. Tuollaisella summalla se onnistuu parhaiten Seligsonin indeksirahastoiden avulla. Hajauta sinne vaikka eri kohteisiin se 10 kuussa, niin tulee sekä ajallista että alueellista hajautusta.

Itse sijoitan suoriin osakesijoituksiin ja sit noihin rahastoihin. Palkasta menee noin 10% säästöön.

Vierailija
2/4 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin suosittelen oma-aloitteista rahastosäästämistä, Seligson on hyvä ja suhteellisen edullinen rahastoyhtiö - ainakin pankkien tarjontaan verrattuna.

Kun on tehnyt sopimuksen heidän kanssaan, rahasto-osuuksien ostaminen tapahtuu yksinkertaisesti siirtämällä rahaston tilille rahaa omalla viitenumerolla - ei sen vaikeampaa ja onnistuu helposti siis vaikka verkkopankin toistuvana tapahtumana aina kun palkka/tuet tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat rahasi pois jos tulee pakottava tarve ja kulut ovat paljon pienemmät.

Tosin, jos on sen luonteinen ihminen, että rahat eivät millään tilillä säily vaan ne polttelevat näppejä, niin sitten ehkä eläkesäästäjäksi.

Vierailija
4/4 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli alkupääoma 8000 euroa, sitten 80 euroa kuussa. Jäin työttömäs joten ei ollut mitään järkeä sääästää enää. Hirveä paperi sota ,ennen kuin sain nostaa sääästöni. Ei SIITÄ KUMMOSIA TULLUT VUODEN AJALTA MITÄ SAIN, PÄÄOMAVEROA 29 %, sIIS MUUTAMA SATANEN KUUSSA. jA SITTEN PAKOLLINEN HENKIVAKUUTUS, JOS SATUT KUOLEMAAAN, ETTÄ OMAISET SAAVAT ELÄKKEESI. Tuli isoja kirjaimia ,en jaksa poistaa.