Minkälaisia on vessareissut synnytyksen jälkeen? Kertokaa rehellisesti. (ov)
Synnytys lähestyy ja kaikenlaista pyörii mielessä. Minkälaisia esim. vessareissut on jatkossa ja kuinka kauan ongelmia sillä osastolla voi jatkua. Onko paperilla pyyhkiminen ihan utopistista vai suihkutaanko vaan?
Kommentit (52)
(vauva yli 4,5 kg), niin silti ei mitään ongelmaa vessassa eikä istumisessa.
etenkin nro 2, pissaaminen onnistui hyvin suihkun avulla mutta paskantaminen =:o ... repeämän tikit millin päässä peräaukosta ja peräpukamat, nice. Otin Laxoberonia joka päivä usean viikon ajan ja silti itkin vessassa nro kakkosella kun sattui niin sairaasti. Nyt tuolle voi jo nauraa mutta silloin ei juuri naurattanut...
että ohuilla yösiteillä pitäisi kotona jo pärjätä. Itse pärjäsin niillä ja pidemmillä siivekkeellisillä siteillä. Huonekaverini tunki housuihinsa sairaalasta lähtiessä ihan normikokoisen siteen, ei kuulemma tarvinnut enää isoa vaippaa, synnytyksestä oli 3 päivää
Jälkivuoto vähenee sen verran sairaalassaoloaikana että ohuilla yösiteillä pitäisi kotona jo pärjätä. Itse pärjäsin niillä ja pidemmillä siivekkeellisillä siteillä. Huonekaverini tunki housuihinsa sairaalasta lähtiessä ihan normikokoisen siteen, ei kuulemma tarvinnut enää isoa vaippaa, synnytyksestä oli 3 päivää
Hei, kaikilla ei mene jälkivuoto saman kaavan mukaan. Mulla alkoi lorista vasta kotona, ja sitä tulikin sitten PALJON:
Kirveli niin pirusti pelkkä pissaamisen yrittäminenkin, ja suihkussa alapäätä samalla hennosti suihkuttaen sain lopulta pissan tulemaan. Samalla tekniikalla pissasin koko sairaalassaoloaikani: samalla kun pissaa, niin käsisuihkulla haaleaa vettä alapäähän. Laimentaa pissan kirvelyä huomattavasti. Sitten lopuksi voi kyllä taputella paperilla kuivaksi, mutta en nyt pyyhkimään alkaisi. Se suihku siis kehiin jo pissatessa, ei vain lopuksi.
Kakkiminen olikin projekti.... itsekin tein niin kuten joku toinenkin vastaaja, että odotin vaan kunnes se kakka tulee omia aikojaan enkä ponnistanut yhtään. Suoli hoitaa homman itse. En olisi uskaltanut ponnistaa yhtään ekoina päivinä, sillä alapää tikkeineen oli kyllä aika kaaos. Mutta niin vaan sekin on palautunut aika lailla, ei mitään ongelmia enää pissakakkaosastolla :)
Siteistä: sairaalan jättisiteet olivat tarpeen sairaalassaoloajan, mutta kotona pärjäsin tavallisilla yösiteillä. Itse koin sellaiset vanhanaikaiset einiinohuet ihan aluksi miellyttävimmiksi kuin superimukykyiset, jotenkin muovisen oloiset. Varaudu ISOIHIN hyytymiin. Sairaalassa tuntui kummaa painetta vessassa käydessä ja sitten pönttöön lumpsahti suunnilleen kissan pään kokoinen hyytymä. Olin ihan :-O mutta normaalia on.. vähän pienempiä klönttejä ilmaantui siteeseen vielä kotonakin, sellaisia että niiden tulon tunsi.
Ällöä on ja naiseus on välillä yhtä juhlaa, mutta sitä on jotenkin niin tötteröö siellä sairaalassa, ja kaikki ovat samassa veneessä tikkeineen ja vaappuvine kävelyineen, että se tilanne on ihan erilainen kuin voit nyt kuvitella. Omasta mielestäni jopa vapauttava, sillä olen hyvin tarkka ollut rajoistani ja yksityisyydestä aiemmin, mutta yhtäkkiä millään sellaisella ei ollutkaan juurikaan merkitystä.
ja ihmettelee pitkäksi venähtänyttä ketjua.
Kiitos kaikista kokemuksista. Jälkivuoto on tuttua jo esikoisen sektion jälkeen, mutta nämä pissakakkajutut alatiesynnytyksen (joka todennäköisesti tällä kertaa edessä) jälkeen uutta asiaa.
Eli pyyhkiä ei välttämäti kannata vaan taputella. Tuntuuko se aukko jumalattoman isolta taputellessa ja jos niin kuinka kauan?
Tuntuuko se aukko jumalattoman isolta taputellessa ja jos niin kuinka kauan?
kyllä se aukko palautuu suurinpiirtein normaalitilaansa ihan samantien, kun vauva on sieltä tullut ulos. Alapää tuntuu kyllä muuten turvonneelta, aralta ja "vieraalta" jonkin aikaa, mutta aukosta ei tarvitse olla huolissaan.
piti suihkutella pissatessa, paperilla töpöttelin kuivaksi. Kakkaaminen onnistui aika hyvin, vaikka en juuri ponnistanut. Side piti myös vaihtaa usein. Toisena päivänä pärjäsi jo ilman suihkua ja normisiteillä. Eihän kaikilla nyt tietty näin ole, mutta mulla oli.
Mieleen on kyllä syöpynyt se aivan järkyttävä jälkivuodon/veren haju siellä vessassa. Yhhyh.
synnytyssalissa, kätilön pyynnöstä. Suihkuttelin samalla käsisuihkusta vettä kun pissasin. Halusivat tietää, että pissaaminen onnistuu, ennenkuin siirsivät minut synnyttäneiden osastolle. Ei sattunut. Virtsaputki oli ok synnytyksen jälkeenkin.
Kakkaa sain odottaa ja koska sitä ei kuulunut normaalissa aikataulussa, pyysin ulostetta pehmentävää lääkettä. Kakka tuli lääkkeellä aika pian ja helposti! Ainut huono puoli lääkkeessä oli sen aiheuttamat karmean hajuiset pierut, joista huonetoverinikin joutuivat kärsimään. Tein kakan pois ja siihen onneksi loppui pierutkin.
yksi tikku tuli tuohon aika lähelle virtsputken suuta, joten pitkään vain suihkuttelin, kun se oli niiiiin kipeä. Mulla on talouspaperia kuivaamiseen, tuntui paremmalta (ja puhtaammalta) kuivata sillä, kuin esim. pyyhkeellä. Ja se ei takerru niin kuin vessapaperi.
Kakalla käynti olikin ekalla kerralla aikamoista teatteria, mulla menee vatsa muutenkin aina vieraassa paikassa ihan jumiin. Koin helpotusta, kun tuin välilihaa väkertäessä paperilla ja kädellä. Ja toinen uusi juttu oli se, että suoli oikeesti tekee sen työn, kun antaa aikaa, eli ei kannatakaan (tai mun ei ainakaan kannattanut) kovin paljon ponnistaa, vaan ottaa aikaa, niin luonta auttaa. :)
Itse pärjäsin kotona jo yösiteillä hyvin, vajaa viikko ja olin jo pikkuhousunsuojissa.