Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku päästää 4-vuotiaan veteen kahlaamaan ilman aikuisen valvontaa?

Vierailija
18.07.2010 |

Ihmettelen vaan tuota espoon hukkumistapausta. Itselleni ei tulisi mieleenkään päästää lapsia veteen ilman valvontaa jos eivät osaa uida.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottakaa huomioon, että voi sattua myös inhimillisiä vahinkoja.

Voi käydä vaikkapa niin, että 4-vuotias on rannassa, kun äiti tai isä huomaa 2-vuotiaan kaatuneen vieressä ja satuttaneen päänsä. Sillä välin kun äiti/isä lohduttaa hetken 2-vuotiasta, 4-vuotias juokseekin kaverinsa perässä veteen, kaatuu ja katoaa.

Ikävä kyllä elämä ei ole täydellisesti hallittavissa, vaikka niin haluaisimmekin uskoa. Ei kannata syyttää tuonkaan pojan vanhempia, jos ei tarkalleen tiedä mitä on tapahtunut.

Vierailija
2/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillekin kovin tuttu ranta tuo... :( Meidän 4v. ja jopa 7v. joka osaa vähän uida ja osaa sukeltaa täydellisesti , niin aina kummallakin on kellukkeet käsissä.

Miksi et anna 7-vuotiaan sukellella ja harjoitella? Hyvä uimataito on pitkällä tähtäimellä paras henkivakuutus vedessä. Vanhempien tehtävä on kannustaa lapsiaan siihen ja lisäksi vastuulliseen uintitapaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottakaa huomioon, että voi sattua myös inhimillisiä vahinkoja.

Voi käydä vaikkapa niin, että 4-vuotias on rannassa, kun äiti tai isä huomaa 2-vuotiaan kaatuneen vieressä ja satuttaneen päänsä. Sillä välin kun äiti/isä lohduttaa hetken 2-vuotiasta, 4-vuotias juokseekin kaverinsa perässä veteen, kaatuu ja katoaa.

Ikävä kyllä elämä ei ole täydellisesti hallittavissa, vaikka niin haluaisimmekin uskoa. Ei kannata syyttää tuonkaan pojan vanhempia, jos ei tarkalleen tiedä mitä on tapahtunut.

tässä kuitenkin sanottiin, että oli kaverinsa kanssa leikkimässä rantavedessä.

Ja ihan tosiasia on, että rannoilla näkee kaikenlaista ja erityisesti näitä lapsia, joita ihan yksinkertaisesti vahditaan huonosti. Joitain sekopäävanhempiakin, joita ei vain kiinnosta, mitä pienet lapsensa tekevät rannalla. Toki harvemmassa heitä on, mutta valitettavasti olen nähnyt sellaistakin.

Ja kumma kyllä myöskään pikkuonnettomuuksia vesillä ei satu kaikille. Siksi, koska niiden ei anneta sattua.

Vierailija
4/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vieraisiinkin lähellä uijiin! Se asia mitä ihmettelen minä (jota kukaan muu ei täällä vielä ole maininnut) on se että joku pääsee täpötäydessä uimavedessä hukkumaan! Siis ihmisiä on pilvin pimein ja esim. tällä 4v:llä oli kaveri vieressä ja silti pääsee hukkumaan! Miten ei yhtään lapset nykyään katsele ja huolestu jos vieruskaveri vajoaa veteen. Pitäisi opettaa lapsia toimimaan siinä tilanteessa! Luulisi että yleensä joku näkee.... jos rannalla ruuhka-aikaan hukkuu!

Vierailija
5/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kirjoitin pikkulapsesta joka kellukkeiden varassa oli melkein koko ajan valvomatta syvässä vedessä, niin melkein kaikkien mielestä se oli hyväksyttävää ja normaalia...

T:eilinen rantavakooja

Vierailija
6/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei huomaa, vaikka vieressä joku olisi hukkumaisillaan. Hukkuva ei näet huuda. Pinnan alle vajoaminen tapahtuu hetkessä, ja väkijoukon pöllyttämä rantavesi on niin sameaa, ettei lasta huomaa, ellei satu törmäämään.

Lapsia on turha syyttää kaverin hukkumisesta. Lasten huomio nimittäin voi kiinnittyä ihan mihin tahansa, ei lapsilla ole samanlaista huomiokykyä kuin aikuisilla.

Vierailija
7/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne juuri estää uimtaidon kehittymisen. Varmaan kiva sukeltaa ja uida kellukkeilla.

