Miten toimisit? Sukulaismies tulee "auttamaan" talonrakentamisessa PYYTÄMÄTTÄ, vaatii
vastapalveluksen joka tunnista.
Elikä ongelma tämä, ollaan aloitettu rakentamaan omaa taloa. Palkattuja työmiehiä vain sähkö- ja putkiurakassa, muuten saadaan tehtyä itse ja lähisukulaisten kanssa (suvussa paljon timpureita + muita jotka osaa rakentaa).
Viime viikolla mieheni tätin mies (sanotaan nyt vaikka Jormaksi) oli kysynyt appiukoltani että tarvitaanko tontilla apua, hän voi tulla. Appiukko oli sanonut että ei tarvita, siellä on riittävästi porukkaa. Eilen sitten mieheni oli ihmetellyt että kuka helvetti siellä raksalla lautoja kantelee, oli mennyt katsomaan ja selvisi että Jorma oli tullut "avuksi". Oli mukamas tullut katsomaan miten rakentaminen etenee ja ilman kenenkään pyytämättä alkanut lautapojaksi.
No tuohan ei vielä varsinaisesti ole mikään ongelma, voisi ajatella että eikö se ole kiva kun joku hyvää hyvyyttään tulee avuksi. Ongelma onkin se että kyseinen ihminen ei tosiaankaan hyvää hyvyyttää auta ketään, vaan hänellä on aina joku taka-ajatus. Mieheni sukulaisperhe rakensi itselleen talon muutama vuosi sitten, tämä Jorma oli mennyt "avuksi" (pyytämättä silloinkin). Jälkikäteen selvisi että oli joka tunnin kirjannut kalenteriin ylös ja myöhemmin vaati ne takaisin vastapalveluksena. Oli vielä laskenut niin että jos Jorma oli ollut laittamassa 4 tuntia listoja, hänelle pitikin tehdä 8 tuntia talon maalausta takaisin koska maalaus ei ole lähellekään niin rankkaa kuin listojen laitto (hänen mielestään siis).
Nyt siis epäilemme mieheni kanssa samaa, että tulee meitä "auttamaan" jotta voisi vaatia miestäni sinne hommiin. Oli alkukesästä kysynyt miestäni pihan laittoon, mies oli kieltäytynyt rakentamiseen vedoten. Tietenkään ei voida olla varmoja että vaatii vastapalveluksia, mutta vanhoihin kokemuksiin nojautuen uskomme näin.
Kannattaisiko mielestänne ottaa jo nyt asia Jorman kanssa puheeksi? Mieheni kanssa tehtiin sellainen päätös että kyseiselle ihmiselle ei tosiaankaan tehdä mitään vastapalveluksia takaisin. Ei olla pyydetty Jormaa tontille, eikä tulla pyytämäänkään. Sanoin miehelleni että jos mies ei saa otettua asiaa puheeksi, minä kyllä uskallan. Toki aion olla hienotunteinen, mutta tehdä selväksi että ihan turha odottaa mitään.
Olen muuten käyttänyt sanaa auttaa lainausmerkeissä siksi koska ne työt mitä Jorma tekee 4 tunnin aikana, joku toinen saisi tehtyä tunnissa.
Kommentit (23)
sanotte hänelle että homma vaan ei mene niinkuin se on ajatellut
sanotte hänelle että homma vaan ei mene niinkuin se on ajatellut
ja kun vaatii vastapalvelusta niin kysy, onko meillä siitä sopimusta. Laita kalenteriin ylös kaikki kahvit ja ruuat tms. mitä tarjoat (kai siellä joskus jotain on, vaikka olisivat omissa eväissään) ja sitten esitä tosite siitä, että onhan se työ jo maksettu.
