Pulloruokinnan "helppoudesta"
Heti alkuun: Tarkoitukseni ei ole provosoida tai kritisoida kenenkään valintoja. Mieltäni on vain askarruttanut kysymys siitä, mitä hyviä puolia pulloruokinnassa on imetykseen verrattuna, kun toisinaan kuulee puhuttavan äideistä, jotka ovat laiskuuttaan tai mukavuudenhaluaan valinneet pulloruokinnan.
Itse imetin esikoistani alkuvaikeuksien (alku oli tosiaan vaikea, lapsi tehohoidossa, ei jaksanut imeä, maidontuotannon kanssa siitä syystä ongelmia) jälkeen 2 vuotta. Toinen lapseni oli täysin pulloruokittu. Hänen vauva-aikansa yritin kuumeisesti, vilpittömästi löytää edes yhden hyvän puolen pulloruokinnasta verrattuna imetykseen. Joskus kuulee sanottavan, että on hyvä, kun muutkin voivat ruokkia vauvaa. En ymmärtänyt, miksi jonkun muun pitäisi ruokkia vauvaani (huom, tämä koskee edelleen vain minua ja minun tutemuksiani, en halua tässä kritisoida ketään, jonka mielestä muidenkin kuin äidin pitäisi saada ruokkia vauvaa) tai halunnut olla pienestä vauvasta erossa. Isommasta voikin sitten olla erossa jo muutamia tunteja imetyksen siitä kärsimättä.
Jos unohdetaan kokonaan imetyksen ravitsemukselliset ja emotiaaniset ym. vaikutukset lapseen ja puhutaan vain käytännön hyödyistä ja helppoudesta, totesin seuraavaa:
- Imetetyn lapsen ruoka, lohtu ja rauhoituskeino oli aina saatavilla helposti, pulloruokitun lapsen kanssa kuljetin mukanani laajaa välineistöä: maito, pullot, tutti. Piti etsiä sopiva paikka lämmittää maito
- Pullojen tiskaaminen ja keittäminen kävi työstä ja kävi hermoille
- Öisim laitoin imetetylle lapselle rinnan suuhun ja jatkoin umiani, en aamulla edes tiennyt, montako kertaa lapsi oli syönyt yön aikana, pullolapsen kanssa nousin öisin ylös, laitoin huutavan vauvan sitteriin, lämmitin maidon, ruokin lapsen istuen sohvalla, huuhdoin pullon, lähdin takaisin sänkyyn lapsen kanssa, joka pahimmillaan oli ylös nousemisesta ja valojen sytyttämisestä virkistynyt niin, ettei heti nukahtanut
- Imetys oli helppo keino rauhoittaa väsynyt, itkuinen, levoton lapsi, myös taapero, tämän toisen kanssa oli vaikeampi löytää näin sopivia keinoja (niitä ei ollut)
- Lapsen ollessa kipeä (esim. vatsatauti) nesteytys kävi itsestään, samalla tuli vasta-aineita, ei tarvinnut yrittää saada oksentelevaa lasta juomaan tarpeeksi pullosta
No, tässä muutamia. Tulipa vuodatus, mutta ihan vilpittömästi kysyn, onko kenelläkään mitään positiivista kokemusta pulloruokinnasta, itse koin sen vaivalloisena, haastavana ja rasittavana.
Kommentit (37)
meillä nyt 5kk poika lakkoilee rintaa,ja pulloa pitää antaa.Olin niin ylpeä itsestäni kun sain täysimetyksen sujumaan vaikka poika oli keskolassa pari viikkoa. Nyt harmittaa kovasti,enkä todellakaan löydä pulloruokinnasta mitään positiivista,paitsi ehkä se että mieskin voi syöttää mutta kun itse niin nautin imettämisestä..ainut positiivinen puoli on että jos ajetaan pitkää matkaa autolla niin maitopullon voi antaa pojalle ilman että häntä täytyy nostaa kaukalosta ja näin pysäyttää ajaminen..mut harvoin ajellaan ees..
En ymmärrä, miksi ihmeessä imetit taaperoa. Ei meidän 1,5-vuotias ainakaan kaipaa mitään muuta lohdutusta kuin äidin, isän, mummon tai ukin syli, jos joku on pahasti. Siinä tissillä tee enää yhtään mitään.
