Puututteko lastenne "lääkärileikkeihin" taloyhtiön pihalla? (ov)
Omat lapseni (6 ja 8 v:t)leikkivät usein taloyhtiömme pihalla ilman erityistä valvontaa. Toki minulla ja muillakin äideillä on näköyhteys ja ikkuna auki, mutta mutta...Tänään olin vähän pidempään sisällä ja kun katsoin pihalle, niin eikös vaan omat ja naapurin lapset olleet siellä tutkailemassa toistensa vehkeitä (kaikki poikia!).
Sinkosin vauhdilla pihalle ja korjasin omat poikani sisälle ilman selityksiä. Jälkeenpäin alkoi vähän kaduttaa oma kiihtymykseni.
Toistan siis otsikon kysymyksen: Puuttuisitko sinä tilanteeseen ja kuinka?
Kommentit (7)
eli asiallista keskustelua lasten kansssa, missä menee raja
eli pikkuhousuja ei riisuta enää julkisella paikalla ja toisten pöksyihin ei katsella, eikä omiaan näytellä
mutta yrittäisin kyllä tehdä sen nolaamatta lapsia julkisesti.
ja vastaajana on Raisa Cacciatore. Itsellä ei ole tuon ikäisiä lapsia, mutta kyllä puuttuisin, jos ovat ns. julkisella paikalla. Tietenkin lapsia nolaamatta. Tuo Raisan vastaus on minusta jotenkin liian rento, vai olenko minä tiukkapipo?
http://www.iltalehti.fi/perhe/200610235248179_kv.shtml
Toki asiasta voi kauniisti sanoa, että ei ole tapana ja tehkää huomaamattomasti. Aika viattomassa iässä taitavat olla ja uteliaita eli eikös ollut hyvä, että saivat katsella toisiaan rauhassa.
laittakaapas pojat housut jalkaan
ja sitten sisällä jutellut omieni kanssa että mikä on sopivaa ja mikä ei.
näkemääni. Sanoin vain tavallista tiukemmin, että iltapala on valmis ja nyt heti syömään! Huomasin kuitenkin ainakin toisen poikani ja tämän kaverin ilmeistä, että tajusivat tasan tarkkaan, mistä oli kyse.
Aihetta on mielestäni käsitelty jo 4-vuotiaasta asti ja olen pyrkinyt toimimaan hyvin samaan tapaan kuin Cacciatore neuvoo. Silti tilanne pääsi yllättämään...Ehkä olenkin ollut liian kiltti ja varovainen, eivätkä pojat tajua kuinka tärkeästä asiasta on kyse.
Tähän mennessä olen vain korostanut päätösvaltaa omaan kehoon, mutta jättänyt kaikki tuhmat sedät ja tädit pois. Vaikeaa, kauhean vaikeaa!