Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten oppisin vähentämään tai lopettamaan lapsilleni rumasti puhumisen?

Vierailija
23.07.2010 |

Tajusin tänään, että puhun lapsilleni tosi rumasti suuttuessani. Siis TODELLA rumasti. Puolustuksekseni voin sano, että olen hoitanut nyt 3vko kolmea alle 5 vuotiasta yksin 24/h ja vapaa hetki tulisi kyllä tarpeeseen. Huomaan väsyneenä puhuvani aivan kauheita.

Saatan sanoa lastani älyvapaaksi, hölmöksi, tyhmäksi, ärsyttäväksi. Kiroilla ja mekastaa noin muutenkin. Varsinkin vanhin lapsista alkaa selkeästi ihmettelemään sanomisiani ja pahoittaa niistä jo mielensäkin. Ja minua tietysti hävettää ja itkettää kun sanoin niin pahasti, että toiselle tulee suru puseroon.

Miten tällaisesta pääsisi eroon? Tietysti leolla varmaan olisi hyvä vaikutus, mutta helpotusta ei tähän ole ielä pitkään aikaan luvassa. Haluaisin kuitenkin puhua lapsilleni kauniimmin myös kiukkuisena.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhuisit aina lapsillesi nätisti ja keskustelisit heidän kanssaan, niin pääsisit lopulta paljon vähemmällä, koska ilmapiiri olisi hyvä ja rakastava ja energiaasi säästyisi.

Tämä on ihan tosi asia!

Vierailija
2/10 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niille että isi on nyt tosi väsynyt ja haluaisi tehdä teidän kanssa jotain kivaa eikä olla vain sopimassa riitoja. Sopikaa vaikka että puhutte kaikki kuiskimalla iltapalaan asti ja tee siitä arjesta muutenkin välillä leikkiä. =) Niin minä pärjään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapset tulevat joko pyytämään sinulta, että puhuisit nätimmin TAI kuulet niiden pikkuisten puhuvan rumasti. Mutta älä huoli, päivä se on huomennakin... lapset ovat ihmeen anteeksiantavaisia.

Vierailija
4/10 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhuisit aina lapsillesi nätisti ja keskustelisit heidän kanssaan, niin pääsisit lopulta paljon vähemmällä, koska ilmapiiri olisi hyvä ja rakastava ja energiaasi säästyisi. Tämä on ihan tosi asia!

Olen huomannut että lapset käyttäytyvät todella huonosti kun minäkin heille tiuskin koko ajan. Pitäisi heti aamusta yrittää ottaa uudenlainen asenne. En vaan millään jaksa. Kun imetän vauvaa, niin sillä välillä isommat hakkaavat toisiansa toisessa huoneessa. En voi sietää lyömistä ja tönimistä ja niin ne rumat sanat taas lentelee... :(

ap

Vierailija
5/10 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tosiaan johtaa nopeasti oravanpyörään.. mä tänään päätin katkaista kierteen, koska mun kielenkäyttö ja kireys vaikutti lapsiin jo niin et niillä oli negatiivinen asenne koko ajan kaikkeen, mikä tietenkin pahensi mun olotilaa ja mielialaa entisestään ja sai mut vaan karjumaan kahta kauheammin.

eli iltapalapöydässä sovittiin että jokainen sanoo ääneen kymmenen asiaa mistä on tänään tullut iloiseksi tai mistä on tänään ollut kiitollinen. huomenna sama juttu. Koitan saada lapset havainnoimaan ympäristöään positiivisessa hengessä, koitan toimia itse samoin ja jaamme positiiviset kokemukset.

lisäksi otin käyttöön varoitussysteemin, sanon asiasta kuin asiasta (esim pyydän syömään) kerran nätisti, kerran kovemmin ja jos tokan kerran jälkeen lapset ei toimi, tulee rangaistuspiste. Jos rangaistuspisteitä kertyy päivässä viisi, menettää oikeuden osallistua seuraavalle kivalle retkelle (esim. ei pääse uimaan vaan jää yksin tai isän kanssa kotiin).

