Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minun lapseni menee ammattikouluun ja voin - ov

Vierailija
22.07.2010 |

ihan suoraan myöntää että minua vituttaa se.

Olisin halunnut hänen menevän lukioon ihan jos siitä syystä, että lukion käymisen jälkeen ammatinvalinnan mahdolllisuudet laajenevat. Lisäksi minua vituttaa se, että tiedän tasan tarkkaan lapsen menevän amikseen ei suinkaan kiinnostuksen vuoksi vaan siksi ettei halua lukea enää läksyjä ja koska kaverit menevät myös amikseen.

Mutta koska olen aikuinen ja äiti, en voi tietenkään "mollata" lapsen tilannetta suoralta kädeltä. Katson että ollaan kyllä miehen kanssa kaikkemme tehty kun on yritetty tukea lapsen koulunkäyntiä mutta pakottamalla ei lukio onnistu keneltäkään. Nieleskelen sitten ääneti harmini ja katson, mitä tästä tulee, vaikka pahinta pelkäänkin eli että eipä lasta kiinnosta amiskaan kovin paljon.

Mutta tällästä tää vanhempana oleminen ja eläminen joskus on. Ei voi mitään. Minä en voi käydä kouluja lapseni puolesta.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttu joutui vanhempien mieliksi menemään lukioon, eikä siitä pakosta hyvää seurannut myöhemmän elämän kannalta.

Vierailija
22/41 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, että ap on toiminut tosi tyylikkäästi, jos ei omien sanojensa mukaan todellakaan ole mollannut lastaan.

Harvat pystyvät olemaan hiljaa vaan koittavat jankuttaa omia halujaan lapselle ja samalla ikäänkuin nollaavat lapsen tyystin. Sankari on se, joka pystyy nielemään kiukkunsa ja pettymyksensä ja tunteistaan huolimatta komppaamaan lastaan silloinkin kun osoittautuu, että valinta oli väärä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lähtisin miettimään asiaa että haluaako lapsi kokkilinjalle koska Jaakkokin menee sinne vai ettei tartte lukea läksyjä?

Ammatin lapsi ammattikoulusta nimenmukaisesti saa.

Oletko tehnyt jossain kohtaa virheen jos sun lapsi kuvittelee että oppimalla jonkun ammatin, ei tartte tehdä läksyjä?? :D

Jos lapsi ei OPETTELE asioita koulussa jossa opitaan ammatti, niin aika heikolla pohjalla menee työhön. Eikä se sun lapsi pääse siihen samaan työpaikkaan kuin kaveri.

Vai perustaako ne jonkun firman yhdessä?

Mitä ihminen tekee lukiolla jos tietää ammatin itselleen, eikä siihen ammattiin vaadita korkeakoulutuksia? TÄTÄ varten opiskellaan lukio ja muuta siihen päälle. Ei lukioo suorita kuin pöhkö ensin joka haluaa päästä ammattiin joka saadaan ammattikoulussa.

tässä yksi pöhkö siis. kävin lukion. pääsin yliopistoon, mutta keskeytin kun ala tuntui väärältä ja nyt aloitan amiksessa :) kaikki ei aina mene suoraviivaisesti...

Vierailija
24/41 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriaa ammattikoulussakin on ennen käytäntöä.

Vierailija
25/41 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että amis/lukio vertailu jäi sinne alle kahdenkymmenen ikävuoden alle.

Ihan hirveää keskustelua.

Vierailija
26/41 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olisit oppinut, kuinka numeroilla pelataan oikeinkirjoituksessa.

3-vuotta po. 3 vuotta tai kolme vuotta

18-vuoden po. 18-vuotiaana tai 18 vuoden iässä

Vierailija
27/41 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin kertoa että kyllä sieläkin niitä läksyjä luetaan ihan kyllästymiseen asti!

Lisäksi minua vituttaa se, että tiedän tasan tarkkaan lapsen menevän amikseen ei suinkaan kiinnostuksen vuoksi vaan siksi ettei halua lukea enää läksyjä ja koska kaverit menevät myös amikseen.

Vierailija
28/41 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ammatinVAIHDOLLA ole merkitystä!!!

Minusta ne on oman elämänsä sankareita jotka ottaa ja lähtee lukemaan ammattia uudelleen myöhemmin, vaikka 50- vuotiaana.

On sekin säälittävää että opiskelee jonkun ammatin ja pysyy siinä vaikkei kiinnostaisi olla siinä eläkkeeseen saakka, onneksi on aikuiskoulutusta ja muuta.

Puhuinkin, että pöhköä se että lukee lukion, vaikka TIETÄÄ että haluaa esim. kokiksi.

Okei, on olemassa amitsu/lukioyhdistelmiä mutta ei sitä lukioo kukaan pelkistään tartte. Sinäkin 26 olit ajatellut itsellesi ammatin johon alle vaaditaan lukio, olisitko mennyt lukioon jos olisit alkujaan tiennyt että haluat vaikka lvi- alalle?

Minulle on tuon taivaallista meneekö lapseni amitsuun vai käykö lukion, mutta pitää amitsuun mennä LUKEMAAN ammatti tai sitten mennä jatkamaan yläsetetta lukiolla ja siitä korkeeseen tai yliopistoon -jos semmoseen työhön haluaa jota ennen pitää olla lukio pohjalla.

Se on aivan eri asia että menee lukioon vaan lukion vuoksi tai amitsuun kun ei ammatti johon opiskelee kiinnosta kuin että menee lukioon vaikka tahtoo lähihoitajaksi.

Eikö sitten kannattaisi yläastetta pidentää parilla vuodella kaikilla ja unohdetaan sana "lukio".

Ei siinä ihmisessä varmaan ole mitään vialla joka nauttii työstään? Vai onko respan ammatti paska? Kun menet syömään niin amitsuihminen sen murkinan sulle väkertää. Olet hänen yläpuolellaan koska olet käynyt lukion? :) Tai joku rakentaa sulle kodin, huoltaa sitä. Paska tyyppi.

Miksi lukioon pitää suorittaa jos se koulutus menee haaskuuseen?

Lukio on niitä varten jotka sitä tarttee. Siis koulutus on sinne korkeammalle. Sinua on valtio kouluttanut ihan turhaan.

22

Vierailija
29/41 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole tietoa mitä ammattikoulussa opiskeleminen on niin kerrotko mitä kuvittelit sen olevan?

Otetaan vaikka lvi-ala: miten opettaja opettaa? Otetaan sähköjohto ja puretaan se, annetaan sähköiskuja oppilaille? Laitetaan suoraan rakentamaan johdotuksia rakennuksille?

Kyllä ammattiin opiskelevalle annetaan ensin teoriassa tietoa, sitten vasta mennään kokeilemaan.

Ei keittiöalakaan ole pelkkää lihapullien valmistamista päivittäin.

Opiskelijalle annetaan tietoa kuljetuksesta, säilytyksestä, valmistamisesta, kemiaa/fysiikkaa, miten hinta muodostuu tuotteelle. Opetellaan tartuntatauteja, miten ehkäistään, miten tuotteen kanssa toimitaan.

Vierailija
30/41 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä lapset joutuu huonoon seuraan. Kaikki vetää röökiä ja huumeitakin käytetään paljon enemmän kuin lukiossa. Kielenkäyttö on ala-arvoista ja köyhää. Näin se vaan on. En väittäisi, ettei lukiosta löydy röökaavia, kiroilevia teinejä, mutta pääsääntöisesti amiksessa oppii käyttäytymään kuin roskasakki.

Tämän takia en toivo lastani amikseen tai sitten vasta lukion jälkeen. Herkässä iässä täytyy hiukan katsoa, mihin viiteryhmään teini identifioituu.