Hauskaa luettavaa :)
Kyllähän mulla kaveri just tavannu osan näistä kirjoittajista. Sanoi näin viime kesänä: "joka kerta menny apuun kun pyydetty on ja sitten kun oli oma remppa niin ketään ei näkynyt". Ilmesesti muutama "jorma" täältäkin tuntee mun kaverin, tulivat tulokseen että ei ollu sopimusta ja on niin hirveästi näitä pihahommia jne yms.
Hauskaa luettavaa :)
Kyllähän mulla kaveri just tavannu osan näistä kirjoittajista. Sanoi näin viime kesänä: "joka kerta menny apuun kun pyydetty on ja sitten kun oli oma remppa niin ketään ei näkynyt". Ilmesesti muutama "jorma" täältäkin tuntee mun kaverin, tulivat tulokseen että ei ollu sopimusta ja on niin hirveästi näitä pihahommia jne yms.
Ymmärränkö oikein? Että olisimme pyytäneet Jormaa avuksi mutta nyt väittäisin ettei ollakaan pyydetty ja yrittäisin luistaa takaisinmaksusta???
ap
Mua ei tuollaiset "Jormat" heilauta hetkeäkään. Mä sanon sille suoraan että kiitos kovasti avun tarjoamisesta, mutta me ei nyt tarvita mitään. Ilmoitetaan sitten jos tarvitaan sun apua, kiitos.
Ihme nysveröitä jos ei saa omalta tontiltaan jotain jormaa pois.
Yksi tapa on kieltää tulemasta vedoten vakuutusasioihin, tapaturmiin ja vastuisiin. Vaikka urakoitsijaan vedoten.
Toinen tapa on kysyä suoraan Jormalta, onko hän talkooapuna vai odottaako jotain palkkaa.
Tai kutsutte jorman raksalla lounaalle ja sanotte, että siinä palkkaa aamupäivän ahertamisesta.
Ja jos jotain palkkavaatimuksia tulee, teette vastapalveluksena sen, mikä tuntuu kohtuulliselta (8 h maalaus ei ole sitä) tai otatte jutun vitsinä ja sanotte, että katsotaan ensin, mitä työsopimuksessa sovittiin.
toki aiomme vuorostamme auttaa muita jotka meidän rakennuksella ovat talkoilla töissä, mutta heitä on pyydetty tulemaan. Muut talkoomiehemme myös ymmärtävät että vastapalvelusta emme kykene tekemään seuraavan parin vuoden aikana, koska talon jälkeen täytyy piha laittaa jne. Jorma oli ainakin sukulaisperheeltä vaatimassa vastapalvelusta parin kuukauden sisällä ja apuun olisi pitänyt tulla heti seuraavana päivänä, kun vaati. Ei ymmärtänyt kun sanoivat että oma talo on nyt sellaisessa vaiheessa ettei kykene ja viikon kuluttua onnistuisi...
ap
Antaisin paiskia töitä, jos välttämättä tahtoo. Ja mikäli myöhemmin vetoaa siihen, että on ollut apuna sanoisin, että ei me pyydetty ja kaikki muutkin olivat talkoilla. Ja jos pyytää ns. talkoisiin, voisin hieman käydä auttelemassa, mutta en alkaisi siitä stressiä vetämään.
Ei ehdi noita tunteja kertyä. Ei mitään kiertoilmauksia, vaan silteen että menee jormallekin perille.
Meidänkin raksalle oli yks sun toinen kaukainen sukulainen tunkemassa avuksi, ja aivan vaan sen toivossa, että mun mies (kirvesmies) tekisi vastapalveluksia. (Auttaa paljon lähisukulaisia ja hyviä ystäviä, joten omien töiden ja näiden läheisten auttamisten jälkeen ei kyllä auta näitä ilmaisen ammattilaisen perään pyrkijöitä.)
Mua ei tuollaiset "Jormat" heilauta hetkeäkään. Mä sanon sille suoraan että kiitos kovasti avun tarjoamisesta, mutta me ei nyt tarvita mitään. Ilmoitetaan sitten jos tarvitaan sun apua, kiitos.
Ihme nysveröitä jos ei saa omalta tontiltaan jotain jormaa pois.
