Maalaiset vs kaupunkilaiset.
Mistä johtuu tämä ainainen kina? Miksi jompikumpi on parempi ja toinen huonompi?
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:48"]
mutta itse en ole järin älykäs ja mulla äikkä 5 enkä osaa pistää kunnolla pilkkuja isoja kirjaimia ja pisteitä
[/quote]
en ymmärrä mistä puhut
ap
Jos puhutaan nyt "stereotypisestä juntista", ts. maalaistollosta.
Niin se ero on siinä, että juntit juttelee tuunatuista toyota coroloistaan ja bemarien vanteista, siitä kuinka paljon kukin nostaa penkistä ja vetää protskua.
Juntti tuntuu käyvän vähän yksinkertaisemmin, juntti tietää "oikean" ratkaisun kaikkiin maapallon vaikeisiin asioihin, kuinka nälänhätä ja sodat ratkaistaan jne. Yleensä tuo vastaus on tämmöinen "atomipommi sinne vaan! Miks ei?"
Junteilla on hauskempaa koska ne on suuremman osan ajasta ilosia verrattuna "kaupunkilaisiin", itse päättelen tämän johtuvan vain siitä että hitaamman aivotoiminnan seurauksena ei ehdi murehtia liikaa syvällisiä. Ja juntit osaavat tyytyä ja olla iloisia pienestä.
Toisaalta, kuten joku tässä ketjussa jo sanoi, että kaupungeissa on enemmän korkeastikoulutettuja ihmisiä, voi melko suurella todennäköisyydellä vaikuttaa siihen, mistä ihmiset kaupungeissa keskenään keskustelevat, kun taas jos kylässä kaikki viljelee perunaa niin sitten varmaan keskustellaan traktorista ja perunasta koko kylän voimin?
Toisaalta oon myös miettinyt, kun kaverilla on mökki eräässä pikkukylässä tuolla pohjanmaalla, ja siellä asuvista noin 80% on jotain sukua tälle kaverille, ja siis samalla toisilleenkin, ja kaveri jopa myönsi että serkkujen kanssa siellä peuhataan. Niin ei varmaan sukurutsaaminen ainakaan asiaa yhtään auta? Sielläkin yhen kesän vietettyäni kattelin ku ukot kävelee kauppaan 10metrin minuutti vauhdilla, suu auki saappaat jalassa. Jos elämä olis tuossa sen 50 vuotta niin eikai siinä päässä enää paljoa liikkuis?
Tässäpä tämä tulikin , vastaus siihen miksi kaupunkilaiset niin vihaavat maalaisia?
Oikea juppien juppi kirjoittaa "tietämyksensä" maalaisista, heh!
vihamielisyyttä, jotka eivät ole tutustuneet toisen asuinpaikkaan kunnolla. Siis jos kaupunkilainen ei tunne yhtään maalaista kunnolla ja ole viettänyt yhtään hetkeäkään maalla, ennakkokäsitykset jylläävät, ja tietty toisin päin.
Itse olen koko elämäni asunut helsingissä, ja täytyy myöntää etten koskaan ole törmännyt helsinkiläiseen, joka jotenkin arvostelisi kehä kolmosen ulkopuolella asuvia.
Joskus joku on voinut sanoa, että kun maalla ei ole mitään, tarkoittaen sitä että kun siellä ei ole kuin se pikku kyläpahainen ja ne muutamat kaupat.
Itse olen asunut nyt parisen vuotta maalla, pohjoisessa, miehen kotipaikka kunnalle muutettiin, ja kyllä se on niin, että nämä nuoriso jotka palaavat lomilla suuresta maailmasta on niitä pahimpia kaupunkilaisten mainetta likaavia.
Ollaan niin olevinaan jotain hienoa kun asutaan isossa kaupungissa ja siellä on sitä jotain kaikkea. Puhutaan kuin parhaatkin stadilaiset ja annetaan ymmärtää ettei kotipaikkakunta ole mitään ison ja mahtavan helsingin rinnalla. ja isoon ääneen huudetaan, että ikinä en takas tuu tähän junttikylään:)
Sitten luullaan että kaikki kehä kolmosen sisäpuolella asuvat ovat samanlaisia, vaikka suurin osa heistä on ihan tavallisia tallaajia, jotka pukeutuvat tuulipukuun ja käyvät 8-16 töissä ja viettävät lopun aikaa perheen kanssa.
Monet, täällä missä asun, yllättyvät kun sanon että olen syntyjäni helsinkiläinen. Kun eihän helsinkiläinen voi olla millään mukava ja maanläheinen ja viihtyä maalla...:D
että tää kaupunkilaiset ja maalaiset -vastakkainasettelu on sellaisten ihmisten mielessä, joillla on muutenkin hyvin pieni elämänpiiri ja ehkä aika suppea kokemusmaailma. Itse olen kotoisin pikkukaupungista, asunut kahdesti ulkomailla, 10 vuotta Helsingissä ja nyt maalla. Ns. juntteja ja epämiellyttäviä ihmisiä löytyy joka paikasta, samoin kuin mukavia ja sivistyneitä.
26v Helsingissä ja nyt oon asunu 16v maalla.
Maalla asuu usein, varsinkin pienimmissä kylissä sisäänlämpiävää kansaa ja uudisasukkaat otetaan vastaan nihkeästi, tosin kun nämä jörmyt täällä saa lämpiämään niin nämä kyllä ovat ystävällisempiä, kuin kaupunkilaiset. Kaupunkilaiset on usein tekopyhiä. Itse kaipaan satunnaisesti kaupunkiin, esim pieni shoppailu kaksio olis ihan jees, mutta kyllä täällä maalla asuminen on 100x parempaa ja lepposampaa, kuin kaupungin kiireisessä rytmissä. Ja itse haluaisinkin muuttaa vieläkin maaseudummas, kuin nyt asun.
Maalla asuu usein, varsinkin pienimmissä kylissä sisäänlämpiävää kansaa ja uudisasukkaat otetaan vastaan nihkeästi, tosin kun nämä jörmyt täällä saa lämpiämään niin nämä kyllä ovat ystävällisempiä, kuin kaupunkilaiset.
että täällä naapurit ovat kiinnostuneita ja haluavat tutustua, kaupungissa ei. En tosin olisi naapureihin tutustumista niin erityisesti Helsingissä kaivannut, siellä kun asutaan lähekkäin, niin mukavampi pitää etäisyyttä.
- sua edellinen kirjoittaja
Maalla asuu usein, varsinkin pienimmissä kylissä sisäänlämpiävää kansaa ja uudisasukkaat otetaan vastaan nihkeästi, tosin kun nämä jörmyt täällä saa lämpiämään niin nämä kyllä ovat ystävällisempiä, kuin kaupunkilaiset.että täällä naapurit ovat kiinnostuneita ja haluavat tutustua, kaupungissa ei. En tosin olisi naapureihin tutustumista niin erityisesti Helsingissä kaivannut, siellä kun asutaan lähekkäin, niin mukavampi pitää etäisyyttä.
- sua edellinen kirjoittaja
Itselläni ei ollut ennakkoluuloja, mutta miehen sukulaiset, eli siis asuinpaikkamme paikalliset, varoittelivat kuppukunnista ja muista.
Minut on otettu niin hienosti vastaan että ihan melkein itkettää:) Muutamassa vuodessa saanut liudan hyviä ystäviä itselleni.
Helpommin kuin helsingissä.
Nautin maalla olosta, elämä on kuitenkin vähän erilaista, vaikka loppujen lopuksi ihan samanlaista kuin kaupungissakin.
Toisaalta, helsingissä ei minulle ollut tarve saadakkaan ystäviä ulkopuolisista ihmisistä, koska suku ja ystävät olivat jo valmiina.
T: pari vuotta pohjoisessa asunut
että tää kaupunkilaiset ja maalaiset -vastakkainasettelu on sellaisten ihmisten mielessä, joillla on muutenkin hyvin pieni elämänpiiri ja ehkä aika suppea kokemusmaailma.
Tähän mäkin olen päätynyt. Suppea kokemuspiiri ja sellainen asenne, että vain omat ratkaisut ovat oikeita tai jotenkin aitoja. Niistä syntyy vastakkainasettelu tässäkin asiassa.
15 vuotta. Kyllä maalla asumisessa on puolensa. Asioita on paljon helpompi toimittaa. Ei ole ruuhkia, välimatkat asutustaajamassa on lyhyet, parkkipaikan saa aina oven vierestä, parkkiruudut on isoja ja parkkisakkoja ei tunneta. Kaupungissa menee aikaa tuhottomasti ihan perusasioiden hoitamiseen. Samoin terveyspalvelut on yleensä paremmat maalla. Ei ole tarjolla ehkä sairaalaa, mutta hammaslääkärille esimerkiksi pääsee maalaiskunnissa parissa viikossa, kun taas kaupungissa ei koskaan.
Pukeutuminen, hienot harrastukset yms. ei ole niin tärkeitä. Tuulipuku on hyvä uniformu joka paikkaan. Se säästää rahaa ja vaivaa.
Toisaalta taas pienet kunnat on sisäänlämpiäviä. Ikävin puoli on ehkä sellainen suppeus sen suhteen, että kaikkea toiseutta ja persoonallista paheksutaan. Ei osata iloita väriläikistä vaan ollaan lauamana paheksumassa. Toinen todella ikävä puoli on se, että jos olet vaikka julkisessa työssä ja satut joutumaan sen sukumafian hampaisiin, niin olet mennyttä. Se mylly jauhaa ja jauhaa... Mitään oikeusturvaa ei ole ja niin kauan se jatkuu, kun tajuat lähteä. Sitä ei oikeasti tajua, millaista se on, kun kaikkialla on seinä vastassa ja painostusta tulee niskaan oli syytä tai ei. Mitään oikeutta et saa, koska koko "koneisto" on sinua vastaan. Tää voi kuulostaa vainoharhaiselta, mutta monta tapausta olen maalaiskylässä nähnyt. Yleensä uhri on muualta tullut, koulutettu, hyvässä työssä ja näkyvä persoona. Sitä ei siedetä ja se pitää tuhota. Alussa ollaan mukavia ja innostuneita... ja sitten se alkaa.
Minä olen kai sitten sekoitus näitä molempia. Näen molemmissa paikoissa hyvää ja huonoa, samoin niiden ihmisissä. Tuntuu, että maalaisille en kelpaa kun juuret Helsingissä mutta kaupunkilaiset naureskelevat ajatukselle että äitini on maalta (vieläpä Savosta...). Ja tuo yhdistelmä vanhemmissani on vieläpä melko outo, koska yleisesti ottaen kumpikaan paikka ei voi sietää toista :D.
Maalla on hidasta, puhdasta ja leppoisaa, yksinkertaista. Juorutaan paljon, tiedetään muiden asiat jne. kun taas kaupungissa saa olla "turvassa" eikä ketään oikeastaan kiinnosta kuka olet ja mistä tulet. Maalla tiettyyn sukuun kuuluminen voi avata tai sulkea ovia työmarkkinoilla; kaupungissakin paljon pelataan suhteilla, mutta ei yhtä törkeästi sentään. Maalla ei siedetä yksilöllisyyttä ja jos liikaa erottuu, syytetään "kun se on kaupunkilainen". Kaupungissa pitäisi olla aina huoliteltu ettei olisi "juntti maalainen". Maalla kukaan ei saa olla liian "hieno", kaupungissa pitää olla tiedostava ja kiinnostava. Huoh.
Mutta ihmettelen aina kovasti näitä "kaupungissa ei tunne edes naapureita"-kommentteja. Kun minä olen aina tuntenut ne :) Lapsena naapuruston lapset olivat se joukko, jossa opeteltiin elämää ja ystävyyttä. Ja aikuisena olen lähes joka asunnossa jopa ystävystynyt naapureiden kanssa ja huolta on pidetty puolin ja toisin. Tälläkin hetkellä tärkein "yhteisöni" perheen lisäksi on naapurit.
Minä koen kyllä olevani ihan hyvä ihminen, jolle toistenkin hyvinvoinnilla on merkitystä. Olen hyväntuulinen ja tervehdin ihmisiä, joskus jopa hymyilen ;) Satun nyt vain olemaan juuriltani helsinkiläinen ja rakastamaan tätä kaupunkia niin paljon, että muutto muualle on mahdoton ajatus. Pystyn silti ymmärtämään sen, että kaikki eivät halua täällä asua, enhän minäkään halua asua, tai edes kamalasti käydä, muualla. Enkä pidä "maalaisia" huonompina ollenkaan. Heillä ehkä on vain vähän erilainen elämänmeno, mutta mahtuu meitä aika monenlaista viheltäjää tähänkin pieneen kaupunkiin :)
Toivon, että jokainen löytää sen itselleen parhaan kodin!
