Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vahdinko 7-vuotiasta puutteellisesti rannalla,

Vierailija
18.07.2010 |

kun lapsi on järvessä ja minä istun rannalla? Seuraan häntä koko ajan. En esim. lue. Ranta on matala ja lapsi saa kahlata rintaan asti eli on aika kaukana, mutta katson siis koko ajan missä hän on.

Kerran olen tänä kesänä pelästynyt, kun olin epävarma, seuraanko sittenkään oikeaa lasta. Menin järveen ja lapsi oli kyllä juuri siinä, missä uskoinkin. Hävettää, kun kysyin kahlatessani tutulta, menikö lapseni hänen ohitseen. (Hävettää siis se, että ylipäätään jouduin kysymään sellaista.)

Miten muut vahtivat 6-7-vuotiaitaan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä on ollut hetken herpaantuminen? Elvytyshän onnistuu usein 15 minuutinkin jälkeen ja henkeä pystyy pidättämään pari minuuttia kuka tahansa? Minulle on mystiikkaa tuo hukkumisen tapahtuminen.

Vierailija
2/23 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti koko ajan ittellä pelko persuuksissa. Vahdin samoin kuin sinä, eli rannalta. Koitetaan välttää ruuhkaisimpia rantoja, sillä mulla pikkuinen vauvakin mukana, joten joskus katse harhailee pienempäänkin.

6 veelle on opetettu, että vain sen syvyisessä vedessä saa uida, jossa jalat ylettyy pohjaan ja nassu pinnalle.

Mä tunnen oman muksuni, tiedän ettei se ala hölmöillä vedessä. Olen myös kertonut avoimesti uutisissa olleista hukkumistapauksista. Olen muistuttanut että suuri osa hukkuneista on ollut uimataitoisia aikuisia ja siksi uidessa ei pelleillä.

Uimahallissa oon lepsumpi. Siellä saa lastenaltaassa uida ilman jatkuvaa kyttäystä. Aikuisten altaassa ui vaan niin että joku on altaassa mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä on ollut hetken herpaantuminen? Elvytyshän onnistuu usein 15 minuutinkin jälkeen ja henkeä pystyy pidättämään pari minuuttia kuka tahansa? Minulle on mystiikkaa tuo hukkumisen tapahtuminen.

Vierailija
4/23 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
5/23 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän on vetänyt vettä keuhkoihin? Kuoleeko moni lapsi siksi, että kukaan ei osaa elvyttää, vaan lapsen annetaan kuolla?

Vierailija
6/23 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hyvin ap sun lapsi osaa uida?

Entä millainen näkyvyys on vedessä teidän uimapaikalla. Jos on kirkasvetinen järvi, niin rannalta on helpompi seurata ja pelastaa.

Vilkkaalla uimarannalla ja sameassa vedessä sitä pinnan alle uponnutta lasta ei vaan välttämättä löydä. Jossain sorapohjaisessa lammessahan ei välttämättä näe omia jalkojaan. Siinä 20-30 sekunnissa kun ryntää rannalta järveen pelastamaan, voi vaan yksinkertaisesti hukata sen lapsen sijainnin ja jos ei näe sukeltamalla mitään, niin lapsen ajoissa löytäminen on ihan tuuripeliä.

Paikka siis vaikuttaa aika paljon.

Mutta jos lapsi ei osaa uida, niin silloin pitää valvoa seisomalla järvessä.

Vierailija
7/23 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vettä on mennyt kunnolla keuhkoihin, niin hankala sitä kaikkea on sieltä poistaakaan.

jos hän on vetänyt vettä keuhkoihin? Kuoleeko moni lapsi siksi, että kukaan ei osaa elvyttää, vaan lapsen annetaan kuolla?

Vierailija
8/23 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vesi sieltä keuhkoista pois tule vaan silleen että lapsi käännetään ylösalasin. Eihän neste keuhkoissa muuten olis ongelma ollenkaan!!! Joku tossa mainitsikin että lasta tulee vahtia lähietäisyydeltä, mieluiten vedessä mukana, nimenomaan sen takia että pinnan alle vajonnutta lasta ei välttämättä heti löydä. Aika monta hukkumistapausta on ollut niinkin, että vajoaminen pinnan alle on havaittu samantien.

Vierailija
9/23 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omiani silmällä siten, että:

- jos kaikki kolme mukana ( 7-v alkeisuimataidolla, kohta 5-v ei uimataitoa ja 2-v koheltaja) pitää olla ehdottomasti 2 aikuista vahtimassa.

- 7-v saa uida kaverin kanssa, mutta on tarkat säännöt, eli ei mene rintaa syvemmälle, ui rantaa kohti, ei mene laiturille portaita pidemmälle ( portaat puolessa välissä laituria, niidenkohdalla n. vyötäröön asti vettä) Eli olen paikalla 7-v kanssa aina, mutta saa mennä sivusuunnassa vähän kauemmaksi minusta.

- pienet jannut on aina minun ja rannan välissä.

Vierailija
10/23 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

napaa syvemmälle ei mennä. Jos lapsi on rintaa myöden vedessä, kun hän kaatuu ym, voi olla vaikeaa nousta ylös. Periaatteessa jo napaan asti, on liian syvällä.

Vierailija
11/23 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahdin laillasi n 7 veeksi asti, nykyään jo luen tai teen ristikoita, kun ovat uimassa.

Vierailija
12/23 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse jarvessa - lapsi siis rannan ja aikuisen valissa ja yhdessa sitten uidaan pitkiakin lenkkeja (rantaviivan suuntaisesti)

Tama silti vaikka lapsi osaa uida hyvin.

3v:ta vahdin ihan vieressa.

Ei ole mikaan ongelma kun me kaydaan uimassa aina vahan isommalla poppoolla eli aikuisia on enemman kuin 1.

Vierailija
13/23 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

verran lähellä mä haluun lapsen olevan,että tunnistan hänet.

Vierailija
14/23 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse seuraan kyllä koko ajan, mutta kyllä lapsi välillä katoaa sukellellessaan näköpiiristä...

Vierailija
15/23 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai seison / kellun pojan vieressä vedessä. Poika oppinut juuri alkeisuintia mutta ei siis osaa uida pää pinnalla kuin n. metrin. Muuten sukeltelee ja "ui" pinnan alla. Poikaa on siis pakko vahtia ihan vieressä ettei vahingossa sukella liian syvälle josta ei jaksakkaan uida rantaan. Tämän teen vaikka poika ei edes halua mennä yi vyötärönsyvyiseen veteen.

Toinen poikamme osaa jo uida mutta on nyt innostunut laiturilta hyppimisestä. Häntäkin on siis tästä syystä vahdittava ihan vieressä.

Minä en siis voi mennä lasten kanssa yksin rannalle, vahtijoita on oltava kaksi.

Jos 6v lapseni ei sukeltelisi, voisin vahtia häntä rannaltakin jos näköyhteys säilyisi (ei olisi muita lapsia edessä)

Vierailija
16/23 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereita on mukana, mutta he isompia noin 10-12v. Meidän muksu ei osaa vielä uida joten olen mukana rannalla. sukeltaa osaa, mutta kun uimataito ei ole riittävä, en missään nimessä anna mennä uimaan ilman minun tai isän valvontaa. muilla lapsilla ei ole vanhempia mukana.

Vierailija
17/23 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
18/23 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En seiso vedessä koska mulle tulee niin sairaan kylmä. Laitan lapselle rajat missä saa uida, itse olen rannalla / uima-altaan reunalla niin että pääsen tarvittaessa muutamassa sekunnissa nappaamaan lapsesta kiinni.

Olen mielummin ylihuolehtivainen kuin otan riskin että lapsi hukkuu.

Vierailija
19/23 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin kai kukaan hukkuu siihen, että mulahtaa hetkeksi veteen. Pääasia, että tietää missä lapsi on ja pääsee tarvittaessa heti apuun.

Minäkin vahdin 8- ja 6-vuotiaita rannalta. Isompi osaa uida, pienempikin jo hieman. He saavat mennä max. rinnan syvyyteen ja sukeltelevat siinä.

Vierailija
20/23 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä on kolme järvessä ja yksi minun sylissäni, nuorin järvessä pulikoija on kolmevuotias.

Kuulostaa siis ihan hyvältä minusta tuo, ap.