Lue keskustelun säännöt.
Alue: Aihe vapaa
Onko nämä paniikkikohtauksen oireita?
18.07.2010 |
Minulla on tämän vuoden aikana tullut outoja oksentamiskohtauksia. Alkaa yhtäkkiä, oksennan aivan älyttömästi. Oksentamisen jälkeen minua sattuu rintakehään ja kylkiluiden alle ja minun on vaikea hengittää. Kerran mieheni soitti hädissään meille ambulanssin, he tutkivat minut ja sanoivat pulssini heittelehtivän miten sattuu. Voiko olla paniikkikohtauksen oireita?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Paniikkikohtauksella tarkoitetaan äkillistä voimakasta pelko- tai ahdistuskohtausta, joiden yhteydessä ilmenee erilaisia sympaattisen hermoston aktivoitumisesta johtuvia oireita. Tällaisia oireita ovat sydämentykytys, rintakivut, hikoilu, vapina, hengenahdistus, tukehtumisen tai kuristumisen tunne, pahoinvointi, vatsavaivoja, huimaus, pyörtymisen tunne, puutuminen, kihelmöinti, vilunväreet tai kuumat aallot. Tuloksena on usein kuoleman, itsensä hallitsemisen menetyksen tai sekoamisen pelko, epätodellisuuden tunne (derealisaatio) tai itsensä vieraaksi tunteminen (ks. «Itsensä epätodelliseksi ja vieraaksi tunteminen (depersonalisaatio)»1). Eri ihmisillä oirekuvassa korostuvat joko ruumiilliset tuntemukset kuoleman pelkoineen tai sekoamisen ja "hulluksi" tulemisen pelko.
Paniikkikohtaukset voivat olla joko täysin odottamattomasti ilmeneviä tai nimenomaan tiettyjen tilanteiden tai tapahtuman laukaisemia (esimerkiksi käärmeen näkeminen tai kaupassakäynti). Kohtaukselle on ominaista, että oireet ja tuntemukset kehittyvät aina äkillisesti ja saavuttavat huippunsa nopeasti, noin kymmenessä minuutissa. Kohtaus kestää yleensä muutamia minuutteja, useimmiten alle puoli tuntia, joskus harvoin jopa tunteja.