Sen hetkinen asuminen on ollut aina parasta. Tyytyväisyys elämään lähtee muusta kuin ulkoisista olosuhteista.
ja tietämättömyydestä, niinkuin kaikki muutkin turhanpäiväiset kinat (kts. duunarit vs akateemiset).
On olemassa ihmisiä jotka voivat tuntea itsensä hyviksi vain, jos ensin julistavat jonkun toisen ihmisryhmän huonoksi.
Mistä johtuu tämä ainainen kina? Miksi jompikumpi on parempi ja toinen huonompi?
Maalla ihmiset on älykkäämpiä. Johtunee puhtaasta ilmasta ja puhtaasta ravinnosta.
Maalla yleisesti ihmiset yleensä myös suvaitsevaisempia. Tiedän monia ihan neekereitäkin jotka asuneet maalla eikä ole koskaan kohdanneet rasismia. Näytäpä kaupungista yksikin.
Maalla on vuodenajat, ei ole likaista, ja monia muita asioita.
tällaisista jonninjoutavista asioista ovat sellaisia, joilla ei ole kokemuspohjaa siihen toiseen, vaan heti puolustetaan sitä omaa, vaikka eihän se kinaamisella ja puolusteluilla mihinkään muutu.
Itse ole kaupungista maalle muuttanut, minulla on laaja kirjo ystäviä niin kaupungista kuin maaltakin ja eri puolilta Suomea löytyy sukua ja ystäviä. Ja kyllä sen huomaa, että maalla ne haukkuvat, jotka eivät ole ehkä edes koskaan käyneet isossa kaupungissa ja taas kaupunkiystävieni ystävistä huomaa ne ennakkoluuloiset, joiden maalaiskäsitys on juurikin luokka juntti ja perunapelto.
Itse ajattelin aina pysyväni kaupunkilaisena, palvelut lähellä, menoa ja ihmisiä ympärillä, mutta kuinkas kävi - täältä maalta löysin niin uskomattoman rauhan ja tunsin oikeasti tulleeni kotiin. Sitä toivon muillekin, että jokainen voisi asua sellaisessa paikassa, mikä tuntuu oikeasti kodilta, oli se sitten maalla tai kaupungissa.
kauhistuttaa se saasta ja se ettei voi antaa lapsen koskea mihinkään.
En tiedä mutta kaupnkilaiset ovat ns. uusavuttomia ja asuvat ahtaasti. Edes renkaiden vaihto autoon ei onnistu. Ja jos yritystä olisi jää se yritykseksi kun ei tiedetä mitä työkalua siihen tulisi käyttää ja jos tiedettäisiinki tullaan se 5e työkalu lainaamaan siltä ns. maalaiskaveriltaan ja todetaan että ensi vuonna vien kyllä renkaat rengashotelliin, ja taas karvaiset kädet käärivät rahat tyhmemmiltä.
Politiikka on tehnyt ja tekee erottelun; tuottaa myös vääristynyttä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Maalla ihmiset on älykkäämpiä. Johtunee puhtaasta ilmasta ja puhtaasta ravinnosta.
Maalla yleisesti ihmiset yleensä myös suvaitsevaisempia. Tiedän monia ihan neekereitäkin jotka asuneet maalla eikä ole koskaan kohdanneet rasismia. Näytäpä kaupungista yksikin.
Maalla on vuodenajat, ei ole likaista, ja monia muita asioita.
Suvaitsevaisempia ja seuraavassa lauseessa N-sana. Hahah tästä näemme myös että maaseudulla ihmisten Ä-O on pienempi
Mä en edes tiedä, olenko kaupunkilainen vai maalainen :D
Asutaan eräässä kaupungissa ja keskustaan on matkaa yli 20 kilsaa. Lähimpään kauppaankin on matkaa 5km. Lääkäriin, apteekkiin tms. 10 kilsaa.
Peltoa tältä suunnalta lähinnä löytyy. Ei ole omituista että joku ajelee traktorin kanssa vastaan. Tässä kaupunginosassa asukkaita on reilu 500 eikä lähialueetkaan ole sen runsaslukuisempia. Noh, ehkä tuo alue, jossa on esim. lääkäripalvelut sun muut.
Kait mä sitten olen puoliksi molempia :D