Vierailija
31/41 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en polta, en ole ikinä käyttänyt huumeita ja alkoholiakin nautin harvoin ja lähinnä ystävien luona ilman baarikohelluksia. Kiroilen satunnaisesti silloin tällöin, jos ottaa kipeää, tai joku asia vituttaa. Herkässä iässä kaveripiirissäni oli monenmoisia ihmisiä, suuri osa ammattikoululaisia. Läheisimmät ystäväni kuuluvat edelleen ystäväpiiriini. Olemme kaikki työssäkäyviä ja asumme sisätiloissa. Kukaan meistä ei edelleenkään ole käyttänyt huumeita ja muutenkin olemme ihan normaaleja suomalaisia. Pääasiassa melko onnellisiakin, siten kuin amispohjainen keskituloinen voi olla. Emme myöskään roskaa.

Vierailija
32/41 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoret saivat itse päättää, koska opiskelevat itseään, eivät vanhempiaan tai sukulaisiaan varten. Ikinä en pakottaisi lapsiani lukioon, vaikka olen itse sen käynyt ja muutaman tutkinnon yo-pohjalta suorittanut. Mies oli ensin pakottamassa nuorempaa lukioon, mutta luopui aikeistaan keskustelun jälkeen. Nuoret saavat itse päättää ja elämähän on jatkuvaa oppimista, koskaan ei ole liian myöhäistä vaihtaa alaa.

Ei se koulutus tee ihmisestä huonompaa tai parempaa, aika köyhää verrata ihmisten fiksuutta koulutuksen kautta.

Vierailija
33/41 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi päästä työelämään jo parikymppisenä, toisin kuin minä vasta vähän alle kolmekymppisenä.

työelämään ensimmäisen vuoden sisällä koulun lopettamisesta.

ammattikoulusta keväällä ja kaikilla hänen luokkalaisillaan oli vakituinen työpaikka tiedossa jo päättäjäispäivänä.

Vierailija
34/41 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin on lukiossa ja kirjoittaa ensi keväänä. Hänellä ei ollut edes mielessä ammattikouluun meno, koska ei ollut peruskoulun jälkeen vielä mitään tietoa mihin ammattiin suuntaisi.

Keskimmäinen menee nyt ysille, eli haku on edessä sitten ensi keväänä. Ja haku tulee tapahtumaan ammatilliseen oppilaitokseen, hänestä ei lukio-opiskelijaksi ole luki-ongelmien takia. Eikä kiinnostus riitä muutenkaan siihen "yleistiedon" lukemiseen.

Meistä vanhemmista itse olen yo (+ammatillinen koulutus) ja mieheni ammattikoulupohjalta ammatissa. Lapset saavat tosiaankin ihan itse päättää mihin jatko-opiskeluihin suuntaavat. Ja jos valinta menee pieleen niin aina voi vaihtaa toiselle alalle.

Tällä hetkellä tuntuu että kummallakaan heistä ei ole vielä selvillä mihin seuraavaksi hakevat.

Vierailija
35/41 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kävin lukion n. 10 vuotta sitten, ja olisin halunnut ammattikorkeaan, mutta en päässyt edes pääsykokeisiin!!! Kirjoitin kuitenkin tosi hyvät paperit.

mutta amk:n alkuaikoina jotkut linjat karsivat paljon L:n papereille pyrkiviä ihan motivaatiosyistä. Nämä henkilöt eivät kuulemma tule jatkamaan opintojaan loppuun asti. Minä pääsin valintakokeisiin mutta sain niistä hylätyn ja meitä saman tuomion saaneita oli useita.

Vierailija
36/41 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli se koulu sitten mikä tahansa. Pääasia että nuori kiinnostuu jostain alasta ja hänellä on motivaatiota ja jotain käsitystä mitä sen koulun jälkeen pystyy tekemään.

Minä tunnen valitettavan monta nuorta, jotka ovat jättäneet lukion kesken kahden vuoden jälkeen... sen jälkeen onkin seurannut epämääräinen aika kaikkea haahuilua ja jos joku koulu kiinnostaisikin niin sinne ei pääse jne. Olisin erittäin tyytyväinen jos nuori saa paperit sieltä ammattikoulusta jos vaihtoehtona on että yli 20-vuotiaanakin on koossa ainoastaan peruskoulu ja mikään ei erityisesti kiinnosta. Nuoret syrjäytyy tuossa vaiheessa yllättävän helposti :(

Vierailija
37/41 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemaan joutuu paljon jos mielii hyvää todistusta.