Tavallaan olet oikeassa, sanoin miehelleni että sanoa vaan aikanaan. Mieheni kuitenkin ajattelee sitä että hänen vanhempansa asuvat Jorman naapurissa ja heidän elämänsä voisi tulla hankalaksi. Jorma nimittäin on aikamoinen natkuttaja muutenkin. Minua ja miestäni moinen ei hetkauttaisi, me ei olla Jorman eikä tämän perheen kanssa missään tekemisissä. Ehkä kerran vuodessa satutaan yhtä aikaa anoppilaan.
ap
toki aiomme vuorostamme auttaa muita jotka meidän rakennuksella ovat talkoilla töissä, mutta heitä on pyydetty tulemaan. Muut talkoomiehemme myös ymmärtävät että vastapalvelusta emme kykene tekemään seuraavan parin vuoden aikana, koska talon jälkeen täytyy piha laittaa jne. Jorma oli ainakin sukulaisperheeltä vaatimassa vastapalvelusta parin kuukauden sisällä ja apuun olisi pitänyt tulla heti seuraavana päivänä, kun vaati. Ei ymmärtänyt kun sanoivat että oma talo on nyt sellaisessa vaiheessa ettei kykene ja viikon kuluttua onnistuisi... ap
mitä sitten? Haittaako se jotenkin, jos joku jorma ei ymmärrä? jorka saa vaatia ihan mitä vaan, mutta jos asioista ei ole sovittu edes suullisesti, aika paha siitä on urputtaa.
jos vaarana on kunnon sukuriita, voisi olla parasta häätää J heti jollain verukkeella.
ja tietenkin itse menisin myös auttamaan takaisin jos pyytäisi ja jos sattuisi silloin sopimaan. mistäs voit etukäteen tietää että sinulle ei juuri sillin sovi kun hän pyytää apua. mistään hänen kirjanpidoistaan en välittäisi tuon taivaallista. omapa on asiansa mitä laskeskelee, ei kai sitä silti tarvitse "kostaa".
En siis alkaisi huhupuheiden takia epäilemään toisten motiiveja.
ja kahvit ollaan joka päivä tarjottu talkoolaisille. Mies oli tänään sanonut Jormalle että tulisi syömään, vaan eipä näkynyt. Isäni joka on myös talkoolaisena raksalla, sanoi että jäiköhän Jorma tontille tunteja pumppaamaan. Teki mieli ruveta kirkumaan, olen niin hermona. No eipähän tarvi miehen kanssa tapella! =)
En siis alkaisi huhupuheiden takia epäilemään toisten motiiveja.
Mieheni sattui olemaan paikalla.
sanokaa heti, että kiva kun tulit auttamaan, mutta teillä ei ole varaa maksaa työstä eli ihan näin vaan ruokapalkalla mennään. Ihan nätisti vaan kerrotte. Ja ymmärrätte, jos Jorma lähteekin pian pois. Varmistakaa kuitenkin, että viesti menee oikeasti perille!
Ota ap ohjat käsiisi ja marssi sen luokse ja kysy!
Selvästikin haluaa huusata jollain raksalla mukamas tärkeenä.. Sille pitää tehdä selväks ettei siitä saa palkkaa, ja jos pyytää miestäsi tekemään jotain "vastapalvelusta" miehes voi aina kieltäytyä. Tollasia vanhempia ukkeleita kuten tämä "Jorma" on paljon, ja ne on jotenkin surullisia tapauksia. Älkää pahottako vanhan miehen mieltä.
Onnea muuten raksaprojektiin ja tulevaan uuteen kotiin! :)
Sitähän voi ihan kauniisti ottaa puheeksi, että teillä ei tämän projektin keskellä ole mahdollisuuksia tehdä vastapalveluksia tai maksaa työstä, mutta ruokapalkalla saa olla mukana kuten muutkin,jos haluaa.
Ihme tyyppejä!!