Miten perustellaan niqabin käytön olevan muka ihan hyväksyttävää?
Kommentit (9)
ihmisten vapautta valita vaatetuksensa ja pukeutua kuten haluavat. (Hieman olen tästä valmis joustamaan siveellisyyden ja hygienian nimissä, joten en vaadi oikeutta kulkea täysin alasti.) Olkoon se sitten vaikka niqab tai perunasäkki päällä ja ämpäri päässä. Minusta ihmisillä on oikeus itse päättää miten pukeutuvat.
Eri asia sitten on, jos ihmisellä ei ole todellisuudessa tätä vapautta vaan joku muu pakottaa tai painostaa ihmisen pukeutumaan ihmisen esim. niqabiin, joka valitettavasti taitaa melko usein olla totta.
En ole kuitenkaan täysin vakuuttunut, että silloin oikea ratkaisu on kieltää joku vaatekappale vaan muilla keinoin yrittää parantaa ihmisten mahdollisuutta päättää omasta elämästään. Toisaalta joskus voi olla, ettei parempaa ratkaisua löydetä ja silloin ihmisten vapauden kannalta voi olla parasta kieltää joku vaatekappale, mutta en näkisi tätä ensisijaisena vaihtoehtona tai ainakaan ideaaliratkaisuna.
skottien kilttien käyttö juhla-asuna.
Tai siis näin minä sen ainakin ajattelen.
Jos joku haluaa pukeutua tietynlaisesti kulttuurinsa mukaan, niin kai se on hyväksyttävää?
Perulaiset intiaanit pukeutuvat tietyllä tavalla, samoin saamelaiset, romanit.
Tero
viranomaiselle, joka sattuu olemaan mies niin onko se nyt niin kamala asia?
Kerran olen Suomessa nähnyt niqabiin pukeutuneen naisen ja jotenkin harmitti hänen puolestaan.
Täällä Itä-Helsingissä nimittäin. Eikä minua harmita yhtään heidän puolestaan. Täällähän saa pukeutua vapaasti kuten haluaa, vapaa maa.
En sitten tiedä, miten tuon tunnistamisen kanssa on, en ole nähnyt heitä tuollaisessa tilanteessa.
työni puolesta, ja ja miltei järjestään he ovat suomalaisia islamiin kääntyneitä naisia.
Jos sen tekee vapaaehtoisesti niin tietysti se on hyväksyttävää. Jokaisella on vapaus päättää omista asioistaan. Jos taas joku muu taho painostaa tällaisiin päätöksiin, olkoon se vaikka yhteisö, perhe, se ei ole enää hyväksyttävää. Mutta sitäkään emme tiedä, missä määrin nämä muut syyt vaikuttavat. Sellaisiin ei voi kuitenkaan puuttua millään lainsäädännöillä, mitä aikuiset ihmiset itselleen tekevät, niin kauan kuin on olemassa laki yksilönvapaudesta ja oikeudesta päättää omiin asioihinsa.
Eihän Suomessa saa laittaa pakkohoitoonkaan ketään, mikäli ei ole suoranaisesti vaaraksi itselleen tai muille. Ei tämä ole mikään poliisivaltio.
Kyllä ihminen pitää olla tunnistettavissa normaalissa kanssakäymisessä.
Eli sen verran vaatetusta olen valmis rajoittamaan, että tunnistettavuus pitää säilyä vaikka sitten muuten olisikin päästä varpaisiin kaavuissa, niin kasvojen pitää näkyä.
kyllä se jos ei edes kasvoja näy menee jo liian pitkälle.
Ehkä se on kulttuurin takia yhtä luonnollista. Jos joku käskisi sinun yhtäkkiä ruveta nudistiksi, et olisi mielissäsi. Paljaspyllyisenä pankkiin ja Puuhamaahan vaan.