Lapsi imi rintaa 1v 2kk vanhaksi ja yöt rauhoittuivat kahden viikon kuluttua siitä, kun tissittely jätettiin yöllä pois. Oli selkeästi vain tullut tavaksi. Rintani eivät aamulla olleet lainkaan pingottuneet, joten mitään ravintoa niistä tuskin enää tuli. Kunhan vain lussutti huvikseen. Lapsi ei koskaan käyttänyt tuttia, joten äiti varmaankin korvasi myös tuttia.
Mitä vasta-aineita lapsesi muka on saanut rintamaidosta, jos lapsesi on oksennellut? Ei kai oikeaoppisesti rintaruokittu lapsi voi sairastua.
Joo. Elämä on valintoja. Rinta- ja pulloruokinta voivat olla toistensa vaihtoehtoja. Useimmat varmaan vaan ajautuvat siihen pullotteluun, jos jostain syystä rintaruokinta ei ole vaihtoehto.
Maitoa ei vaan tullut rinnoista tarpeeksi (juu, useamman imetysohjaajan kanssa keskustelin ja yksi jopa tuli käymään, ei apua).
Mielestäni pullo"ruokinnalla" oli ainakin tämä hyvä puoli:
Tiedät tasan tarkkaan että lapsi saa tarpeeksi ruokaa, Ei tarvitse miettiä kuinkahan paljon maitoa lapsi sai ja onko hän kohta taas nälkäinen.
Minusta tuo "joku muukin voi ruokkia lasta" oli myös tärkeä pointti. Lapsi oli varmaan kyllä 4kk kun ensimmäistä kertaa olin sillä tavalla pois että pullottelu osui poissaolooni (isä oli kyllä pullotellut aiemmin paljonkin mutta olin silti sattunut olemaan aina kotona) mutta silti näen tuon argumentin omalla kohdallani hyvänä. Ihan käytännön asiana (pystyin olemaan omilla menoillani tarvittaessa ilman että lapsi "kuoli" nälkään ja ilman että poissaoloani piti kovasti aikatauluttaa) mutta myös emotionaalisella puolella: en päässyt koskaan kuvittelemaan että olen "täysin korvaamaton ja se ainoa todella tärkeä ihminen lapselleni" koska juuri vain ja ainoastaan minä pystyisin pitämään lapseni elossa (ts. antamaan ruokaa). Koska isäkin pystyi antamaan lapselle ruokaa pullosta niin meille tuli tältä osin tasa-arvoinen suhde vauvan hoidossa. Minä - äiti - en ollut ainoa joka oli elintärkeä lapselle. Myös isä pystyi tarjoamaan lapselleen ruokaa ja "pitämään hänet näin hengissä". Täysin rintaruokittu lapsi kun ei välttämättä pulloa tuosta vaan huoli jos sille onkin yhtäkkiä tarve.
Ei kai oikeaoppisesti rintaruokittu lapsi voi sairastua.
eivät ne tissit sentään mitään yleisimmuniteettieliksiiriä tuota.
imetin vuoden. Ja oli mielettömän helppoa. Siis vauva-arki. Juurikin nuo yöt, kun pystyi vain laittamaan tissin suuhun ja jatkamaan unia :)
Mutta minä annoin myös korviketta. Noille automatkoille ym. reissuille otin suosiolla korviketta mukaan. Olisin toki voinut pumpatakkin, sillä maitoa tuli reilusti. En ressannut. Halusin vain päästä helpolla.
mä kirjoitin aina ylös koska vauva söi ja syötin n. 4h välein. Tein kuule taulukot ja kaikki kuinka paljon ja monelta vauva söi. Tämä siksi että aina annoin rintaa ensin sitten kun lapsi oli 5kk en enää jaksanut yrittää antaa rintaa.
No meillä tuo yösyöttö oli järjestetty niin että tuttipuollo oli valmiina sängyssä, tetra ja sakset oli sängynvieressä ja näin yöllä sain kätevästi laitettua maidon pulloon :). Meillä vauva söi tosi säännöllisesti 4h tai pidemmillä väleillä.
Pulloruokinnalla oppii myös, että vauvan itku ei aina tarkoita nälkää. Vauva viestii myös muista asioista, kuten vessahädästä. Tiesin tasan tarkkaa jos lapsi oli juonut 2dl maitoa ja puolentunnin päästä kitisi niin kyseessä ei ollut nälkä.
Niin ja olisin todellakin halunnut imettää mutta syystä tai toisesta se ei sektion jälkeen onnistunut... olen siis huono äiti :)
Siis pulloruokinta. Imetys olis minulle ollut paljon hankalampaa, joten meillä on kumpikin lapsi alusta asti ruokittu purkkimaidolla pullon avulla.
pullolapsen kanssa nousin öisin ylös, laitoin huutavan vauvan sitteriin, lämmitin maidon, ruokin lapsen istuen sohvalla, huuhdoin pullon, lähdin takaisin sänkyyn lapsen kanssa, joka pahimmillaan oli ylös nousemisesta ja valojen sytyttämisestä virkistynyt niin, ettei heti nukahtanut
Miksi ihmeessä teit näin pullolapsen kanssa??? Oikea tapahan olisi ollut tämä.
- vauva kitisee nälkäänsä, sinä (tai miehesi) nouset pimeässä ylös ja lapsi jää sänkyynsä, lämmität pikaisesti maidon (joka on jo valmiiksi pullossa odottamassa jääkaapissa), tarjoat sen makuullaan olevalle vauvalle, vauva rupeaa jo nukahtamaan masun ollessa täysi, otat syliin ja röyhtäytät, rupeatte nukkumaan. Menee noin 2-3min koko juttuun. Pullon voi puhdistaa aamulla.
Ps. Kestikö tuota yösyömistä siis pitkäänkin? Outoa, yleensä pullovauvat lopettavat yösyömisen jo hyvin nuorena koska korvike pitää vatsan paremmin täytenä yön yli kuin rintamaito eli yömaitoa ei tarvita. Kyseessä saattoi olla vain tapa josta olisi päässyt helposti pois.
pullolapsen kanssa nousin öisin ylös, laitoin huutavan vauvan sitteriin, lämmitin maidon, ruokin lapsen istuen sohvalla, huuhdoin pullon, lähdin takaisin sänkyyn lapsen kanssa, joka pahimmillaan oli ylös nousemisesta ja valojen sytyttämisestä virkistynyt niin, ettei heti nukahtanut
Miksi ihmeessä teit näin pullolapsen kanssa??? Oikea tapahan olisi ollut tämä. - vauva kitisee nälkäänsä, sinä (tai miehesi) nouset pimeässä ylös ja lapsi jää sänkyynsä, lämmität pikaisesti maidon (joka on jo valmiiksi pullossa odottamassa jääkaapissa), tarjoat sen makuullaan olevalle vauvalle, vauva rupeaa jo nukahtamaan masun ollessa täysi, otat syliin ja röyhtäytät, rupeatte nukkumaan. Menee noin 2-3min koko juttuun. Pullon voi puhdistaa aamulla. Ps. Kestikö tuota yösyömistä siis pitkäänkin? Outoa, yleensä pullovauvat lopettavat yösyömisen jo hyvin nuorena koska korvike pitää vatsan paremmin täytenä yön yli kuin rintamaito eli yömaitoa ei tarvita. Kyseessä saattoi olla vain tapa josta olisi päässyt helposti pois.
joka esti imetyksen, koska hän saanut imettyä rinnasta mitään puutuvan alipaineen vuoksi. Samasta syystä hänet piti pitää pullolla juottaessa pystyasennossa. Ei sitä yösyömistä kovin kauaa kestänyt, meni kyllä kausittain. Pitkältä tuo aika tosin tuntui...
Imetys loppui puolen vuoden iässä, siihen asti vauva oli imetyksellä sekä kiinteällä ruualla joka aloitettiin 5kk iässä. Mutta pulloruokinnan hyviä puolia:
- yöruokinta loppui imetyksen lopettamiseen. Päätin että pulloa ei yöllä kaiveta esille, ja kaksi viikkoa vauva söi yöllä rintaa vaikka päivällä en enää imettänyt. Kahden viikon jälkeen yhtenä yönä ei enää herännyt syömään. ja sen jälkeen on nukkunut yöt heräämättä.
- säännöllisempi ruokarytmi. Tissillä vauva helposti ottaa huikan silloin ja toisen tällöin, kiinteät meni vähän niin ja näin kun vähän väliä mahaa täytettiin rintamaidolla. Pulloa ei tule tarjottua vähän väliä, joten silloin kun vauva syö hän myös syö
- ei enää märkiä liivinsuojia eikä imetysliivejä! Ihanaa käyttää normaaleja rintsikoita, ja vielä ihanempaa on kun ei yöllä tartte käyttää imetysliivejä! Mulla maitoa tulee aina niin paljon että koko imetysaika on kätettävä yötä päivää liivinsuojia, ja silti maidon noustessa ne kastuu litimäriksi.
- vieraiden läsnäollessa ei tartte mennä toiseen huoneeseen imettämään tai vaihtoehtoisesti ei tartte yrittää peittää tissiä imettäessä
- ei rintaraivareita!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- matkustaminen muutenkin helpompaa, autossa tai muussa vastaavassa paikassa voi antaa maitoa
- huoneenlämpöisen maidon annan ilman lämmitystä, joten ei tartte ettiä mikroa
- myös isä voi ruokkia lasta
tässä näitä hyviä puolia. Siihen lohdutusasiaan vielä: en ite ole oikein ikinä ymmärtänyt miksi jo isommalle vauvalle annetaan tissiä lohduksi. Pienellä sen vielä ymmärrän mutta jo tuollainen puolivuotias ja ylikin ei mielestäni tartte tissiä lohduksi mielipahaan tai muuhun vastaavaan. Meillä on aina riittänyt syli lohduttamaan, myös imetysaikana. ja tässäkin se pointti että myös isä kelpaa lohduttamaan eikä pelkkä äiti maitoa tuoksuvine tisseineen...
Miksi ihmeessä teit näin pullolapsen kanssa??? Oikea tapahan olisi ollut tämä. - vauva kitisee nälkäänsä, sinä (tai miehesi) nouset pimeässä ylös ja lapsi jää sänkyynsä, lämmität pikaisesti maidon (joka on jo valmiiksi pullossa odottamassa jääkaapissa), tarjoat sen makuullaan olevalle vauvalle, vauva rupeaa jo nukahtamaan masun ollessa täysi, otat syliin ja röyhtäytät, rupeatte nukkumaan. Menee noin 2-3min koko juttuun. Pullon voi puhdistaa aamulla. Ps. Kestikö tuota yösyömistä siis pitkäänkin? Outoa, yleensä pullovauvat lopettavat yösyömisen jo hyvin nuorena koska korvike pitää vatsan paremmin täytenä yön yli kuin rintamaito eli yömaitoa ei tarvita. Kyseessä saattoi olla vain tapa josta olisi päässyt helposti pois.
joka esti imetyksen, koska hän saanut imettyä rinnasta mitään puutuvan alipaineen vuoksi. Samasta syystä hänet piti pitää pullolla juottaessa pystyasennossa. Ei sitä yösyömistä kovin kauaa kestänyt, meni kyllä kausittain. Pitkältä tuo aika tosin tuntui...
Kenties jo tuo vaikutti siihen että tunsit pullottelun niin vaikeana. Moni pullottelija saa annettua maidon vauvalle makuuasennossa. Siis niin että sekä vauva että äiti ovat makuuasennossa. Teillä oli erikoistilanne joka ei kuvasta tavallista pullottelua laisinkaan.
että pulloruokinta tuntui ihan taivaalta:
- vauva oli tyytyväinen (sen sijaan että huusi nälkäänsä yötä päivää)
- alkoi nopeasti nukkumaan pitkiä yöunia
- ei tarvinnut miettiä missä yrittää imettää rintaa vieroksuvaa lasta, pullon pystyi antamaan ihan missä vaan ja se kelpasi!
Minulta ei tullut kunnolla maitoa, joten pulloshow oli suuri helpotus eikä tuntunut ollenkaan raskaalta sen imetystaistelun jälkeen. Päinvastoin!
Miksi lapsi piti nostaa pois sängyssä ja SYTYTTÄÄ VALOT?! siis eihän kukkan noin tee? eihän?
kun meillä lapsi heräsi yöllä niin lapsi odotti sen aikaan sängyssä että kavin laämmittämässä pullon(niitä oli jääkaapissa useampia ja ne pestiin aamulla).
Oli kyllä kiva kun muutkin pystyi syöttämään; mies heräsi yöllä välillä syöttämään ja minä sain nukkua.
pulloruokinta!
Itse koen tämän tosiaan kamalana ja ruokinpa tässä lapseni ja kiintymys tulee muillakin tavoin kuin imettäessä.(lue pulloja pesten.. helv..ti)
Itselle tosi kova paikka,kun tissi maitoa ei tule. ja pirun vaikeaa yö syömisen kanssa, onneks neiti ei syö joka yö vaan nukkuu joka kolmannen yön ilman syöttöjä..
Ihanaa että joku muukin on tätä mieltä!
Kolme lasta imettänyt, vuoden verran, jokaista! Eli huomaat ei ole mitään positiivistä eikä kukaan voi ainakaan rehellisesti semmoista puhua tai kirjoittaa!
