Osaako kuaan valaista tämmöisessä asiassa?
Jos olen kaksi viikkoa töissä yhdessä firmassa, seuraava kaksi viikoa olisin työttömänä niin voinko mennä toiseen firmaan niiksi kahdeksi viikoksi? Verotetaanko lisäprosentilla vai perusprosentilla?
Kommentit (2)
Töihin voit aina mennä. Ja voit myös verottaa lisäprosentilla tai perusprosentilla. Perusprosenttia voit käyttää vaikka olisit töissä viidessä eri fimassa samaan aikaan. Tällöin sinun pitää vain itse pitää huoli siitä, ettei tulorajasi ylity, ja jos ylittyy, niin nostat veroprosenttia ja muistat ilmoittaa siitä kaikille, joilla on verokorttisi.
Lisäprosentti tarkoittaa lähinnä sitä, että jos olet esim. säännöllisesti yhdessä paikassa töissä, niin ne käyttävät perusprosenttia. Ja jos teet satunnaisesti lisätöitä muualla, niin tämä palkka maksettaisiin lisäprosentilla vain siksi, ettei sinun tarvitse huolehtia samalla tavalla tulorajasi ylittymistä.
Opiskellessani olin useassa paikassa samaan aikaan töissä, ja kaikki maksoivat perusprosentin mukaan. Seurasin kuitenkin itse jatkuvasti (siis vuoden loppupuolella), ettei tulorajani ylity. Jos olisi ylittynyt, olisin ilmoittanut, että maksavat lisäprosentilla siitä eteenpäin.
ja perusprosentilla. Kannattaa tosin laskettaa yleensä aina uusi verokortti niillä tiedoilla mitä on tiedossa.