Miten ravintola-alalla ruuanlaiton opetus toteutetaan?
Miten siellä koulussa opetus tapahtuu? Onko samantapaista kuin yläasteen kotitaloustunneilla, eli porukka jaettiin ryhmiin ja jokainen ryhmä teki siitä ruuasta jonkun tietyn osan, esim. joku jälkiruuan jne?
Mielestäni se ei ainakaan ollut kovin hyvä systeemi, koska silloin oppi aina tekemään vain juuri sen osan mikä omalle ryhmälle tuli...
Kommentit (4)
meillä ruoat käytiin läpi, oppilas kommentoi valmistusprosessia ja opettaja onnistumista, opettajalla oli maistelulusikka
Kaikkia ruokia laitettiin lautasannos ja myös vatiannos, yleensä valmistettiin ateria neljälle. Yksi lautaselle ja kolme vadille.
Kaikkien tekemiset käytiin läpi ja sen jälkeen syötiin.
Minusta systeemi oli toimiva. On selvää ettei missään oppilaitoksessa ole mahdollista kaikkien tehdä kaikkia ruokia.
Opetellaan valmistusperiaatteet, käydään reseptit läpi ja on itsestä kiinni tekeekö muistiinpanoja, minä tein.
Joku pari tekee alkuruokaa jotkut pääruokaa ja jotkut jälkiruokaa. Pääruokia tehdään eniten, yleensä oli yksi tai kaksi alkuruokaa, useita pääruokia ja yksi jälkiruoka.
Yleensä kuitenkin harjoittelu tapahtuu pareittain tai itsenäisesti. Meillä ainakin oli tietyn jakson jälkeen työkokeita, esim. kerroskiisselin valmistus (työskentely tietenkin yksin). Tällöin raaka-aineiden suhteet piti osata ulkoa ja valmistus ilman ohjeita ylipäätään. Se oli hauskaa!
Yleensä käytännön opiskelut aloitetaan jollain salaattien tms. valmistuksella, tutustutaan raaka-aineisiin, kuoritaan, paloitellaan ja kypsennetään niitä. Kenties säilötään / pakastetaan jotain tuotteita, ja vähitellen siirrytään vaikeampiin juttuihin.
Kun opiskelin valmistettava työ otettiin arvalla kahdenkymmenen mahdollisen ruoan joukosta. Piti osata siis 20 ruokaa lisäkkeineen ilman muistiinpanoja, kussakin työkokeessa ja niitä mahtui useampia opiskeluaikaan.
meillä ruoat käytiin läpi, oppilas kommentoi valmistusprosessia ja opettaja onnistumista, opettajalla oli maistelulusikka
Kaikkia ruokia laitettiin lautasannos ja myös vatiannos, yleensä valmistettiin ateria neljälle. Yksi lautaselle ja kolme vadille.
Kaikkien tekemiset käytiin läpi ja sen jälkeen syötiin.
Minusta systeemi oli toimiva. On selvää ettei missään oppilaitoksessa ole mahdollista kaikkien tehdä kaikkia ruokia.
Opetellaan valmistusperiaatteet, käydään reseptit läpi ja on itsestä kiinni tekeekö muistiinpanoja, minä tein.
Joku pari tekee alkuruokaa jotkut pääruokaa ja jotkut jälkiruokaa. Pääruokia tehdään eniten, yleensä oli yksi tai kaksi alkuruokaa, useita pääruokia ja yksi jälkiruoka.
pääpaino on kuitenkin siinä ruuanlaitossa, ts. sitä on hieman enemmän lukujärjestyksessä kuin yläasteen köksää. Eiköhän siinä ehdi kaikkea harjoitella...