Lapseton kaverini suuttui minulle, koska lapsestani tulee virikehoitolapsi!
Aloitamme päivähoidon ensi viikolla. Ensin käymme parin päivän ajan yhdessä hoitopaikassa ja noin viikon ajan lapsi sitten käy hoidossa ihan yksin, koko ajan hieman pidempiä päiviä. Tällöin tietenkin saan hieman omaa aikaa, vaikka lapseni sopeutuminen on pääasia.
Tämä on kuulemma veronmaksajien kusetusta. Lapsi pitäisi jättää suoraan päivähoitoon, kun menen töihin.
Kommentit (62)
Kysy sieltä päiväkodista, jos teille ei tullut.
Meidän lapsemme aloitti tammikuussa 2009 eikä tällaista ollut.
Kävimme tutustumassa yhtenä aamupäivänä ja sen lisäksi olin pari päivää mukana aamupäivät. Sitten lapsi olikin jo 8-14 hoidossa loppuviikosta ihan yksin. Todella hienosti meni.
hommat hoidetaan tehottomasti ja kalliisti. Sekä Espoossa että jopa Vantaalla päivähoito pyörii paremmin. Kahden viikon totutteluajat ovat tavallisille lapsille ihan liian pitkät. Ei lapsi siitä hyödy, että äiti on niskan takana kyttäämässä koko ajan...
Eikä kouluihinkaan ole enää viikkojen "pehmeitä laskuja" ollut vuosikausiin.
Espoossa lapselle nimetään "omahoitaja", mikä sen sijaan on oikein hyvä systeemi.
Helsingissä tuli kirjallinen ohje, että tutustumisaika on kaksi viikkoa.
Eli ihan ovat ammattilaisetkin ko. mittaisen tutustumisen kannalta.
Mutta jos joku äiti huoletta heittelee lastaan sinne tänne, niin ei varmaan voi ymmärtää tätäkään rusina-aivoillaan.
kun sain yllättäen töitä ja lapselle piti saada hoitopaikka heti. Kaksi viikkoa on se aika, millon niiden pitää hoitopaikka lapselle järjestää, no mulla oli työt alkamassa just kahden viikon päästä, ja vieläpä hoitopaikka saatiin niin, että luvattiin kolmen viikon päästä lähipäiväkotiin, muuten menis johonkin kauemmas.
Suostuttiin tuohon, ja lapsi oli sen eka viikon mummolassa (mummo otti viikon lomaa töistään). Tosiaan hoitopaikka vapautui sillon kolmen viikon päästä, eikä sinne sitä ennen ollut asiaa totuttautumaan. Tutustumassa toki käytiin.
Sillon kun hoito sit alkoi, oli mulla töitä jo ihan normaalisti joten lapsen hoitokin alkoi täysillä päivillä heti. Ja ihan hyvin sujui.
Onhan se hienoa jos joillakin on ylenmäärin aikaa hengailla jossain päiväkodillä päivät, mutta ei semmonen nyt mikään ainoa oikea tapa aloittaa päivähoito ole.
ja viskelet lastasi minne sattuu ja saat sitten samanlaista palvelua takaisin.
Minä olen äärettömän tyytyväinen lasteni päiväkotiin Helsingissä! Kaikki on toiminut (kustannus)tehokkaasti ja järkevästi ja lapsen etu aina ensimmäisenä.
Eikä omahoitajaa tarvitse erikseen nimetä, kun hoitajien vaihtuvuus on olematon.
23, Helsingissä tuli kirjallinen ohje, että tutustumisaika on kaksi viikkoa. Eli ihan ovat ammattilaisetkin ko. mittaisen tutustumisen kannalta. Mutta jos joku äiti huoletta heittelee lastaan sinne tänne, niin ei varmaan voi ymmärtää tätäkään rusina-aivoillaan.
Me olemme juuri aloittamassa Helsingissä päiväkodissa elokuun alussa ja mitään kirjallisia ohjeita ei olla saatu...
Tämä ohje annetaan Espoossa ja Tuusulassa kaikissa päiväkodeissa. Uskon että myös Oulussa ja Kuopiossa laajalti käytössä.
Miten on laiska, jos vie päivähoitoon, kun menee töihin?
Jos on 5-6 vuotias, ymmärrän hoitoasian. Mutta kukaan alle 3-vuotias lapsi ei tarvitse niitä seliseli-virikkeitä. Yritättekö huuhdella huonon omantunnon tällaisella soopalla? Laiska mikä laiska!!!
Surullista on jos lapsen hyvinvoinnin mahdollisimman hyvin takaaminen tuntuu turhanpäiväiseltä hengailulta. Uskon että tulevaisuudessa ymmärretään paremmin päivähoidon alun merkitys, j siihen sisältyvä suuri stressi ja yleisesti kehitetään käytäntöjä jotka ihan oikeasti lasta ja vanhempia auttavat. Tästä on jo olemassa runsaasti näyttöä ja tulevaisuudessa ehkä vanhemmat ja työnantajat pitävät itsestään selvänä että taaperon äidin työn aloitus merkitsee aina kunnollista tutustumista päivähoitoon, ennen kuin äiti pystyy työt aloittamaan.
Surullista on jos lapsen hyvinvoinnin mahdollisimman hyvin takaaminen tuntuu turhanpäiväiseltä hengailulta. Uskon että tulevaisuudessa ymmärretään paremmin päivähoidon alun merkitys, j siihen sisältyvä suuri stressi ja yleisesti kehitetään käytäntöjä jotka ihan oikeasti lasta ja vanhempia auttavat. Tästä on jo olemassa runsaasti näyttöä ja tulevaisuudessa ehkä vanhemmat ja työnantajat pitävät itsestään selvänä että taaperon äidin työn aloitus merkitsee aina kunnollista tutustumista päivähoitoon, ennen kuin äiti pystyy työt aloittamaan.
isät voi olla ja mennä miten haluaa? Miksi se muuten on just äiti joka siellä päiväkodissa tarvitaan alussa? Onko montakin isää nähty siellä pyörimässä?
että se joka on hoitovapaalta palaamassa töihin hoitaa sen tutustuttamisen. Toinenhan on jo töissä.
Tai sitten sen voi toki hoitaa esimerkiksi kesälomalla tai jos on muuten joustava työ, joka mahdollistaa sen.
Ihan sama kumpi vanhempi se on. Meillä se olin minä, koska minulla on oma firma, jonka puitteissa työajan joustot on helppo toteuttaa. Vastaavasti meillä sitten taas isä on hoitanut sairaspäivystykset, koska se hoituu häneltä joustavammin.
Vanhempain- ja hoitovapaat pidimme puoliksi.
Varmaankin tässä puhutaan nyt lähinnä äidistä, koska ap ja kommentoijat ovat äitejä.
Tai sitten on ymmärtänyt väärin koko asian. Siis lapsesi on hoidossa viikon ennen kuin aloitat työt? Juuri niin kuuluu ollakin että ensin yhdessä tutustutte ja sitten lapsi on ekana päivänä yksin muutaman tunnin seuraavana tunnin pari pidempään jne. Eihän sitä lasta kerralla sinne 8-10 tunniksi jätetä. Ihan oikein siis olet tekemässä.
nimettömien päivähoitohenkilökunnan edustajien ja kiukkuisten äitien purkauksia siitä, miten päiväkoteja lopetetaan, siirretään, yhdistetään, jätetään sijaisitta ja lapset ovat pulassa, kun on kaksi aikuista 20 lasta kohden. Tässä meillä on helsinkiläinen, jonka päiväkoti on itse unelma! Kaikki toimii eikä maksakaan mitään! Missä tällainen pk mahtaa sijaita?
ehkä sinä vain itse toheloit ja viskelet lastasi minne sattuu ja saat sitten samanlaista palvelua takaisin.
Minä olen äärettömän tyytyväinen lasteni päiväkotiin Helsingissä! Kaikki on toiminut (kustannus)tehokkaasti ja järkevästi ja lapsen etu aina ensimmäisenä.
Eikä omahoitajaa tarvitse erikseen nimetä, kun hoitajien vaihtuvuus on olematon.
En ole väittänyt, ettei se maksa mitään. Me maksamme kyllä ihan täydet maksut ja veronmaksajat sen lopun.
Helsingissä on tämä päiväkoti.
Ap - ystäväsi ei vain tajua että kyseessä on harjoittelu päiväkotia varten. Se on ihan normaalia. Muutama provomammakaan ei tajua sitä täällä. Unohda koko huutelijat ja kaverisi mielipiteet.
Mutta tähän muuhun vellovaan keskusteluun. Mitä jos nyt taas kerran aaveemammat hyväksyttäisiin se että maailmassa on muitakin oikeita tapoja toimia kuin se oma? Ja että joku muukin tapa saattaa olla lapselle ihan yhtä hyvä kuin se oma tapa eikä aiheuta sen ihmeempiä traumoja.
Olemme varmaan kaikki samaa mieltä näistä asioista (tai sitten ei):
1. Lasta ei kannata dumpata päiväkotiin ilman minkäänlaista tutustumista/harjoittelua. Eli viedä ekana päivänä päiväkotiin klo 7:30 ja hakea klo 17:30.
2. Lapsen kanssa ei kannata tustustua päiväkotiin ja harjoitella siellä oloa kuukausitolkulla.
Mikä sitten sopii kullekin lapselle on varmasti oman vanhemman tiedossa. Erittäin utelias, avoin ja sosiaalinen (ns. "reipas") lapsi suorastaan hätistelee vanhempaansa pois. "Heihei, heihei, heihei" kuuluu vaan. Päiväkoti on tällaiselle lapselle niin ihana uusi juttu että vanhempien läsnäolo viikkotolkulla vain häiritsee lasta. Tässä tapauksessa 3-4 päivän harjoittelu on varmasti riittävä varsinkin jos päivät ovat lyhyehköt. Esim. maanantaina 2,5h tutustumista vanhemman kanssa, tiistaina 4h tutustumista vanhemman kanssa, keskiviikkona lapsi yksin 4h, torstaina lapsi yksin 6h (aamiaisesta välipalaan). Kuten sanottu jollekin lapselle tämä olisi kauhistus kun taas toiselle tässä ei ole mitään ongelmaa.
Toisaalta sitten ujompi lapsi tarvitsee tietenkin enemmän tukea ja harjoittelua. Lapsi joka viihtyy puistossakin mielummin vanhempansa helmoissa kuin ottaa kontaktia muihin lapsiin tuskin sopeutuu kovin nopeasti päiväkotiin. Silloin kannattaa ottaa rauhallisempi tahti. Ensimmäisellä viikolla olla kokoajan vanhemman mukana ja vasta toisella viikolla jättää lasta aivan pikkuhiljaa yksinkin päiväkotiin. Kuten sanottu toinen lapsi taas turhautuisi tästä.
Tässä vellovassa keskustelussa kuultaa nyt se pelko että oma valinta aikoinaan olisi ollut väärä. Halutaan siksi pönkittää sitä että "vain minun valintani oli oikea ja vain minä tein valinnan joka on lapselle hyväksi". Hyvät ihmiset. Ihmisiä on erilaisia. Lapset ovat ihmisiä. Lapsetkin ovat siis erilaisia. Jos jollain on toiminut 4 päivän harjoittelu ja itse olette harjoitelleet kaksi viikkoa niin se ei tarkoita että jompikumpi teistä on tehnyt väärin. Sitä omaa valintaa ei tarvitse pönkittää sillä että haukkuu toiset tai vetoaa viranomaisiin ("siis kyllä hyvissä kunnissa jo tulee kirjalliset ohjeetkin että...on se sääli että kaikissa kunnissa ei vielä tajuta..."). On itse asiassa huono asia jos on kuntia/päiväkoteja joissa koitetaan saada kaikki lapset samaan muottiin tämän aloituksen kanssa. Silloin ei oteta huomioon lasten temperamenttieroja jotka vaikuttavat todella suuresti siihen miten päiväkodin aloitus kannattaa toteuttaa käytännössä.
että Helsingissä ja lukuisissa muissa kaupungeissa ammattilaiset suosittelevat sitä kahden viikon jaksoa.
että Helsingissä ja lukuisissa muissa kaupungeissa ammattilaiset suosittelevat sitä kahden viikon jaksoa.
maksimissaan viiden päivän jaksoa harjoitteluun. Kyseessä ei ole mikään koko kaupungin kattava suosittelu vain päiväkotipohjainen.
Myös usea tuntemani espoolainen päiväkodin johtaja suosittelee vain 3-4 vrk harjoittelua.
Eli 45 - toimit yhä niin että poimit ammattilaisten mielipiteistä vain ne jotka pönkittävät omaa ajatusmalliasi ja jätät huomioimatta ne mielipiteet jotka eroavat omasta käsityksestäsi. Luultavasti kategorisoit nämä ammattilaiset vielä mielessäsi huonoiksi.
Mitä hyötyä tuosta on?
44 - päiväkodin johtaja ja neljän (hyvin erilaisen temperamentin omaavan) lapsen äiti
Pk-johtaja ja omahoitaja suosittelivat vajaan viikon harjoittelua niin että perjantai olisi jo kunnon päivä mutta lyhyt.
Eli 44, ei ainakaan Helsingissä kaikki suosittele sitä kahden viikon harjoittelua.
vastoin ylempää ohjetta.
Ja ei, en kategorisoi enkä poimi, vaan kerron vain faktan.
Sinä tässä kategorisoit, oletat ja väität ilman sen kummempia perusteita.
45
Meillä lapsi aloitti 1/2010 päivähoidossa Helsingissä Pk-johtaja ja omahoitaja suosittelivat vajaan viikon harjoittelua niin että perjantai olisi jo kunnon päivä mutta lyhyt. Eli 44, ei ainakaan Helsingissä kaikki suosittele sitä kahden viikon harjoittelua.
Oltiin kuitenkin harjoittelemassa jo kesäkuun lopussa kun päiväkoti on kiinni nyt heinäkuun.
Meillekin suositeltiin neljän päivän harjoittelua ja niin tehtiin. Tietty en tiedä miten tulee nyt aloitus sitten ensi maanantai menemään. Olen mukana vielä maanantain aamupäivän kun kesäkuun lopusta on kuitenkin enemmän aikaa.
Lapsi aloitti nyt maaliskuussa. Tutustuttiin neljä päivää ja viidentenä lapsi oli jo 8-14.30 päiväkodissa yksin.
Hoitaja vielä sanoi että monen viikon vitkuttelu ei ole kenellekään hyväksi
Jos on 5-6 vuotias, ymmärrän hoitoasian. Mutta kukaan alle 3-vuotias lapsi ei tarvitse niitä seliseli-virikkeitä. Yritättekö huuhdella huonon omantunnon tällaisella soopalla? Laiska mikä laiska!!!