Mua ainakin naurattaa, kun näkee isolla lapsella kellukkeet ja uimataito olematon.

Oppii vain opettelemalla.

Vierailija
8/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vieraisiinkin lähellä uijiin! Se asia mitä ihmettelen minä (jota kukaan muu ei täällä vielä ole maininnut) on se että joku pääsee täpötäydessä uimavedessä hukkumaan! Siis ihmisiä on pilvin pimein ja esim. tällä 4v:llä oli kaveri vieressä ja silti pääsee hukkumaan! Miten ei yhtään lapset nykyään katsele ja huolestu jos vieruskaveri vajoaa veteen. Pitäisi opettaa lapsia toimimaan siinä tilanteessa! Luulisi että yleensä joku näkee.... jos rannalla ruuhka-aikaan hukkuu!

Oma lapseni on ollut hyvin lähellä hukkumista 3- vuotiaana. Olimme täpötäydellä rannalla (joka oli minulle outo paikka, mukana oleva ystävä paikan tunsi, mutta jätti pari asiaa kertomatta...), jonka piti olla lapsille turvallinen. Mukana oli tosiaan ystäväperhe, minun 5- ja 3- vuotiaat poikani ja ½ vuotias tyttäreni. Pojilla oli uudet vesipyssyt, he leikkivät niillä rantavedessä, lupa oli mennä n. napaan asti. Minä vahdin vauvaa rannassa, 10-20 metrin päässä. hetken päästä (katseeni oli tosiaan herpaantunut tytön tekemisiin) 5- vuotias huutaa kurkku suorana että pikkuveli hukkuu. Pojasta näkyi veden pinnalla käsi ja vesipyssy. Metrin päässä oli kaksi keski-ikäistä naista keskustelemassa, lähellä oli paljon muitakin aikuisia. Lapsi huusi LUJAA. Huusin ystävälle, joka situi vähän takanani että vahtii vauvaa, juoksin itse veteen ja nostin 3- vuotiaan pintaan. Onneksi selvittiin kakomisella. KUKAAN lähellä olleista aikuisista ei reagoinut MITENKÄÄN. Se järkytti minua jälkikäteen todella paljon!!

Se mitä minulle oli rannasta jätetty kertomatta: kyseessä oli vanha hiekkakuoppa, jossa oli hyvin matalaa kivipaasille asti Nuo kivet olivat merkkinä äkkisyvän alkamisesta. Eli poika oli kiivennyt pyssynsä kanssa kiven päälle, ja horjahtanut väärälle puolelle, eikä jalat yltäneet pohjaan :( :(

3- vuotiaalle ei tästä jäänyt mitään traumoja, mutta 5- vuotias (nykyisin jo lähes aikuinen) ei vieläkään uskalla mennä veteen, jossa ei jalat ylety pohjaan, eikä uskalla mennä oudolle rannalle. Eikä ole suostunut opettelemaan uimaan ko syistä.

Vierailija
9/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on niin vaarallinen mökkiranta (virtaava joki), että kellukeita on pidetty tosi paljon, mutta niin vaan se uimataito kehittyy, toki ollaan käyty paljon uimahalleissa ja muilla rannoilla ja harjoteltu uimista

nyt 12 ja 13 vuotiaat ovat parempia uimareita kuin minä, vaikka itsekkin olen hyvä, olin tosi tarkka silloin kun lapset oli pieniä

Vierailija
10/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

veteen ainakin aluksi, jotta suurinpiirtein tietää miten pohja käyttäytyy. Rantaviivankin mukaisesti uidessa on aikamoisia eroja syvyydessä.

Vierailija
11/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne juuri estää uimtaidon kehittymisen. Varmaan kiva sukeltaa ja uida kellukkeilla.

Mua ainakin naurattaa, kun näkee isolla lapsella kellukkeet ja uimataito olematon.

Oppii vain opettelemalla.

No itse olen käyttänyt lapsena paljon kellukkeita ja osaan kyllä uida ihan hyvin ;)

Vierailija
12/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOSKAAN ei ole lapsen vastuulla vahtia kaveria tai siskoa tmv.

Aikuiset ovat aina vastuussa, vaikka kuinka olis annettu sääntöjä ja ohjeita (ja lapset jättäis noudattamatta niitä).

Vierailija
13/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hysteerinen veden kanssa. Lapsia on 4. Kun olivat pieniä, en mennyt koskaan päivällä rannalle, milloin siellä oli paljon lapsia. En uskaltanut mennä kuin aamulla ennen klo 9 kun ranta oli tyhjä, että sain vahdittua lapseni.

