Tiesitkö että lapsena kerätyt rasvasolut vaikuttaa painonhallintaan aikuisena (lihavuuteen)?
Toki aikuisen lihavuuteen vaikuttaa muutkin seikat mutta jos toisella on tuplasti enemmän lapsena kerättyjä rasvasoluja joista jokainen imee itseensä rasvaa parhaansa mukaan kuin toisella, niin onhan se paljon helpompi pysyä hoikkana jolla niitä on vähemmän. Aikuisena kun rasvasolut ei enää lisäänny vaan ainoastaan kasvaa.
Suurin osa lapsista jotka ovat ala-asteella olleet hieman pulleita, laihtuneet taas teini-iässä tulevat taas pulleiksi aikuisina. Toki poikkeuksiakin on, minäkin tiedän yhden.
Auttakaa siis lapsianne jos huomaatte heidän lihovan selvästi. Sen voi tehdä aivan hyvin salaa, esim. kun lapsi pyytää lisää niin annetaan vain aivan vähän. Tarjotaan hedelmiä jälkiruuaksi ja lisätään ruokaan mahdollisimman paljon kasviksia. Teette suuren palveluksen lapsellenne ja hänen terveydelleen tulevaisuudessa. Varovainen tietenkin pitää olla eikä normaalipainoista saa alkaa "laihduttamaan". Tosin harvalle kasvisten ja hedelmien lisäys pahaakaan tekee.
Kommentit (16)
Tiedossa on, onneksi.
T. Onnekkaiden hoikkien lapsien äiti
Olin luurankolaiha 10 ikävuoteen saakka. Nyt 15 kiloa ylipainoa.
olen tietänyt jo jonkun aikaa, mutta en valitettavasti silloin aikoinaan kun asialle olisi pitänyt tehdä jotakin. Kaikki vaan sanoivat jos otin asian puheeksi että kyllä se lapsi hoikistuu kun tulee teini-ikään ja niinhän se tekikin kun tuli kasvupyrähdys. Kun pituuskasvu pysähtyi alkoi kilot taas kertyä. Onneksi lapseni ei ole pahasti ylipainoinen mutta harmittaa katsoa hänen kamppailuaan painonsa kanssa. Salaa mietin että olisinko voinut vaikuttaa. Toivottavasti lapsi ei syytä minua, silloin 10 vuotta sitten ei asiasta kauheasti puhuttu.
jo 7 vuotta sitten, kun ensimmäinen lapsi syntyi.
Ruokaa nassuun jos jää nälkä!
Herkkuja vähempi.
Mikä vika hedelmissä ja marjoissakin on? Nekin kuuluu niihin joita syödään puoli kiloa päivässä.
Lapsille riittää 400 g/päivä mutta ihan sekoa että lisää annetaan NÄLKÄÄN vaan vähän??
Meillä pennut on kokoajan liikkumassa, jos on nälkä niin uskon että on nälkä.
Ihme niuhottamista, noinkin saadaan epäterveellinen asenne ruokaan. Teini muuttaa joskus pois kotonaan ja VUM: siinä sitä ollaan herkkutiskillä, päivästä toiseen.
Omat pennut osaa lopettaa herkkujenkin syömiset ja jättää seuraavalle päivälle, on alle kouluikäsiä.
Murrosiässäkin rasvasolut vielä lisääntyy. Aikuiseksi asti pitäisi päästä mahdollisimman vähillä rasvasoluilla.
Olin n. 30-vuotiaaksi alipainoinen ja kun sain lapset, aloin lihomaan eikä tunnu läskit pois lähtevän.
Olin pyöreä lapsi ja teini. Nyt aikuisiällä (olen yli 40v) kamppailen jatkuvasti alipainoa vastaan.
Sitten olin ihan normaalipainoinen ala-asteiässä ja teininä suorastaan laiha (kasvoin paljon pituutta ala-asteiässä). Paino alkoi taas nousta n. vajaa 30-vuotiaana. Nyt olen hiukka pyöreä:((. Tosi vaikea on hallita painoa, tuntuu että ruoka pyörii mielessä liikaakin!!
Kotona aina kannustettiin syömään tosi paljon ja lautanen puhtaaksi.
Omat lapset ovat onneksi pieniruokaisia ja olen yrittänyt tarjota paljon hedelmiä ja kasviksia heille. Puhunut miten tärkeää on syödä hyvää ruokaa.
Onneksi omat lapseni ovat täysin normaalipainoisia, 9-v poika on laihakin.
Kunpa vain vanhempanikin olisivat tuon tajunneet kun lihottivat minut lapsena...
hehkutetaan voita ja läskiä...
että lapset lihaviksi tulevat. Itse epäilen pahoiksi nimenomaan makeisia, limsoja, kovetettuja kasvirasvoja joita löytyy esim. kekseistä... Kaikki karkit vievät vielä tilaa hedelmiltä ja vihanneksilta.
Olin luurankolaiha 10 ikävuoteen saakka. Nyt 15 kiloa ylipainoa.
ei ap:n viesti tarkoitakaan, ettei laiha lapsi ikinä voi lihoa...
Tässä olikin kyse siitä jos näkee että lapselle on kehittymässä paino-ongelma! Jos ei ole ongelmaa niin sitä ei varmaan tarvitse korjata.
Mä en tiedä mihin ikään asti rasvasolujen määrä voi lisääntyä mutta jos ne lisääntyy vielä teini-ikäisenäkin niin on varmana parempi ettei ne ole lisääntynyt jo varhaislapsuudesta asti.
Nin ja sekin tiedän että jo tulleita rasvasoluja ei saa pois laihduttamalla tms. vaan ainoastaan kirurgisesti rasvaimulla. Ja sellaisiakin tutkimuksia olen lukenut että mitä enemmän rasvasoluja, sitä suurempi ruuanhimo sillä rasvasolut erittävät jotain hormonia joka vaikuttaa ruokahaluun.
vauvana ja lapsena kasvoin todella huonosti, olin pieni ja laiha vaikka söin kuin hevonen.
Sitten tuli murrosikä ja rasvaa alkoi kertymään ja nyt aikuisena on pakko olla todella tarkka ruokavalion kanssa :/
Puhut asiaa.