Mulla on kaksi pulloa ja kaksi tetraa + sakset yöpöydällä. Syö siis huoneenlämpöisenä yömaitonsa ja maitoa menee toki hukkaan, kun ei sitä koko 2dl juo kerralla. Mielummin silti heitän hukkaan kallista korviketta kuin nousen yöllä ylös ja kiikutan vajaita tetroja jääkaappiin. Eihän tää mikään ideaalitilanne ole ja ihan ekoina viikkoina imetinkin. Olihan se helpompaa toki yöllä se. Mutta näin mennään.
No meillä tuo yösyöttö oli järjestetty niin että tuttipuollo oli valmiina sängyssä, tetra ja sakset oli sängynvieressä ja näin yöllä sain kätevästi laitettua maidon pulloon :).
Ja kuopusta imetin 7kk. Ja oli muuten paljon helpompaa kuopuksen aikaan.
Ei tarvinnut olla koko ajan pesemässä pulloja, maitoa sain annettua heti, kunhan otti rinnalle, ei tarvinnut lämmittää maitoa tms.
Joten onkin huvittanut kun joku sanoo että laiskuuttaan antaa korviketta :D Kyllä se imettäminen oli paljon helpompaa.
Se oli helppoa. Korviketta pulloon ja vauvan ruokinta. Tai lämmitys jos oli jo avattu tetra.
Sekä äiti, että isä pystyi ruokkimaan vauvan. Niin meillä on kaikki vauvat ruokittu pullolla.
Molemmille jäi aikaa myös omiin juttuihinsa ja pystyi vapaammin liikkumaan riippumatta vauvasta. Vauvan pystyi aina jättämään toisen hoiviin.
Yöheräämiset meni aika tavalla vuorotellen.
Helppoa.
miksi piti yöllä laittaa valot päälle ja nostaa vaua sitteriin?
Meillä pakon edestä pulloruokittiin. Olisin mielummin imettänyt, kun näin ruoka olisi aina ollut mukana. Ei olisi tarvinnut etsiä aina kaupungillakin mikroa, että sai pullon lämmitetyksi (vauva ei suostunut juomaan huoneenlämpöistä maitoa, vaan aina piti vähän lämmittää). Aina pakata reissuun mukaan miljoonaa tetraa niitä korvikkeita! Isot kun ei käyneet mukaan, jos ei saanut laitettua jääkaappiin. Ja yöllä olisi ollut vaan niin helppo työntää tissi suuhun.
Mutta meillä yösyötöt tehtiin niin, että kun vauva alkoi inistä, jompikumpi meistä nousi ylös lämmittämään maitoa (maito pullossa valmiina jääkaapissa) ja sitten tuli syöttämään vauvan. Vauva syötettiin sylissä, kun pulautteli paljon, piti siis syöttää vähän pystyasennossa. Sitten röyhtäytettiin ja vauva takaisin sänkyyn ja valot pois (himmeä yövalo siis). Se, kumpi nyt olikaan syöttänyt meni ja pesi pullon (mahdollisesti myös latasi sen seuraavaa syöttöä varten).
Näin vauva ei herännyt sen enempää ja nukahti heti syömisen jälkeen takaisin. =)
opetin myös pullolle pienestä pitäen (sekä lypsettyä että korviketta). Ja vauva-aika oli helppoa ja huoletonta!
- Saatoin käydä päiväseltään missä tahansa, eikä tarvinnut huolestuneena odottaa, milloin mies soittaisi, että vauvalla on nälkä. Vaikka siis olisin ollut lyhyenkin aikaa poissa, ei tarvinnut olla huolissaan, että vain minä saisin vauvan rauhoittumaan.
- Minulla oli vain 2 pulloa. Toinen käytössä, toinen pestynä. Eli ei vaivaa pesuista, keitin pullot tasan kerran silloin, kun otin uuden pullon käyttöön.
- Vauva joi korvikemaidon huoneenlämpöisenä, eli ei tarvinnut lämmitellä (paitsi lypsetty maito, jota säilytin jääkääpissa, hetken pidin vesihanan alla kuumassa juoksevassa vedessä).
- Täydet yöunet 2kk eteenpäin, kun sai pullosta paremmin/helpommin mahan täyteen.
- Tutti rauhoitti, jos hermostui kodin ulkopuolella, pulloa saatoin antaa missä vaan. Tissiä en olisi antanut julkisesti (koska tiedän, että se joitain häiritsee).
- Imetystä jatkoin kuitenkin n. 7kk saakka (kiinteät 4kk-->) ja toistaiseksi on vauva ollut täysin terve ja allergiaton
- Eli olen tyytyväinen valintaani:)
kaksosten kanssa olisin muuten uupunut ja tullut hulluksi