Miten teillä on hoidettu tenniskyynerpäävaivaa, jos sellainen sattunut iskemään?
Koko loma piloilla tämän vuoksi, alkoi viikko ennenkuin jäin lomalle. En sitten ole viitsinyt mennä edes lääkärille, luulin näet aluksi joksikin venähdykseksi. Mutta käsi ei vaan tokene millään. Pakko olla siis tenniskyynerpäävaiva. Harmittaa. Menenkö lääkäriin vielä ennen loman loppua, onko
siitä mitään hyötyä? Määräisikö edes sairaslomaa loman päätteeksi, vai oletteko olleet kipeällä kädellä töissä? En haluaisi mitään kipulääkkeitäkään alkaa popsia (periaatteesta)?
Kommentit (4)
Oli tosi kivulias ja jouduin sairauslomalle muistaakseni kahdeksi viikoksi. Kortisonipiikki laitettiin siihen pari kertaa. Akuutissa kipeässä vaiheessa se pidettiin levossa ja oli pakko ottaa lääkärin määräämää särkylääkettä, koska kipu oli niin hirveä siinä. Kun särkyvaihe alkoi mennä ohitse, aloitin fysioterapeutilla käymisen ja niitä kertoja oli muutamia. Harjoiteltiin käden jumppausta ja sain jatkoon jumppaohjeet, joita sitten kävin säännöllisesti läpi seuraavien viikkojen aikana. Pikkuhiljaa vaiva alkoi parantua ja nykyisin ei enää tunnu kipua ollenkaan eli meni onneksi ohitse. Vaiva oli minulla siis työperäinen, koska olen tietokoneella aamusta iltaan jatkuvasti. Nykyisin osaan "torjua" jo sen fysioterapeutin ohjeiden mukaan tätä vaivaa rentouttamalla töidenkin välissä silloin tällöin käsiä, että veri pääsee kunnolla siinä kiertämään, sillä se on A ja O tässä vaivassa, verenkierto. Että onneksi ei enää ole tullut sitä vaivaa. Tiedän kyllä tapauksia, joissa on pitänyt mennä ihan leikkaukseen asti, kun on ollut jo niin hankalana...
Soitin joskus kesäkuussa tk:een, että mitä tehdä. Sain neuvon syödä särkylääkkeitä reilusti, olikohan kolmesti päivässä tuplat. No, en muistanut tuollaista. Nyt olen aika tottunut kipuun;-o. Pahin on ohi, maitopurkki pysyy kädessä;-D. Kipeää kantaminen, nostaminen ja kääntäminen silti tekee. Ehkä tämä saa jäädä tällaiseksi, pärjään..
mutta parhaiten auttoi jumppaaminen ja venyttely sitten kun tulehdus oli hoidettu. Ohjeet sain fysioterapeutilta, mutta luulisin, että netistäkin löytyy ohjeita. Käsien venyttely on tärkeää, heti huomaa, jos muutamaksi päiväksi unohtuu. Hiiren käyttöä koetan välttää, se on myrkkyä kädelle. Itse teen töitä tietokoneella, joten pöydän ja työtuolin säädöt pitää olla just oikein.
Parhaiten auttaa lepo ja työasentojen muuttaminen.
Myös kipugeeliä voi käyttää ja tulehduskipulääkettä esim. 3 krt päivässä kaksi viikkoa.
Minulla oli ja kesti pitkään, puoli vuotta. Sitten parani, kun olin pois tietokoneelta kolme viikkoa.