Tymä kysymys mutta kysyn silti.
Miten tippiä annetaan ravintolassa? Millaisissa paikoissa yleensä annatte tippiä ja kuinka paljon? Entä jos maksaa kortilla, miten sitten toimitaan?
Kommentit (10)
Suomessa se ei ole tapana mutta muissa maissa voi ottaa asiasta selvää vaikka matkaoppailta tai kirjoista. Yleensä tippi lienee 5-10 prosenttia.
tippiä Suomessa. Musta se on aika turhaa, kun täällä ravintolaruoka on muutenkin kallista ja työntekijöillä on - tai ainakin pitäisi olla - minimipalkat.
jos on "kunnollisessa" ravintolassa, viimeinen sellainen taisi olla Savoy Helsingissa. Tietenkaan missaan pikaruokaloissa ei tipata.
osoitus hyvästä palvelusta.
Mä en oo kai koskaan jättänyt tippiä, tuntuis omituiselta.
Itse noin yleisesti ottaen jätän aina tippiä.
Suomalaiset tuntuvat olevan jotenkin juroja tuon tippaamisen kanssa.
OK, lomakohteissa tarjoilijat saavat sen palkan niillä tipeillä, mutta tiedättekö että ei ne suomalaisen tarjoilijan palkatkaan mitkään älyttömän suuret ole. Me vain teemme suhteellisen paljon ylityötunteja ja ilta/yötöitä, eikä monellakaan ole vapaata yleisinä pyhäpäivinä (tuplapalkka) ja siksi monista tuntuu että ollaan jotain kroisoksia.
No kyllä tippi sisältyy Suomessa jo ravintolan hintoihin!
normaali tippi on yleensä 10-20% joku pihi laittoi aikaisemmin alakanttiin arvion. Suomessa toki verotus on jotain ihan järkyttävää ja myös työntekijät saavat automaattisesti enemmän palkkaa kuin muissa maissa, jolloin Suomessa ei välttämättä ole syytä antaa 20% tippiä. Pikaruokalssa ei anneta tippiä ainakaan mun kokemuksen mukaan missään.
ja hotellissa jättää jotain siivoojalle
ja kauneussalongeissakin
Kalliiksi tulee. Ainakin täällä usassa missä se on lähestulkoon pakollista.
Sit erikseen ne jotka kantavat tavarasi hotelleissa jne jne
yleensa n. 10% loppusummasta, tietenkin vain jos mua on palveltu (eli siis itsepalveluravintolassa ei tipata) eika palvelussa ole moitittavaa. Tippaan mieluiten kateisella vaikka maksaisin kortilla, varmistaakseni etta tipin saa juuri minua palvellut henkilo. Jatan yleensa tipin lahtiessani poytaan.
Mä en oo kai koskaan jättänyt tippiä, tuntuis omituiselta.