Mitä vaatteita kannattaa hankkia äitiyspakkauksen lisäksi vauvalle?
Syysvauva tulossa ja yritän pähkäillä, millaisia vaatteita ja kuinka paljon vauvalle tulisi hankkia noiden äitiyspakkauksen vaatteiden lisäksi. Tarvitaanko esim. 50 cm vaatteita kuinka paljon? Minkäikäiselle nuo 70 cm vaatteet menevät?
Kommentit (36)
on surkeita.
Käytännössä jäivät kokonaan pitämättä. Ostettu/saatu on villavaatteet, välikausihaalarit, toppapuvut, bodyt, housut, sukat, sukkahousut yms.
Äitiyspakkauksessa hyvää on vain petivaatteet ja se itse laatikko petinä.
kolmas lapsi on tulossa, ja nyt olen mennyt sekaisin kun aiemmin ostelin kirppareilta ja menin äitiyspakkauksella.
Olen siis hankkinut kaikkea kivaa siihen rinnalle, en mitään epäkäytännöllistä, mutta sellaista mukavaa vaatetta. enkä sitäkään tietysti kovin paljon, mutta muutaman vaatekerran.
ihana on askaroida pienten vaatteiden parissa, ja ostin jopa sellaisen pikkuisen ulkopuvun, koska haluan sen itselleni muistoksi ja antaa tulevaisuudessa lapsille käyttöön.
hupsu minä.
joku neuvoo, että yhdet päälle, yhdet pesuun, yhdet kuivamassa eli ainakin kolme vaatekertaa pitäisi olla. ehkä helpompaa on, jos on 4 tai 5.
syntyi syysvauva viime syyskuussa, toppapuku oli juuri sopiva, ei jalat ja kädet tarvii näkyä. sinne sisälle vaan niin pysyy lämpimänä. ja siinähän on se hihojen ja lahkeiden kääntämis mahdollisuus!
www.muksuille.fi itse ostin noin 90% vaatteista sieltä. AIVAN MAHTAVA PAIKKA!!! vaunut ja kaikki! kirppis, josta varataan paikka, viedään hinnoitellut vaatteet myyntiin ja ne myy. Halpaa ja mainio paikka! lomalla johonkin elokuun puoleen väliin.
niin siis nettisivuilla ei näy siitä kirppiksestä, mutta siellä on uusien tuotteiden kauppa ja kirpputori samassa
kannata ostaa 50 cm vaatteita, ne menee yleensä vain lyhyen aikaa ja vähän reilummat on helpompia pukea. 56cm vaatteita käytettiin meillä ihan alusta asti (lapsi oli jo syntyessään 50cm). 62 kokoa ostin vähän enemmän ja ne sopivatkin aika pitkään.
Vaatteita voi ostella lisää sitä mukaa kuin tarvii, sitten kun paremmin tiedät minkätyyppisiä vaatteita haluat lapsella käyttää. Toiset tykkää käyttää bodyja ja potkuhousuja, toiset mieluummin jotain muita, eikä sitä tiedä mikä on omasta mielestä kätevää ennenkuin olet testaillut käytännössä!
niin ja edellinen unohti; ehdottomasti syysvauvalle pienempi toppapuku! Meillä oli elokuussa syntyneellä lapsella äitiyspakkauksen puku käytössä vasta kevättalvella, reiman 62 kokoinen puku oli ainakin niin reilu, että sopi ihan hyvin koko talven, aluksi pussina ja myöhemmin toppatossujen kanssa toppapukuna.
Meidän vauva syntyi 54cm syyskuussa, toppapuku oli ihan hyvä talvella vaunuissa maatessa!
Meillä oli tosin vähän pienempi ja ohuempi puku ihan alkutalveksi, mutta hyvin tuollakin pärjää. Paitsi tietysti jos vauva on tosi pieni.
Suosittelen auton turvakaukaloon omaa lämpöpussia, esim. emmalla on ja monella muulla merkllä myös. Lapsi vaan sisävaatteissa pussiin ja pipo päähän, tarkenee hyvin eikä jää paksut haalarit vöiden alle runttuun.
Vaihtelua on kyllä tosi paljon. Meidän vauva ei ollut edes hirveän pieni, 48,5cm ja 3kg, mutta 50cm vaatteet olivat alkuun ihan hirveän isoja. Niitä käytettiin noin kuukausi. 56 ja 62cm koot jäivät tosi nopeasti pieneksi, siinä vaiheessa vauva kasvoi hurjaa vauhtia.
Toisaalta siinä alussa kakka oli niin löysää ja runsasta että vaippa falskasi päivittäin reiden sivusta ja jouduttiin vaihtamaan vaatteita monta kertaa päivässä. Meillä ei puklailtu ollenkaan. Sitten kun kakka vähän kiinteytyi, vaatteet eivät likaantuneet ollenkaan ja menivät helposti pari päivää. Tämmösiä juttuja nyt tietystikään ei voi ikinä tietää etukäteen, että mimmoinen kakkailija tai puklailija teille tulee. :)
Se toppapuku on tosiaan valtava, jos vaan löydät niin osta pienempi. Kannattaa todellakin olla ajoissa liikkeellä, koska edes kaupoista ei löydy enää talvella kuin pari hajakokoa sieltä täältä (yritin itse etsiä marraskuussa) joten kirpparilta varmasti vielä vähemmän. Mun mielestä ulkovaatteiden koot on vielä isommat kuin sisävaatteiden, niissä on niin paljon varaa laittaa kerroksia. Meillä 50cm toppapuku meni melkein koko talven joulukuussa syntyneellä vauvalla ja alkoi olla pieni kun vauva käytti 62cm vaatteita.
Kun ostat vaatteita, kiinnitä huomiota myös siihen, ostatko lyhyt- vai pitkähihaisia ja miten paksuja vaatteita. On hyvä olla vähän erilaisia, ja tietysti myös sellaisia jotka saa puettua päälleikäin kylmällä.
Mä tykkäsin sellaisista bodyista, joissa saa hihan käännettyä kiinni, tumpuksi. Näitä on ainakin tutalla. Ne pienen vauvan kynnet onihan neulanterävät, ja meidän neiti tykkäsi kovasti hinkata naamaansa.
Ja yhtäkään tavallista paitaa ei tullut käytettyä, ne kun nousee makkaralle kun paljon sylissä pyörii vauva.
Potkareita ei pidetty meilläkään, ne ei jotenkin istunut jalkaan ollenkaan, sukkiksia ja sukkia+ housuja. Tosin n. 4kk iässä alkoi sukat lähteä jalasta ja nyt yritään syksyksi totutella taas sukkien käyttöön :)
Meillä on keskikokoinen vauva (aina keskikäyrillä) ja hänellä menivät vaatekoot aluksi näin:
- syntymästä n 1 kk ikään 56 cm -vaatteet (myös 50 cm olisi varmaan mahtunut ihan aluksi mutta olisi ollut turhaa, niitä ei kannata hankkia paitsi keskosille tai hyvin pienille). Myös 62 -senttisiä käytettiin.
- 1 - 4 kk. 62 cm -vaatteet (ja joitain vähän isompiakin jo, varsinkin bodyissa ei haittaa vaikka on liikapitkät hihat).
- 4 - 6 kk 68 cm -vaatteet (ja joitain 74 cm)
- 6 kk -> 74 cm vaatteet.
Paras vaateyhdistelmä kotikäytössä on body ja ns puolipotkarit eli trikoiset housut joissa myös sukkaosa. Helpointa vaihtaa vaipat ja kanniskella vauvaa kantoliinassa yms. Talvella näiden päällä voi pitää myös collegevaatteita ja esim. lappuhaalarit ovat käytännöllisiä.
Tavallisilla (ei body) paidoilla ei tee mitään ennenkuin vauva nousee kävelemään. No, päällyspaitana voi käyttää jos alla on body, mutteivät ole siinäkään käteviä ellei ole haalaria jonka henkseleillä paita sidotaan ;-)
Sellainen oikea neulottu villapuku, kun se hengittää eikä pidemmälläkään matkalla lapsi hikoa... Kiitos mummoille kun en itse osaa sellaista neuloa...
saa hommata vaatetta ja harrastusvälineitä.
Jos jo muutamien potkuhousujen kohdalla homma mietityttää, niin onkohan se liian myöhäistä?
olin ostanut pari- kolme asua (housut + body) kokoa 50 ja 56. Ne meni pari ekaa kuukautta, koon 62 vaatteita käytettiin sit pitempään. Ja tosiaan tarvitset haalarin koska äp:n haalari on lähemmäs 1-vuotiaalle sopiva. Mulla on helmikuussa syntynyt poika ja ensi talven menee äp:n haalarilla.
Löysin loistavia lasten vaatteita vuoden vanhalle lapselleni https://pomenia.com/verkkokauppa/paidat-ja-bodyt/.
meillä ei vauvan jalat pysynyt niissä "sukissa" ollenkaan. Itse ostin sukkahousuja ja housuja ja laitoin sitten sukat jalkaan.