Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mansikka-allergikot! Voiko mansikoiden poimiminen aiheuttaa käsiin ihottumaa?

Vierailija
27.07.2010 |

Millaisia oireita mansikka teille aiheuttaa?

Itselläni on yhtäkkiä alkanut käsiin nousta näppylää, kun poimin mansikoita. Samoin syöminen tuntuu kurkussa. Voiko allergia puhjeta yht.äkkiä? Miten sinulla?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten voi niitä poimia. mulla kans nousee näppyjä ja kutisee ihan tajuttomasti. ne mansikan lehtien piikit sen tekee.

Vierailija
2/23 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ei enää nouse, kun poimin omalta maalta. Epäilen torjunta-aineita. Omalla mansikkamaalla en käytä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että poimimnen nostaa punaisia pisteitä käsivarsiin ja niitä kutisee kovasti. Mistä se johtuu? Mitä niissä piikeissä on? Miksi sitä ei ole aikaisemmin ollut?

Tiedän, että laajoja kysymyksiä, mutta jos joku osaisi edes vähän aukaista tätä mysteeriä ;).

Meillä itsellä on mansikkamaa, joten tympeä, jos en enää voi poimia.

Kiitos vastauksesta 1.!

Vierailija
4/23 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli voin syödä, mutta poimaan en enää mene.

Olen aikoinaan ollut 7 kesää mansikkamaalla töissä. Viimesenä kesänä alkoi tulla kutiavaa näppylää ranteet täyteen. Kutisi valtavasti. Sain jopa kortisoonivoidetta kutinan laannuttamiseen.

Tästä jo aikaa 24 vuotta, mutta edelleen jos työnnän käteni mansikkapehkoon, niin kutina on taattu tapaus :D

Vierailija
5/23 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jo pelkäsin kuvitelleeni ja työnsin aina vain uudestaan ja uudestaan pehkoon kädet, kun poimin mansikoita. Eilen vasta sain ahaa elämyksen, että kyllä oireet mansikasta tai niiden lehdistä johtuvat!

ap

Vierailija
6/23 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli milloin näpyt/punoitus laskee?

Vierailija
7/23 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näpyt laskevat aika pian, muistaakseni.

Vierailija
8/23 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai omasta maasta?

Mulle tulee vain tiloilta, joissa käytetään torjunta-aineita, luomumansikoista ei tule mitään näppylöitä. Johtuu ilmeisesti torjunta-aineista.

Samoin on herneiden kanssa. Niitä en voi edes syödä, mutta omalla pihalla kasvatettuja voi.

Vierailija
9/23 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat ihan luomumansikoita.

ap

Vierailija
10/23 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poimin, niin kutina alkaa heti. Oma maa on aivan luomu ;) rehottaa miten sattuu, mut kädellä en voi esim. pyöräyttää niitä lehtiä, heti kutiaa.

Varmaan jossain torjunta-aine viidakossa olis vielä pahempi.

T: no 5

Vierailija
11/23 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt ensimmäistä kertaa tänä kesänä suu kutisi ja limakalvot turposi :( Enää en uskalla maistaa kuin pakastettua mansikkaa.Ja oma maa on ihan luomu.

Vierailija
12/23 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee ihottumaa käsiin jos perkaan isomman määrän mansikoita, vaikka en ole mansikalle allerginen. Tuo käsien ihottuma saattaa tietysti ennustaa mansaikka-allergiaa :(

Paprikoista, omenoista, perunoista ja tomaateista saan myös ihottumaa käsiin enkä niitä pysty syömäänkään.

Vierailija
13/23 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yht'äkkiä. Itsekin tykkään mansikasta kovasti. Nyt pelottaa, että allergisoidun muillekkin ruoka-aineille..

Vierailija
14/23 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lehdykoiden karjissa on piikintapaisia, jotka aiheuttavat sen. Kyseessa ei siis ole mikaan mansikanlehtiallergia.

Ja sori, ei ole aakkosia kaytossa

Vierailija
15/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näppylöille mansikan poiminnan jälkeen. Onko tänä kesänä muilla tullut näppyjä mansikkaa poimiessa? Minulla on käsivarret kyynärpäistä alaspäin punaisilla pikkupikku näpyillä, kun äsken kävin poimimassa mansikoita. Kai niitä voi kuitenkin syödä?

En söisi omia näppylöitäsi.

Vierailija
16/23 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näppylöille mansikan poiminnan jälkeen.

Onko tänä kesänä muilla tullut näppyjä mansikkaa poimiessa? Minulla on käsivarret kyynärpäistä alaspäin punaisilla pikkupikku näpyillä, kun äsken kävin poimimassa mansikoita. Kai niitä voi kuitenkin syödä?

Vierailija
17/23 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka voi syödä muutamia. Mutta ei perätä eikä missään nimessä poimia.

Vierailija
18/23 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinulle poiminta aiheuttaa? Entä, jos syöt muutamaa enemmän?

Vierailija
19/23 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on tänä kesänä alkanu tulemaan poimimisesta näppyjä käsivarsiin. Voin kyllä syödä, mutta en poimia.

Aikaisemmin mua on pidetty ihan friikkinä, kun olen aina valittanu mansikoita peratessa, että niistä tarttuu piikkejä käsiin ja sattuu. Sekin on siis vähän tuskallista. Syömisen kanssa ei mitään ongelmaa.

Vierailija
20/23 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poiminta aiheuttaa ihottumaa ja huimausta sekä päänsärkyä. Perkaaminen aiheuttaa ihottumaa. Muutamaa n. 10kpl kerralla enemmäm syöminen aiheuttaa ihottumaa ja suu kipua. Suu alkaa kutista ja kieli saattaa vähän turvota. Mitään hengitys oireita tai muuta vakavampaa ei onneksi tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan