Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mihin soittaa, jos haluaa tietää äidinäidinäidinäidinäidin... sukunimen niinkauas kuin mahdollista?

Vierailija
19.07.2010 |

Niin,haluaisin vaihtaa nimen.

Kun menin naimisiin (mitä en nyt varmaan enää tekisi, ja jos menisin naimsiin, hiljaisesti maistraatissa, en kuulu kirkkoonkaan enää) niin minä luulin alitajuisesti että miehet ovat kaikessa parempia, koska niin meidät on kasvatettu. Ja tottakai otin miehen nimen.

Kaikelle, mikä liittyy perinteisesti naisiin: sille naureskellaan. Prinsessa, korkeampi ääni, tupperware ym kutsut, tunteet, toisista välittäminen, kiltteys, hoitotyötä ei arvosteta eikä siitä saa palkkaa, ....

ja miesten sairaan naurettavat ja lapselliset jutut ovat kaikki sairaan ihailtuja ja niistä maksetaan saatanasti rahaa: formulat jääkiekko ym. miesten urheilu, miesten kiinnostus tekniikaan on ihailtua eikä naurettavaa, miesten shoppailu on ihailtua, esim. telkkarit ym. elektroniikka pitää olla uutta. kukaan ei naureskele, kuten naisten vaateshoppailulle.

kaikki miesten duunarityöt eli rakennusala ja niin edelleen ovat arvostettuja ja saa saatanasti rahaa. niistä aloilta ei saa arvostusta eikä rahaa joita naiset hoitavat.

kotityö on helvetin raskasta mutta koska naiset ovat perinteisesti hoitaneet perheen, siitä ei sa apuhua työnä. mutta jos mies istuu vahtimestarina perse penkissä jossain jääkiekkokaukalon laidalla ja kerranviikossa nostaa perseen sen jäädyttääksene, tekee hienoa työtä...

jep. siis tajusin, että minut on kasvatettu lapsesta saakka väheksymään naisia ja naiseutta. Pojat saava luokassa häiriköidä ja kiusata ja muualla yhteiskunnassa. jos poika kähmii koulussa tyttöä, tytöt haukkuvat siitäki toisiaan.

eli miten se äidin äidin äidin nimi otetaan selville?

minä olen feministi. haluan samat oikeudet ja arvostuksen naisille. ei sen kummepaa.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota mitään kantaa tuohon muuhun tekstiisi, sillä feministinä minä en ole sitä mieltä, etä kaikelle, mikä liittyy parinteisesti naisiin, naureskeltaisiin. Mutta äiti-sukulinjan sukunimesi saat selville tekemällä sukututkimusta. Ensin kannattaa kysellä niitä sukulaisia ihan omalta äidiltä ja hänen äidiltään, he saattavat muistaa varsin pitkälle. Jos tämä jo päätyy vuoden 1860 taakse, saat loput selville internetissä olevista kirkonkirjoista (siksi-projekti, jota sukututkijat ovat yllläpitäneet sekä digiarkisto valtionarkistossa (www.arkisto-fi) Etsit vaan viimeisen tietämäsi henkilön rippikirjasta, ja sitten alat seurata häntä taaksepäin vihittyjen ja kastettujen luetteloiden avulla.

Jos taas et pääse tuonne 1860-luvulle asti sukulaisten voimin, otat ylös viimeisen tietämäsi sukulaisen nimen ja asuinpaikan ja kirjoitat/soitat sen seurakunnan kirkkoherranvirastoon pyytääksesi tämän ihmisen virkatodistusta sukututkimusta varten. Siitä käy ilmi henkilön vanhemmat ja mahdollisesti isovanhemmatkin (jos pyydät näitä selvittämään) ja eiköhän sitten jo ollakin tuolla 1860-luvulla josta pääset itse taaksepäin. Monet kirkkoherranvirastot selvittää kyllä avuliaasti taaksepäin vaikka kuinka pitkälle, mutta periaatteessa sen selvitystyön pitäisi olla maksullista - yksittäinen virkatodistus ei yleensä ole.

HOmmassa on kyllä pari pientä ongelmaa. Ensimmäinen on se, että varsinkin torpparistossa ja työväestössä ja myös pientalonpojilla sukunimet ovat vielä 1900-luvun alussakin usein vaihtuneet sen mukaan, missä talossa tai torpassa on asuttu. Koko perhe on siis ottanut aina sen nimen, minkä nimisessä paikassakin on asuttu. Kun Torppaa on vaihdettu, on nimeäkin vaihdettu. Kelpaako tämä sitten sulle äidinpuoleisen sukulinjan sukunimeksi, kun sen on ottanut koko perhe? Myös isommissa taloissa sukunimi on varsinkin Länsi-Suomessa usein tullut talon nimen mukaan. Osa näistä on melko neutraaleja Virtaloita ja Järvelöitä, mutta jotkut sitten on jonkun isännän nimestä väännettyjä Tommilloita ja Jaakkoloita - kelpaako ne? Yleensä nämä on miehiä, koska veroluetteloihin merkattiin joku mies - oli se oikeasti veronmaksaja tai vaikka pelkkä haamu. Tosin yhden mua vastaan tulleen talon nimi oli myös Akka - nimi tuli 1700-luvun alussa talossa pitkään asuneen anopin mukaan. Se varmaan kelpaisi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän