Miksi suomessa lasten nimet paljastetaan
muille vasta ristiäisissä? Siihen asti se tuntuu olevan aina suurikin salaisuus. Kuuluuko se jotenkin oleellisesti kristinuskoon?
Kommentit (13)
tietää nimen millä kutsua luokseen. Siksi vauvan nimeä ei kerrottu ennen kuin lapsi saatiin kastettua kirkon suojaan.
nimi on tavallaan ohjelmannumero mitä odotetaan.
tapana. Mä en ollut koko käytännöstä kuullutkaan ennen 2000-lukua.
ja toiset päättävät nimen vasta ristiäispäivänä:)
- Meillä oli kolme eri vaihtoehtoa joita puitiin vielä "ristiäisten alkaessa"... joten ei kerrottu etukäteen....
ei kai sillä muuta merkitystä ole. Kai suomalaisilla saa jotain olia juttujakin olla, ettei heti tarvitse verrata?
Toisaalta kun nimi on rekisteriin siinä vaiheessa menossa ja 'julkisesti' nyt kaikille kerrottu, niin eipähän ole isoäideillä ja kummeilla siihen enää vaikuttamista:)
usko ei ole (enää?) mitenkään tekemisissä ristiäisten kanssa, halutaan vain pitää perinnettä yllä verhoamalla uskonnollinen tarina piiloon.
typerää. Monet niin salaperäisiä, että "ei kerrota ennen kuin ristiäisissä". Voisinpa näihin aina sanoa, ettei vois vähempää kiinnostaa. Ei se tee lapsesta yhtään sen kiinnostavampaa, vaikka nimi olisikin SE SUURI SALAISUUS. No joidenki pitää tehdä aina itsestään jollain tapaa numero. Meillä lapsella oli "julkisesti" jo nimi heti kun sukupuoli oli varma ja nimi päätetty.
Vai onko lapsi vain "poika Virtanen"?
Lapsi on tosiaankin "poika Virtanen" niinkauan kun hänelle merkitään nimi rekisteriin.
Sinänsä musta on hassua että tämä aihe jaksaa herättää aina niin paljon suuria tunteita. Me ollaan kerrottu lapsen nimi heti kun se ollaan tiedetty (esikoisen kanssa nimenantopäivän aamuna) mutta mua ei yhtään haittaa jos joku tahtoo salailla sitä. Te, joiden mielestä se on typerää, suhtaudutteko muihinkin perinteisiin yhtä nuivasti?
Eihän kastetilaisuus edes ole mikään nimenantojuhla, vaan tilaisuus, jossa lapsi otetaan nimeltä seurakunnan jäseneksi. Nimi on ollut olemassa jo etukäteen - sitä ei siis anneta kastetilaisuudessa - se vain paljastetaan "kaikelle kansalle" silloin.
Kirkkoon kuulumattomat viettävät nimenantojuhlia, (jos viettävät).
Olen kyllä samaa mieltä, että nimen "salailussa" halutaan nykypäivänä vain pitää perinteitä yllä. Tuskin kukaan oikeasti enää tänä päivänä uskoo, että paholainen veisi lapsen, jos nimi paljastetaan etukäteen... =)
Koska ristiäiset mielletään nimenomaan nimenantojuhliksi usko ei ole (enää?) mitenkään tekemisissä ristiäisten kanssa, halutaan vain pitää perinnettä yllä verhoamalla uskonnollinen tarina piiloon.
Siinä taas yksi pöljä tapa. Ikäänkuin kaikki odottaisivat suurta h-hetkeä henkeä pidätellen..pyh.
Myö ollaan aina kerrottu jahka ollaan itse oltu varmoja nimestä.
Jos vauvalla kerran on nimi, miksi häntä ei voi kutsua sillä?! :o
Eri asia tietenkin on, jos nimeä ei saa millään päätettyä ennen ristiäisiä.
se ei kuulu millään lailla kristinuskoon, vaan on taikauskoa. Se perustuu ajatukseen, että paholainen vie lapsen, jos hänellä on nimi ennen kastetta.
Suomen käytäntöhän on aika poikkeuksellinen. Yleensä lapsella on nimi heti ihan syntymästä asti.
Nimi ja kaste eivät liity toisiinsa.