Muut äidit pitivät minua ihan hulluna. Pitävät kyllä edelleenkin kun käytän 2 ja 3 luokkalaisen uimassa, enkä päästä heitä keskenään, kuten päästää muut täällä. Juuri eräs äiti minulle tuhahti, ettei ymmärrä kun jotkut ovat niin hysteerisiä, että vahtivat jopa uimakoulun käyneita 3 luokkalaisia. Hän ainakin päästää tokaluokkalaisensa yksin uimaan kun on itsekin uinut yksin siinä iässä.

Vähän vaikeana mutisin, että minä olen juuri tuollainen hysteerinen äiti, että en päästä 3 luokkalaista edes yksin, vaikka juuri suoritti uimakandin merkin.

Silti joskus vieläkin hirvittää kun sukeltelevat ja vesi on mustaa, että nouseeko se pää sieltä ylös.

Vierailija
14/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei ihmisiä hirveästi kiinnosta toisten (lastenkaan) hätä auttamisesta puhumattakaan.Se on ihan helvetin surullista.Itse nappasin puistossa karusellin alta vieraan pikkupojan ja hänen pää (!) oli jäädä karisellin pyörivän osan alle.Äiti juorusi puiston nurkalla, huomasi mitä tein, mutt ei reagoinnut.En olisi kaivannut kiitosta, paskan väliä siitä, mutta olisi ollut kiva huomata edes vähän huolestumisen merkkejä.

Vierailija
15/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta tosiaan, ettei muka KUKAAN nähnyt lapsen uppoamista ja kuolinkamppailua noinkin vilkkaalla uimapaikalla.

Jos lapsi oli kahlannut liian pitkälle, ei se tuon ikäisen (4-v) pituuden huomioon ottaen ole vielä mitenkään syvää näin aikuisen näkökulmasta. Ihan varmasti vieressä on ollut aikuisia ja muita lapsia, varmasti jollakin olisi ollut mahdollisuus puuttua asiaan ja silti kukaan ei tehnyt mitään ennen kuin oli jo ihan liian myöhäistä. Katseet on varmaan vaan käännetty pois ja keskitytty niihin omiin lapsiin.

Tätä tämä maailma on: jokainen pitää huolta vain omista asioistaan eikä osoita mitään empatian tunteita muita kohtaan!

Ei ehkä uskallakaan: sitähän saattaisi olla joku skitso-mamma kohta jo möykkäämässä, että hänen Nico-Petteriään ei saa kukaan komentaa tai käskeä kahlaaman matalampaan kohtaan...

Onko missään muuten ilmoitettu, oliko 4-vuotias alkuperäissuomalainen vai mahdollisesti esim. ulkomaalaistaustainen tms? Eihän siitä nimittäin kauaa ole kun samalla rannalla kuoli ulkomaalaistaustainen, uimataidoton tyttö...

Vierailija
16/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taida olla.

Vierailija
17/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllinen on ilman muuta se, jonka mukana lapsi on ollut rannalla. Ei ne kellukkeetkaan kaikkea pelasta, mutta ne nyt pitää laittaa edes vähintään, jos meinaa rannalta käsin valvoa. Meillä on 6-vuotias, aivan hiukan uiva tyttö, ja minä pakotan laittamaan kellukkeet, jos ui niin pitkään, etten jaksa olla enää itse vedessä. Niin kauan kuin minä tai mies on kaverina, niin tottakai saa olla ilman kellukkeita ja harjoitella uimista. Sitten tunnin päästä, kun uuvahdetaan kellutteluun, saa laittaa ne kellukkeet ja silti seurataan silmä kovana.

Vierailija
18/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei huomaa! Sehän siinä on, kuolinkamppailua käyvä ihminen on hiljaa. Lapsi ei välttämättä ole kahlannut kovin syvälle, riittää että kompastuu ja pää menee veden alle. Meidän 3-vuotiaalle niin on käynyt usein, onneksi on aikuinen aina vahtimassa. Mutta turha syyttää muita uimareita, ihan oikeasti kannattaa kysyä vaikka uimavalvojilta, hukkuvaa vilkkaalla rannalla on vaikea huomata.

Vierailija
19/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli mukana rannalla.Iltalehdessä nuo tiedot.

Vierailija
20/64 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivullisia kuin lapsen rannalle tuoneita ihmisiä?

En todellakaan usko, että kukaan on nähnyt lapsen kuolinkamppailua ja kääntänyt vaan tylysti katsetta, en tosiaankaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi