oletko sivistynyt?
Tuollainen kysymys on eräällä treffipalstalla, jotkut ovat vastanneet kyllä.
Mitä sivistys yleensä on? Pitääkö olla akateeminen voidakseen vastata olevansa sivistynyt, riittääkö yksi korkeakoulututkinto, pitääkö tuntea syvällisesti taidetta sekä tiedettä, ymmärtää fysiikan lakeja ja kemian kaavoja, venäläisiä klassikoita ja etelä-amerikan intiaanikulttuureja, voiko yhden alan asiantuntija, joka ei tunne filosofiaa olla sivistynyt? Voiko kiroileva käytöstavaton taitelija olla sivistynyt?
Kommentit (5)
Kyllä kai kuka tahansa kysyttäessä sanoo olevansa sivistynyt, mutta jokainen myös luo sen oman mallinsa sivistyneestä ihmisestä. Käväisepä lukemassa tuo Rosa Meriläisen kolumni, se ehkä vähän selventää asiaa:
http://www.hs.fi/juttusarja/merilainen/artikkeli/Yleissivistys/11352587…
Mä olen aikaisemminkin tainnut vastata täällä, että mielestäni sivistykseen kuuluu se, että on kiinnostunut ja valmis kokeilemaan. Sivistynyt ihminen ei hauku maanrakoon kenenkään toisen kiinnostuksenkohteita, oli kyseessä sitten ooppera, ralliautoilu tai posliinimaalaus. En myöskään laske sivistyneiksi ihmisiä, jotka tuomitsevat leffan tai musiikin näkemättä/kuulematta sitä, pelkän enemmistön tai kriitikoiden mielipiteen varjolla. Sivistynyt ihminen osaa esittää mielipiteensä hyvin ja perustella ne kunnolla.
Sivistys on kiinnostuneisuutta maailman erilaisia ilmiöitä kohtaan, ja sitä, että osaa perustella näkemyksiään ja vertailla analysoida erilaisia asioita keskenään.
Mielestäni pelkkä nippelitiedon hallinta ei ole sivistystä.
minusta on aika itsekästä ja ylpeilevää sanoa olevansa sivistynyt vaikka sitä olisikin, tavallaan mitätöi sanomansa.
Eikä sitä minusta ole mitenkään noloa myöntää.
Tässäpä pohjustukseksi sanakirjamääritys:
sivistynyt
MOT Kielitoimiston sanakirja 1.0
sivistynyt47
1. ihmisistä, yhteisöistä: sivistykseltään (suhteellisen) kehittynyt; us. = oppinut. Sivistynyt ihminen. Sivistynyt keskiluokka. Akateemisesti sivistynyt akateemisen tutkinnon suorittanut. Kaikkialla sivistyneessä maailmassa.
2. tavoista, käyttäytymisestä tms.: kultivoitunut, hienostunut, kohtelias, säädyllinen. Sivistynyt käytös, kielenkäyttö. Sivistyneet pöytätavat.
Toisin sanoen sivistystä voi mitata ihan objektiivisesti ja määrällisesti. Koska olen maisteri ja teen työtä, jossa olen hankkinut laajan tietomäärän, voin ihan leuhkimattakin kertoa olevani oppinut eli sivistynyt.
TOINEN asia sitten on tuo käytöksen hienostuneisuus. Sitä on tietenkin vaikea itse arvioida.
MUTTA sivistys ei ole mikään elämänasenne, kuten joku tässä aiemmin väitti. Sivistyksen karttumisen kannalta toki on hedelmällistä, että ihminen on kiinnostunut eri elämänaloista, eikä tunne ennakkoluuloja/tuomitse asioita perehtymättä. Mutta varsinaisesti nuo seikat (avoimuus ja ennakkoluulottomuus) EIVÄT OLE SAMA ASIA KUIN SIVISTYNEISYYS.
arvasin.