Enkä yhdy väitteeseen, että amislaiset kaikki olisivat älyllisesti huonompia.

Itse silti käskin lapseni lukioon. Lukupäätä on sen verran, että selviytynee hyvin arvosanoin. Ja saa paremmat jatko-opintomahdollisuudet. Eikä ammattia joudu päättämään ihan vielä.

Vierailija
38/41 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nro 34:llä on eri tavalla niin se ei vielä todista että on kaikilla muillakin. Amislaisista sopii alla olevaan kuvaukseen suurempi osa kuin lukiolaisista.

siellä lapset joutuu huonoon seuraan. Kaikki vetää röökiä ja huumeitakin käytetään paljon enemmän kuin lukiossa. Kielenkäyttö on ala-arvoista ja köyhää. Näin se vaan on. En väittäisi, ettei lukiosta löydy röökaavia, kiroilevia teinejä, mutta pääsääntöisesti amiksessa oppii käyttäytymään kuin roskasakki.

Tämän takia en toivo lastani amikseen tai sitten vasta lukion jälkeen. Herkässä iässä täytyy hiukan katsoa, mihin viiteryhmään teini identifioituu.

Vierailija
39/41 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin on osattava teoria, ennen kuin voi käytännön asioita alkaa tekemään. Opiskelin hiusalalla ja meidän piti opiskella ensin kemia, hiuspohjan sairaudet (sienten aiheuttamat tulehdukset, bakteeritulehdukset ja loiset), mikrobiologia jne. Sairauksissa piti osata latinankieliset termit ja hoito. Yrittäjyystunteja oli myöskin paljon.

Vierailija
40/41 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ammatinVAIHDOLLA ole merkitystä!!!

Minusta ne on oman elämänsä sankareita jotka ottaa ja lähtee lukemaan ammattia uudelleen myöhemmin, vaikka 50- vuotiaana.

On sekin säälittävää että opiskelee jonkun ammatin ja pysyy siinä vaikkei kiinnostaisi olla siinä eläkkeeseen saakka, onneksi on aikuiskoulutusta ja muuta.

Puhuinkin, että pöhköä se että lukee lukion, vaikka TIETÄÄ että haluaa esim. kokiksi.

Okei, on olemassa amitsu/lukioyhdistelmiä mutta ei sitä lukioo kukaan pelkistään tartte. Sinäkin 26 olit ajatellut itsellesi ammatin johon alle vaaditaan lukio, olisitko mennyt lukioon jos olisit alkujaan tiennyt että haluat vaikka lvi- alalle?

Minulle on tuon taivaallista meneekö lapseni amitsuun vai käykö lukion, mutta pitää amitsuun mennä LUKEMAAN ammatti tai sitten mennä jatkamaan yläsetetta lukiolla ja siitä korkeeseen tai yliopistoon -jos semmoseen työhön haluaa jota ennen pitää olla lukio pohjalla.

Se on aivan eri asia että menee lukioon vaan lukion vuoksi tai amitsuun kun ei ammatti johon opiskelee kiinnosta kuin että menee lukioon vaikka tahtoo lähihoitajaksi.

Eikö sitten kannattaisi yläastetta pidentää parilla vuodella kaikilla ja unohdetaan sana "lukio".

Ei siinä ihmisessä varmaan ole mitään vialla joka nauttii työstään? Vai onko respan ammatti paska? Kun menet syömään niin amitsuihminen sen murkinan sulle väkertää. Olet hänen yläpuolellaan koska olet käynyt lukion? :) Tai joku rakentaa sulle kodin, huoltaa sitä. Paska tyyppi.

Miksi lukioon pitää suorittaa jos se koulutus menee haaskuuseen?

Lukio on niitä varten jotka sitä tarttee. Siis koulutus on sinne korkeammalle. Sinua on valtio kouluttanut ihan turhaan.

22

kiva ettet minua ihan täysin "lytännyt". itseänikin on kyllä ajankäytöllisesti/valtion kannalta tilanne harmittanut... mutta tosiaan silloin 15-16 veenä ei ollut vielä asiat selkeitä...

26