vältättekö loppuraskaudessa herkkuja ettei vauva kasvaisi liikaa?
Itseä mietityttää pitäisikö välttää, vaikka raskausdiabetesta ei olekaan. Pelottaa, että vauva kasvaa liikaa.
Kommentit (5)
Paitsi (raskaus)diabetestapauksissa.
eikä ole ollut aiemmissakaan raskauksissa, mutta silti neuvolantäti haluaisi, että myös hedelmiä ja mansikoita yms. rajoittaisi (eli mieluiten 1 hedelmä päivässä ainoastaan)... eikä siis ole tulossa edes iso vauva, iha normaali, arvioilta n. 3,8 kg.
sokereissa on häikkää niin se vauva kasvaa kyllä jo paljon ennen viimesiä viikkoja! Rasitus tehdään mieluiten 26 viikolla koska jo siinä kohtaa vauva saa sykäyksen kasvaa jos äidin sokerit sellaista aiheuttaa. Siksi insuliinit aloitetaan heti siinä jos sokeriseurannassa on liian korkeita arvoja. Jo 28-29 raskausviikon ultrassa on vauvan koko normaalia suurempi.
Tämän juuri kuulin taysissa äitiyspolilla kun kyselin että koska se vauva kasvaa jos on sokereista kasvaakseen..itsellä oli paastoarvo raja-arvo mutta kotiseuranta ok, samoin vauva kasvaa keskikäyrän alapuolella nyt rv31.
tuli mässättyä aika paljon kaikenmaailman herkkuja. hiukan huono omatunto siitä tuli tietty, ja mietin samaa, mutta vauva oli syntyessään normaali kokoinen, 47cm ja 3kg.
seurailen sokereita kotona n.3 pv viikossa. Ja oon huomannu et pienet määrät ei nosta VS vielä liikaa. Esim.mansikoita on pystyny syömään jonku verran. Jätskiä oon syöny..toki mulla onki tulossa iso vauva ku koko arvio 37+3 oli 3800g..ja käynnistetään viim.39-40 viikolla...