Lisäksi oma-aloitteisesta hyvästä käytöksestä ja hyvistä teoista palkitaan, niillä voi kerätä palkintopisteitä, ja kun on saanut 10 pistettä kasaan, saa kaupasta ostaa itselleen jotain viidellä eurolla.

toivottavasti systeemi lähtee toimimaan. Meillä neljä lasta, 4-9 v.

Vierailija
6/10 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys pahentaa tilannetta olennaisesti.

Mulla auttaa seuraavat.

- Pidä huolta omasta levosta. Nukkumaan vaikka illalla samaan aikaan kuin lapset. Kummasti pinna venyy paremmin kun on itse virkeämpi.

- Jos taipumusta verensokerin ailahteluihin niin pidä ehdottomasti huolta omasta ruokailustasi! Muista ruokkia itsesi silloin kun lapsetkin! Ja terveellisiä välipaloja kaikille. Nälkä lisää kiukkua.

- Ulkoilua joka päivä. Monet murheet haihtuu ulkoillessa.

- Hyvä että tiedostat asian ja haluat siihen muutosta. Olet jo pitkällä! Kun tuntuu että alkaa keittää, ota pieni aikalisä. Mene vaikka vessaan hetkeksi puhisemaan, ovi lukkoon että saat hetken rauhoittua itseksesi. Kymmeneen tai vaikka sataan laskeminen on oikeasti hyvä keino! Paha tuuli tarttuu (ja hyväkin tuuli), joten kannattaa panostaa siihen et yrittää välttää raivareita.

- Lupaa lapsille jotain kivaa kun aamupäivä / päivä on mennyt hyvin. Vaikka että kun huomenna ei huudeta toisillemme koko päivänä niin illalla voidaan pitää yhteinen elokuvailta ja mussuttaa pop cornia.

- Lapsilta voi pyytää anteeksi. Huomenna on aina uusi päivä ja uus mahdollisuus toimia paremmin. Ole lempeä itsellesikin.

Vierailija
7/10 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhuisit aina lapsillesi nätisti ja keskustelisit heidän kanssaan, niin pääsisit lopulta paljon vähemmällä, koska ilmapiiri olisi hyvä ja rakastava ja energiaasi säästyisi. Tämä on ihan tosi asia!

Olen huomannut että lapset käyttäytyvät todella huonosti kun minäkin heille tiuskin koko ajan. Pitäisi heti aamusta yrittää ottaa uudenlainen asenne. En vaan millään jaksa. Kun imetän vauvaa niin sillä välillä isommat hakkaavat toisiansa toisessa huoneessa. En voi sietää lyömistä ja tönimistä ja niin ne rumat sanat taas lentelee... :( ap

kun imetat? Joku erikois "satumatto" lattialle eteesi, lapset siihen istumaan ja kuuntelemaan.

Vierailija
8/10 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvon kasvattajat! Hymyilkää! Miksi sitä tärkeää työtä tarvitsee tehdä niin ryppyotsaisesti?

Välillä pinna palaa ja saakin palaa, mutta sekin pitää lasten kanssa käsitellä, eli että aikuisellekin käy välillä näin, mutta siitä päästään yli.

Ja hankkikaa hoitoapua siinä vaiheessa kun tiuskitte pennuillenne päivittäin, ei heidän sellaisesta tule kärsiä. Eikä teidänkään.

Vierailija
9/10 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuntuu että alkaa keittää, ota pieni aikalisä. Mene vaikka vessaan hetkeksi puhisemaan, ovi lukkoon että saat hetken rauhoittua itseksesi. Kymmeneen tai vaikka sataan laskeminen on oikeasti hyvä keino! Paha tuuli tarttuu (ja hyväkin tuuli), joten kannattaa panostaa siihen et yrittää välttää raivareita.

Pahiten kilahdan aina kun isompi kiusaa pienempäänsä (vauvaa) enkä siinä tilanteessa voi jättää vauvaa isomman alle huutamaan ja mennä vessaan puhisemaan. :( Sitten lennätän isomman pois ja karjun hänelle kuin mikäkin.

Vierailija
10/10 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varsinkaan, jos ei tajua isompien lasten tarpeita, kun tulee vauva ,vaan keskittyy vaan vauvaan?

Mikä on lasten isän rooli? Millainen suhde lasten isään on? Mihin se perustuu? Rahaan vai rakkauteen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi