Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua 2-vuotiaan pottapulmaan

Vierailija
25.07.2010 |

Poika on 2v3kk. Olin ajatellut, että pääsee nyt kesän aikana pois vaipoista. Käy potalla säännöllisesti ja tekeekin lähes joka kerta pissin pottaan. Ongelma on se, ettei hän mitenkään ilmoita hätäänsä. Kakankin tekee aina housuun, vaikka olisi juuri istunut vartin potalla. Miten saan lapsen ilmoittamaan hätänsä? Poika ei puhu vielä, joten en oletakaan, että sanoisi "pissi tulee" tms. Mutta edes menisi vessaan hädän yllättäessä? Kaikki vinkit tervetulleita!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä jos sä viet lapsen kerran tunnissa potalle ja aina ruokailun jälkeen?

Vierailija
2/7 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä oikein voi väkisin opettaa. Lapsi oppii ilmoittamaan hädästään ajoissa sitten kun on siihen valmis. Meillä esikoista potatettiin juuri noin kuin teillä kaksivuotiaasta vähän väliä ja silti vahinkoja sattui ihan kokoajan. Lapsi ei osannut kertoa hädästään ennenkuin oli liian myöhäistä. Ja sitten kun oli noin 2,5-vuotias niin yhtäkkiä vaan oppi ja vahingot loppuivat siihen.

Kuopuksen kanssa en ottanutkaan sitten asiasta lainkaan stressiä. Hän ei edes suostunut potalle ja olikin täysin vaipoissa vielä 2-vuotiaana. Välillä koitin potalle, mutta ei tuntunut olevan valmis. Sitten rupesi ilmoittamaan aina kun tuli pissa vaippaan ja päätin kokeilla että josko onnistuisi. Lapsi oppi täysin päiväkuivaksi päivässä. Yhdet pissat tuli housuun ja sen jälkeen ei ole vahinkoja sattunut viimeisen reilun kuukauden aikana kuin ehkä kaksi kertaa. Hänen kanssaan meillä osui ajoitus täysin nappiin ja kuivaksi opettelu oli tosi helppoa.

Minä ainakin olen siis sitä mieltä, että lapsi oppii kuivaksi sitten kun on siihen valmis. Voittehan te toki lasta kiikuttaa potalle vähän väliä, mutta ei hän kuitenkaan varsinaisesti kuiva ole ennenkuin osaa jotenkin hädän ilmaista ja mennä potalle ajoissa. Ja siihen ei minun mielestäni voi opettaa, aika on ainoa joka auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole munkaan mielestä vielä kuiva, koska ei osaa ilmaista hätäänsä. Ehkä me sit laitetaan vielä hetkeksi vaippoihin. Ajattelin vaan, et olisi niin helppo nyt kesällä opetella..

ap

Vierailija
4/7 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin esikoisen kanssa ajattelin kokeilla heti keväällä - ei mitään ilmaisemisen hajuakaan, eikä edes itse huomannut välttämättä kun pissa lorisi, eikä haitannut vaikka housut oli märät. Lopetettiin kokeilu. Kahden kuukauden kuluttua uusi yritys ja olikin parissa päivässä kuiva...

Kannattaa siis jättää nyt rauhaan ja kokeilla vähän ajan kuluttua uudestaan.

Vierailija
5/7 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy potalla itsenäisesti. Tulee hakemaan kun on käynyt potalla.

Kannattaa käyttää potalla ennen ruokailua, ruokailun jälkeen, ennen ulkoilua, ulkoilun jälkeen, ennen unia.

Kyllä se siitä lähtee!

Meillä potta on olkkarissa, seuraan poikaa ja ehdottelen pisulla käymistä.

Testatkaa myös pönttöä? Meillä kakkonen halusi lähes suoraan vaipoista pöntölle.

Älä tuskastu lapseen, kyllä lapsi oppii tunnistamaan tarpeensa kun herkistyy.

Vessa saattaa olla liian jännä paikka pienelle lapselle ja riisuminen haasteellista.

Kannattaa vähän seurailla miten lapsi toimii ennen kakkaa, jotkut lapset saattaa kertoa kakasta niin että ehdit reagoimaan siihen ehdottamalla pottaa.

Itse kävin puolituntia sitten istuttamassa meidän 5 kk ikästä vauvaa pöntöllä. ;)

2- vuotiaalle voi koittaa mahdollisesti yrittää tarrojen antamista aina kun kakka tulee?

Positiivista huomiota kun saadaan kakka tai pissa oikeeseen paikkaan.

Mutta kannattaa muistaa että 2- vuotias on vielä pieni, jos ei onnistu niin anna aikaa. Ikävintä mitä voi tulla on että lapsi alkaa kakkaa panttaamaan ja tulee ummetusta.

Vierailija
6/7 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pottatreenit ovat olleet nyt pitempään käynnissä. Välillä saa tarran onnistuneesta pissasta potassa (välillä tuon tarran antaminen vaan unohtuu). Tällä hetkellä noin puolet ehkä osuu pottaan.

Mutta on nyt viime aikoina ruvennut itse ilmaisemaan hätäänsä, mutta ei välttä malta istua potalla. Aamulla herätessäänkin menee ihan itse potalle ja rupeaa yövaippaa avaamaan ja tekeekin ne tarpeet pottaan runsaiden kehujen kera. Myös päivällä saattaa ilmoittaa pissasta tai kakasta ajoissa ja rupeaa itse siirtymään vessaan päin. Tyttö ei saa vielä itse pikkuhousujaan alas, joten täytyy rivakasti aina mennä mukaan ja malttaa tyttöä myös hetki istuttaa jos tarpeet eivät olekaan heti tulleet.

Mutta minä en kyllä jaksanut sitä, että itse katsoisin kellosta milloin tyttöä pitää kiikuttaa potalle vaan lähdin siitä, että tyttö oppii itse ymmärtämään tarpeensa. Ja kyllä meillä on monet pissat tulleet lattialle, matolle ja ulos, mutta ne saa siivottua pois.

Tyttö ei myöskään itse yhtään tykkää jos on pissat housuissa vaan rupeaa sellaista pientä itkua vääntämään ja hokee "pissaa". Meilläkään ei hirveästi vielä puhuta, vain yksisanaisesti.

Mutta siis, minä uskon, että lapset todella oppivat kuiviksi kun ovat valmiita ja ymmärtävät pissatouhun päälle. Esikoinen oppi joskus samanikäisenä kuivaksi, mutta lapset ovat yksilöitä.

Vierailija
7/7 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin annettiin esikoiselle tarra aina kun tuli pisut tai kakat oikeaan paikkaan. Ja olikin aina tarrasta innoissaan. Mutta meillä se ei kyllä silti yhtään auttanut varsinaista kuivaksi oppimista. Lapsi kyllä saattoi pissata tai kakata pottaan, kun oikeaan aikaan vei, mutta mielestäni lapsi on oikeasti kuiva vasta kun osaa itse ilmaista että on hätä sen verran ajoissa, että jotain mahdollisuuksia ehtiä vessaan ajoissa. Ja tämän käsittääkseni jokainen lapsi oppii ajallaan eikä sen oppimista voi juurikaan tarroilla tai muulla vastaavalla nopeuttaa.

Toki lapsi voi olla näennäisesti kuiva, jos tarpeeksi usein kiikutetaan potalle. Mutta oikeasti kuiva lapsi on mielestäni vasta silloin, kun osaa hätänsä ilmaista ennenkuin pissa / kakka on jo housuissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme